شناسهٔ خبر: 45155190 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور مطرح کرد:

منزلت حضرت فاطمه(س) در قرآن / ضرورت شناخت سیره فاطمی

ابراهیم شریفی

نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور با اشاره به منزلت حضرت فاطمه زهرا(س) در قرآن گفت: شناخت سیره حضرت فاطمه زهرا(س) موجب برطرف شدن بسیاری از مشکلات امروزی می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی تمام عیار برای انسان‌ها و نمونه انسان کامل است، اظهار کرد: اگر سیره رفتاری و عملی دخت نبی مکرم اسلام در جامعه ترویج یابد تمام مشکلات از جامعه رخت بر می‌بندد چرا که وی تجلی انسان کامل است.

وی با ذکر این مطلب که در زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) می‌توان تمام مکارم اخلاقی را مشاهده کرد بر ضرورت شناخت سیره فاطمی تاکید کرد و گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) اولین شهیده راه امامت و ولایت است که در راه دفاع از امام زمان خود به شهادت می‌رسد و بنا به نقل تاریخ، شبانه غسل و کفن داده و به خاک سپرده می‌شود.

دریکوند به سیره تربیتی فاطمی و نوع پرورش فرزند توسط آن حضرت اشاره کرد و با اشاره به این‌که از سیره فاطمی فرزندانی چون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بوجود می‌آید، افزود: بخش دیگری از زندگی فاطمی، عبادت، شب‌زنده‌داری، دعا برای همسایگان و بخشیدن افطار در سه روز متوالی است که آن بانوی بزرگ اسلام، افطار خود را به مسکین، یتیم و اسیر می‌بخشند.

نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور با اشاره به اینکه قرآن بزرگترین جلوه الهی از ازل تا ابد برای بشریت است، قرآن را بالاترین تجلی اعظم الهی دانست و گفت: بنا بر حدیث ثقلین، نبی مکرم اسلام کتاب خدا و عترت را به عنوان دو چیز گرانبها در بین امت خود قرار می‌دهد که این دو همواره در کنار هم موجب سعادت و رستگاری بشریت می‌شوند.

وی با ذکر این مطلب که قرآن دارای دو شخصیت خطی و بیرونی یا عینی است، ادامه داد: شخصیت خطی قرآن همان ۱۱۴ سوره قرآن از حمد تا ناس است که در دسترس عموم قرار دارد اما وجود عینی قرآن را باید در اهل‌بیت جستجو کرد، چراکه اهل‌بیت تجسم انسان کامل و مصداق بسیاری از آیات قرآن هستند.

دریکوند با بیان اینکه آیات قرآن در وجود اهل‌بیت نقش بسته است، ادامه داد: نبی مکرم اسلام، امیرالمومنین(ع)، حضرت فاطمه(ع) و اهل بیت وی، وجود عینی و بیرونی قرآن را شکل می‌دهند و مصداق انسان کامل از منظر قرآن کریم هستند.

نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور با بیان این‌که باید بدانیم که چه آیاتی در شان حضرت فاطمه زهرا(س) نازل شده است، ادامه داد: به گفته بسیاری از مفسران آیات و سوره‌هایی در شان حضرت فاطمه(س) نازل شده که مهم‌ترین آن‌ها سوره انسان و کوثر است.

وی با بیان اینکه به گفته بسیاری از مفسران آیات تطهیر و مودت نیز در شان حضرت فاطمه(س) و اهل‌بیت او نازل شده است، ادامه داد: زمانی که انسان آیه تطهیر را می‌خواند ذهن ناخودآگاه یاد حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزندان او می‌افتد از طرفی این آیه در خصوص اهل کساء نازل شده و فضیلتی بزرگ برای دخت نبی مکرم اسلام است.

دریکوند با بیان اینکه مصداق آیه مودت و مودت‌ ذی‌القربی اهل‌بیت هستند، ادامه داد: پیامبر راه نجات بشر را در مورد به اهل‌بیت می‌داند و این‌گونه راه مسیر زندگی بشریت بعد از خود را مشخص می کند چرا که می‌داند بعد از او، پیامبری نخواهد آمد از طرفی سعادت بشریت چیزی جز محبت به اهل بیت و پیروی از سیره آنان نیست.

نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور  اضافه کرد: در روایات بسیاری آمده است که هر کس به محبت اهل‌بیت بمیرد شهید مرده است از طرفی ارادت به اهل‌بیت باعث می‌شود که انسان آسوده‌خاطر باشد چرا محبت اهل‌بیت موجب می‌شود تا انسان در زمره شهیدان و توبه کنندگان باشد.

انتهای پیام