شناسهٔ خبر: 45224345 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

فرماندار پارس‌آباد:

سالانه 1700 نفر به جمعیت دانش‌آموزی پارس‌آباد اضافه می‌شود

فرماندار شهرستان پارس‌آباد گفت:‌ سالانه بیش از یک‌هزار و 700 نفر به جمعیت دانش‌آموزی شهرستان پارس‌آباد اضافه می‌شود که این نتیجه مهاجرت شدید به سمت شهرستان پارس‌آباد است.

صاحب‌خبر -

امامی در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در فرمانداری پارس‌آباد اظهار کرد: شهرستان پارس‌آباد به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت در استان اردبیل در طول سال با افزایش جمعیت دانش‌آموزی روبه‌روست به طوریکه 32 هزار دانش‌آموز در این شهرستان در بیش از 330 باب مدرسه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را انجام می‌دهند.
وی متوسط تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس ابتدایی را 35 نفر، دوره اول متوسطه را 45 نفر و دوره دوم متوسطه را 35 نفر اعلام کرد و گفت: بیش از 100 واحد آموزشی در این شهرستان به صورت دو شیفته اداره می‌شود.


فرماندار شهرستان پارس‌آباد مهاجرت به شهرستان پارس‌آباد را بالاتر از استانداردهای کشوری و استانی اعلام کرد و افزود: ما به شدت با کمبود فضای آموزشی و همچنین نیروی خدماتی در این شهرستان روبه‌رو هستیم و به همین جهت اولویت توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی در شهرستان مرزی پارس‌آباد است.
امامی خاطر نشان کرد: باید این کمبودها و نارسایی تجهیزات و امکانات زیرساختی در بخش آموزش و پرورش رفع شود تا زمینه برای تحصیل شایسته نسل آینده در فضاهای آموزشی به وجود آید.


وی به وجود دو مدرسه کانکسی در روستای قره‌تپه و اوزون‌تپه پارس‌آباد اشاره کرد و ادامه داد: سرانه فضای آموزشی در این شهرستان 6.7 دهم است و همچنان ما در شهرستان پارس‌آباد با پروژه‌های نیمه‌تمام استخر و سالن‌های ورزشی روبه‌رو هستیم.
امامی با قدردانی از نوسازی مدارس استان در تجهیز مدارس این شهرستان به سیستم گرمایشی استاندارد اضافه کرد: بساط بخاری‌های نفتی و گازسوز در این شهرستان برچیده شده و شرایط مناسبی را در ارتقا سیستم گرمایشی شاهد هستیم.


وی ضرورت تجهیز هنرستان‌ها را به امکانات مناسب در مهارت‌آموزی نسل آینده یادآور شد و بیان کرد: برای تربیت نیروی ماهر ما به تجهیز هنرستان‌ها نیازمندیم که با اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار از سوی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش قرار شد تا هنرستان‌ها در شمال استان اردبیل به تجهیزات مناسب مجهز شوند.
امامی ضرورت احداث مرکز اقامتی فرهنگیان و همچنین مجموعه درمانی را یادآور شد و اظهار کرد: با توجه به پذیرش میهمانان نوروزی و تابستانی از بین جامعه فرهنگی در پارس‌آباد، ضرورت دارد مقدمات احداث مجتمع خدماتی،‌ رفاهی فرهنگیان در این شهرستان فراهم آمده و به زودی کلنگ احداث آن را بر زمین بزنیم.


فرماندار پارس‌آباد استفاده از ظرفیت قانون بودجه به ویژه ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه و تبصره 16 بودجه سنواتی را برای جذب اعتبارات در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یادآور شد و تصریح کرد:‌ باید هر چه سریعتر استخر، سالن‌های ورزشی و نمازخانه‌های مدارس که به صورت نیمه‌تمام به حال خود رها شده، تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی شود.

اردوگاه تربیتی پارس‌آباد اجرایی شود


امام جمعه شهرستان پارس‌آباد نیز در این جلسه با قدردانی از حضور معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در سه شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز برای بازدید از پروژه‌های مدرسه‌سازی در این شهرستان‌ها اظهار کرد: در بین این شهرستان‌ها، پارس‌آباد از بیشترین رشد جمعیت و مهاجرپذیری بهره‌مند شده است.
حجت‌الاسلام باقری بنابی گفت: در کنار زیباسازی محوطه مدارس و پیاده‌روها بهتر است سالن‌های ورزشی نیمه‌تمام مدارس تکمیل و هر چه سریعتر اردوگاه تربیتی این شهرستان که زمین آن نیز تأمین شده، شکل اجرایی و عملیاتی به خود بگیرد.
وی به رها شدن پروژه‌های نیمه‌تمام نمازخانه مدارس در این شهرستان و پیشرفت 50 درصدی آنها را یادآور شد و افزود: باید هر چه سریعتر در این زمینه برنامه‌ریزی درست انجام و در طی یک سال آینده این مجموعه‌ها آماده بهره‌برداری شود.

30 مدرسه کانکسی در اصلاندوز داریم


فرماندار شهرستان اصلاندوز نیز به جمعیت 40 هزار نفری شهرستان اصلاندوز و نرخ رشد بالای 1.97 صدم درصد اشاره کرد و ادامه داد: ما در شهرستان محروم و عشایری اصلاندوز نیازمند مدرسه‌سازی و توسعه و تجهیز واحدهای آموزشی هستیم.
مینایی اضافه کرد: 70 درصد جمعیت شهرستان اصلاندوز عشایری است و ضرورت دارد با توجه به موقعیت مرزی و شرایط سکونتی عشایر، سرانه فضاهای آموزشی در این شهرستان با تأمین اعتبارات ملی ارتقا یابد.
وی با انتقاد از توزیع 95 درصدی اعتبارات به صورت متمرکز ملی و توزیع پنج درصد اعتبارات به صورت استانی و شهرستانی بیان کرد: با اعتبارات محدود استانی و شهرستانی نمی‌توان تکمیل فضاهای آموزشی را انجام داد.
فرماندار شهرستان اصلاندوز ضرورت تکمیل سالن‌های ورزشی و احداث واحدهای آموزشی نیمه‌تمام از محل تخریب و بازسازی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: اغلب دبیرستان‌های اصلاندوز دو شیفته است و با سفر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش کلنگ احداث مدرسه 12 کلاسه شهید حاج قاسم سلیمانی در این شهرستان به زمین زده شد.

سرانه آموزشی پایین زیبنده منطقه مرزی بیله‌سوار نیست


فرماندار شهرستان بیله‌سوار نیز در این جلسه با اشاره به محرومیت تاریخی منطقه مرزی بیله‌سوار اظهار کرد: این محرومیت لایق مردم منطقه زرخیز مغان نیست و پایین بودن سرانه آموزشی نیز در این شهرستان قابل قبول نمی‌باشد.
قبادی از آموزش و پرورش به عنوان ریل توسعه کشور یاد کرد و گفت: این مجموعه در عین مظلومیت مورد بی‌توجهی قرار گرفته در حالی که بهتر است تمام برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی حول آموزش و پرورش تدوین شود.
وی به تردد سالانه یک میلیون و 500 هزار نفر اتباع آذری از طریق گمرک مرزی بیله‌سوار افزود: بهتر است برنامه‌های فرهنگی در این شهرستان مرزی به ویژه نگاه واقع‌بینانه به آموزش و پرورش مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد تا با تقویت و توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی نسل آینده را شایسته و درست تربیت کنیم.
فرماندار شهرستان بیله‌سوار به مناطق عشایری این شهرستان و ظرفیت بالای تحصیل نخبگان در این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: ما نخبگانی مانند استاد شایقی داریم که جز یک درصد دانشمندان برتر دنیاست.
قبادی خاطر نشان کرد:‌ امیدواریم از قبل این سفر تکمیل نمازخانه‌ها و سالن‌های ورزشی و همچنین پروژه‌های نیمه‌تمام را در شهرستان بیله‌سوار شاهد باشیم.


انتهای پیام