شناسهٔ خبر: 45270947 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

واحدهایی که «وعده» فرآوری می‌کنند؛

پتروشیمی‌های فارس در مسیر وعده جدید/گره‌ای که با«تجمیع»باز می‌شود

بیش از یک دهه از ایجاد گره کور در مسیر احداث چهار پتروشیمی در فارس گذشته است و این بار نماینده‌های مجلس با وعده تجمیع کردن این واحدها ادعا دارند که موانع ساخت را از پیش رو برداشته‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بیش از یک دهه از وعده ساخت پتروشیمی در چهار شهرستان استان فارس گذشته است، اما تنها پیشرفتی که این طرح‌ها داشته‌اند گذر زمان بوده و این پروژه‌های اقتصادی تاکنون هیچ‌گونه پیشرفت فیزیکی نداشته‌اند.

البته طی چند سال گذشته با وارد شدن سهام این بنگاه‌های اقتصادی به بورس شاهد بودیم که سهام این واحدها به قیمت‌های قابل‌توجهی خریدوفروش می‌شد.

فارغ از نحوه ورود این واحدها به بورس و قیمت‌گذاری در خصوص ارزش معاملات هر واحد سهام پتروشیمی‌های استان فارس این سوال مطرح است که سازوکار ورود به بازار سرمایه برای این بنگاه‌های اقتصادی که هنوز ساخته نشده‌اند و در حد طرح‌های اولیه باقی مانده‌اند چیست؟

این در حالی است که پس از گذشت نزدیک به ١١ سال قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالاً شاهد شروع عملیات عمرانی ساخت پتروشیمی‌های استان فارس باشیم.

١١ سال عقب ماندگی

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: یکی از موضوعاتی که مجمع نمایندگان استان فارس برای پیگیری آن اهتمام ویژه‌ای دارد موضوع عقب‌ماندگی استان فارس در موضوعاتی نظیر احداث پتروشیمی‌ها است.

ابراهیم عزیزی ادامه داد: یکی از اهداف مجمع نمایندگان استان فارس نزدیک کردن تفکرات مسئولان بلندپایه کشور و همسو کردن دیدگاه‌های این افراد در راستای اجرایی شدن طرح احداث پتروشیمی‌ها در استان فارس بود که پس از برگزاری جلسات مختلف و برطرف کردن مشکلات موجود در این طرح، این مهم نیز محقق شد.

وی ادامه داد: در درون استان نیز همکاری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شیراز، عالی‌ترین مقام دولت در استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی فرصتی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داد که طی سال‌های اخیر این فرصت و همکاری، بی‌بدیل و منحصربه‌فرد بوده است.

این نماینده مجلس معتقد است: تنها راه برون‌رفت از شرایط موجود که مبین بیش از یک دهه عقب‌ماندگی در زمینهٔ ساخت پتروشیمی‌های مصوب در استان است همکاری تمامی ارکان دولتی و مردمی است تا زمینه جذب سرمایه‌گذاری و توسعه استان فراهم شود.

موضوع ساخت پتروشیمی در چهار شهرستان جهرم، داراب، فسا و فیروزآباد از آن دسته موضوعاتی است که با چالش‌های مختلفی مواجه بود؛ یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که احداث این واحدها در استان فارس داشت معضل محل قرارگیری این پتروشیمی‌ها بود.

در گزارشی که پیش‌تر در خصوص وضعیت ساخت پتروشیمی‌ها در استان فارس توسط «خبرگزاری مهر» منتشر شد به موضوع نبود مکان‌یابی صحیح در اجرای پتروشیمی‌های استان فارس اشاره و در همان گزارش نیز طرحی از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد که خبر از تجمیع پتروشیمی‌های موجود در استان می‌داد.

طرح تجمیع پتروشیمی‌ها در استان فارس نیز با مشکلاتی مواجه شد ازجمله این مشکلات می‌توان به عدم رضایت مردم از تجمیع پتروشیمی‌های موجود در سطح شهرستان‌ها اشاره کرد؛ البته با برآوردهایی که صورت گرفته بود هزینه اجرایی طرح تجمیعی پتروشیمی‌ها تفاوت چندانی با طرح قبلی که احداث پتروشیمی در چهار شهرستان مختلف بود نداشت.

تجمیع پتروشیمی‌های فسا و جهرم در مرز دو شهرستان

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با توافقاتی که میان دو شهرستان جهرم و فسا صورت گرفته مقررشده تا پتروشیمی‌هایی که قرار بود در این دو شهرستان ساخته شود در محلی که مرز دو شهرستان است احداث شود.

حجت‌الله فیروزی بیان کرد: منطقه «گره بیگان» مرز میان دو شهرستان جهرم و فسا است و به خوراک پتروشیمی‌ها نیز دسترسی مناسبی دارد ازاین‌رو با توافقاتی که صورت گرفته قرار است محل ساخت پتروشیمی دو شهرستان فسا و جهرم باشد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: با همکاری سرمایه‌گذار این طرح بزرگ صنعتی که قرارگاه خاتم‌الانبیاء است مقررشده تا ساخت و اجرای عملیات عمرانی این طرح صنعتی به‌زودی آغاز شود. این در حالی است که پیش‌تر سرمایه‌گذار راغب بود این طرح‌ها از استان خارج‌شده و در محلی که فاصله کوتاه‌تری تا عسلویه دارد احداث شود اما با پیگیری‌های صورت گرفته این موضوع ملغی و عملیات ساخت پتروشیمی‌های جهرم و فسا به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باعث شد سرمایه‌گذار در استان فارس ماندگار شود ارائه طرح سرمایه‌گذاری جدید به شرکت سرمایه‌گذار بود که اگر این مهم محقق نمی‌شد شاید سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری در استان منصرف و سرمایه‌های خود را به خارج از استان منتقل می‌کرد.

فیروزی تأکید کرد: این طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری که به قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیشنهادشده و مورد تأیید این سرمایه‌گذار نیز قرارگرفته، دارای ویژگی‌های مختلفی است که ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به افزایش سرعت ساخت این طرح و دارا بودن توجیه اقتصادی اشاره کرد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح در مرز میان دو شهرستان جهرم و فسا علاوه بر ایجاد اشتغال قابل‌توجه در منطقه، می‌توان از خطوط آب و گاز مستقر در منطقه نیز در راستای تأمین خوراک اولیه این واحدهای اقتصادی استفاده کرد.

وی در خصوص زمین اهداشده به این واحد صنعتی در شهرستان فسا هم گفت: با توجه به زمین ارائه‌شده برای ساخت پتروشیمی در شهرستان و جابه‌جا شدن این طرح، زمین موجود در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی قرار خواهد گرفت تا مشکل تأمین زمین برای فعالیت واحدهای اقتصادی بخش خصوصی در شهرستان نیز تسهیل شود.

سه مشکل عمده در ساخت پتروشیمی‌های فارس

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات موجود در مسیر ساخت پتروشیمی‌های استان به خبرنگار مهر گفت: سه مشکل بزرگ در استان در راستای ساخت این واحدهای اقتصادی وجود داشت که ازجمله این مشکلات می‌توان به مشکل خوراک صنایع پتروشیمی، تأمین آب موردنیاز این واحدها و جانمایی صحیح این طرح‌های اقتصادی اشاره کرد.

ابراهیم عزیزی در این گفت‌وگو تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که پتروشیمی‌های استان فارس با آن مواجه بودند تأمین خوراک اولیه و موردنیاز بود که در جلساتی با وزیر نفت شرط ارائه خوراک به پتروشیمی‌ها پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها عنوان شد.

وی افزود: وزیر نفت در جلساتی که در خصوص تأمین مواد موردنیاز این طرح برگزار شد شرط ارائه خوراک به این پتروشیمی‌ها را پیشرفت فیزیکی طرح عنوان کرد؛ این در حالی است که سرمایه‌گذار نیز شرط آغاز فعالیت‌های عمرانی را تضمین دریافت خوراک پتروشیمی عنوان کرده بود.

عزیزی تأکید کرد: دو مشکل فوق ازجمله عواملی بود که موجب شد دیدگاه سرمایه‌گذار و وزارت نفت همسو نباشد و مشکل بزرگی در مسیر ساخت پتروشیمی ایجاد شود؛ البته یکی دیگر از مشکلاتی که در درون استان این طرح با آن مواجه بود می‌توان به عدم جانمایی صحیح اشاره کرد که پس از برطرف شدن مشکلات فوق و هم‌زمان نظر مجمع نمایندگان استان فارس بر این بود که تغییرات عمده‌ای در جانمایی این طرح‌ها ایجاد شود.

وی در خصوص نتیجه نهایی پیرامون ساخت پتروشیمی در استان هم بیان کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته مقررشده تا سرمایه‌گذار دو پتروشیمی که قرار بود در شهرستان‌های جهرم و فسا ساخته شود را تجمیع کرده و در مرز مشترک این دو شهرستان احداث کند در خصوص شهرستان‌های فیروزآباد و داراب نیز تأکید بر اجرای پروژه در محل انتخاب‌شده است.

بر اساس تحقیقات خبرنگار مهر و به نقل از یک منبع موثق قرار است سرمایه‌گذار جدیدی در پتروشیمی داراب اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و نسبت به ساخت این پتروشیمی اقدام کند، این سرمایه‌گذار از مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیست.

ایجاد اشتغال در صدر خواسته‌های مردم است

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اصراری بر ساخت پتروشیمی در محل حوزه انتخابیه نیست بلکه بر این موضوع تأکید وجود دارد که همسان با سرمایه‌گذاری اولیه ساخت پتروشیمی فیروزآباد در این شهرستان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی شود.

محمدمهدی فروردین بیان کرد: نزدیک به ١١ سال است که از وعده ایجاد پتروشیمی در شهرستان فیروزآباد گذشته و تاکنون این وعده‌ها مغفول مانده‌اند این در حالی است که مطالبه مردم در فیروزآباد ایجاد اشتغال و کارآفرینی است.

طی ۱۱ سال اخیر فعالیت قابل‌توجهی در راستای ساخت پتروشیمی‌های استان صورت نگرفته و میزان پیشرفت این پروژه‌ها پس از ۱۱ سال صفر درصد است وی افزود: پس از جلسات مختلف با مسئولان امر تأکید بر اجرای پروژه در صدر خواسته‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بود اما برخی از افراد به دنبال تفکیک این طرح هستند و نگاه مثبتی به تجمیع پروژه ساخت پتروشیمی‌های استان ندارند.

فروردین ادامه داد: این در حالی است که برخی از مردم حوزه انتخابیه نیز علاقه‌مند به اجرای این طرح صنعتی در شهرستان هستند البته می‌توان به این موضوع نیز اشاره کرد که ایجاد طرح‌های اشتغال‌زا در شهرستان بر تمامی امور اولویت دارد.

آنچه مسلم است طی ۱۱ سال اخیر فعالیت قابل‌توجهی در راستای ساخت پتروشیمی‌های استان صورت نگرفته و میزان پیشرفت این پروژه‌ها پس از ۱۱ سال صفر درصد است که این امر نشان می‌دهد اهتمام ویژه‌ای در میان نمایندگان وقت در راستای ساخت پتروشیمی‌ها وجود نداشته است.

در راستای صنعتی شدن استان فارس باید گام‌های بلندی برداشته شود که یکی از این گام‌ها می‌تواند ساخت پتروشیمی‌ها در استان باشد؛ البته لازم به یادآوری است که مجوز پالایشگاه دوم شیراز دریافت و موانع ساخت آن برطرف شده است و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، آماده ساخت این مجتمع صنعتی هستند.