شناسهٔ خبر: 45121220 - سرویس سیاسی
منبع: ایسنا | لینک خبر

مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی در هفته‌ای که سپری شد

اعظم سندگل

دستورالعمل رئیس قوه قضائیه برای پس گرفتن اموال و دارایی های نامشروع و «سخنان رئیس دستگاه قضا در نشست سران قوا از مهمترین خبرهای حوزه حقوقی و قضایی این هفته بود.

صاحب‌خبر -

مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی هفته را در این گزارش ایسنا بخوانید:

آمریکا مسئول ترور دانشمندان ایرانی است

وکیل مدافع خانواده‌های شهدای هسته‌ای در طرح دعوای حقوقی آنها علیه دولت آمریکا گفت:  دولت آمریکا و مقامات این کشور مسئول ترور دانشمندان ایرانی هستند.

به گزارش ایسنا، سمیه افضلی نیکو در نشست خبری تبیین دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای دانشمندان هسته‌ای علیه دولت آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس گفت: دیروز پرونده را به عنوان دادخواست ترور دانشمندان هسته‌ای  در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی علیه رژیم صهیونیستی و دولت امریکا ثبت کردیم.

دستورالعمل رئیس قوه قضائیه برای پس گرفتن اموال و دارایی‌های نامشروع

رئیس قوه قضائیه با ابلاغ دستورالعملی، دادستانی کل کشور را موظف کرد با همکاری دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و سازمان‌های مردم نهاد هرگونه مستنداتی که حاکی از سوء استفاده احتمالی مسئولین از موقعیت شغلی یا جایگاه مدیریتی و کسب اموال نامشروع شده را پیگیری نموده و اموال را به بیت المال بازگردانند.

به گزارش ایسنا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: بهمن ماه سال ۹۸ بود که مجلس شورای اسلامی به منظور اجرایی شدن اصل ۴۹ قانون اساسی طرح «اعاده اموال نامشروع» را تصویب و آن را تبدیل به قانون کرد.

 این قانون که با هدف مقابله و مبارزه با فساد تصویب شده به دنبال آن است که اموال نامشروع مسئولان را که به واسطه سوءاستفاده از جایگاه شغلی و مدیریتی آن­ها کسب شده شناسایی و به بیت المال یا صاحبان حق بازگرداند.

بر اساس این دستورالعمل، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، دستگاه­های امنیتی، پلیس و سازمان های مردم نهاد به دادستانی کل کشور در شناسایی اموال نامشروع کمک خواهند کرد و دادستانی موظف است با اولویت رسیدگی به ثروت­های کلان نامشروع و بدون ملاحظه­ی مقام و مسئولیت فرد خاطی به تخلفات رسیدگی نماید.

انتظار مردم از قوای سه گانه اقدامات امیدآفرین و گره‌گشا است

رئیس قوه قضائیه گفت: تلاش همه دستگاه‌ها باید با تکیه بر شعار «ما می‌توانیم» تلاش و مجاهدت در راستای خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، نشست مشترک سران قوا، روز سه‌شنبه به میزبانی حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیسی در پایان نشست سران قوا با بیان اینکه امروز انتظار مردم از قوای سه گانه آن است که در اقدامات‌شان امیدآفرین و گره‌گشا باشند، اظهار داشت: انتظار مردم آن است که دغدغه‌های معیشتی رفع شود و نکته راهبردی ما آن است که اقدامات قوای تقنینی، اجرایی و قضایی و مجموعه نهادهای حکومتی هر چه بیشتر به امیدآفرینی در مردم و یأس و ناامیدی در دشمن بی‌انجامد.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: انشالله همکاری، همراهی و انسجام سه قوه و همه نهادها در نظام تحت رهبری‌های خردمندانه رهبری حکیم و فرزانه بتواند راه را به پیش ببرد و دشمن را روز به روز ناامید و دوستان را امیدوار کند.

آیت‌الله جنتی: وضعیت آلودگی هوا نگران کننده است

دبیر شورای نگهبان گفت: وضعیت آلودگی هوا در تهران و برخی کلان‌شهرها وضعیت نگران‌کننده‌ای است و ان‌شاءالله با جدیت و تدابیر مسئولان امر و با همکاری مردم، این مسأله حل شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح روز چهارشنبه (۲۴ دی ۱۳۹۹) در جلسه این شورا با عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها گفت: ظلم به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها آن بانوی یگانه دو عالم، پایه ظلم‌های بعدی در تاریخ اسلام شد و لعنت ابدی خداوند بر ظالمین و حامیان آن‌ها که موجب چنین اتفاقات دردناکی در تاریخ اسلام شدند.

جنتی با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوا در تهران و برخی کلان‌شهرها وضعیت نگران‌کننده‌ای است، ابراز امیدواری کرد که با جدیت و تدابیر مسئولان امر و با همکاری مردم، این مسأله حل شود.

تحریم واکسن آمریکایی و انگلیسی از سوی رهبری تدبیری حکیمانه بود

رییس قوه قضاییه دستور رهبری در تحریم واکسن آمریکایی و انگلیسی را تدبیری حکیمانه دانست و گفت: تأکید مقام معظم رهبری بر ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس برای آن بود که نباید ایران به آزمایشگاهی برای واکسن‌های آن‌ها تبدیل شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از  مرکز رسانه قوه قضاییه، ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام خونین مردم قم در دی ماه ۱۳۵۶ که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان «تبر ابراهیمی بر کاخ ستمشاهی» یاد کردند، بر لزوم اجرایی شدن فرامین راهبردی رهبر انقلاب در سالگرد این حادثه تأکید کرد.

رئیسی دستور رهبری در تحریم واکسن آمریکایی و انگلیسی را تدبیری حکیمانه برای صیانت از جان مردم در برابر کسانی دانست که بی پروا و بدون توجه به جام مردم دنبال واردات این نوع واکسن‌ها هستند و متذکر شد: تأکید مقام معظم رهبری بر ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس برای آن بود که نباید ایران به آزمایشگاهی برای واکسن‌های آن‌ها تبدیل شوند.

حضور آیت الله جنتی بر سر مزار آیت الله مصباح یزدی

دبیر شورای نگهبان  بر سر مزار آیت الله مصباح یزدی حضور یافت.

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری با حضور بر سر مزار آیت‌الله مصباح یزدی و قرائت فاتحه، یاد او را گرامی داشت.

رئیس کانون وکلای مرکز: دسترسی ما به رییس قوه قضاییه مسدود شده است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید بر ضرورت این نهاد با قوای سه گانه گفت: مشکل اساسی ما در این بخش انسدادی است که در دسترسی ما به رییس قوه قضاییه به وجود آمده و امکان گفت‌وگوی ما به عنوان یک بال فرشته عدالت با ایشان مسدود گردیده است.

به گزارش ایسنا، جلیل مالکی صبح روز شنبه در نشست خبری که با موضوع "مسائل روز نهاد وکالت" در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری مرکز در دوره جدید پنج رویکرد را در دستور کار قرار داده است که شامل تقویت و تسهیل خدمت رسانی به مردم و تقویت اعتماد عمومی به نهاد وکالت، تقویت و تسهیل همه جانبه حمایت از وکیل دادگستری در عرصه دفاع، تعامل توام با عزت با قوای سه‌گانه، مدیریت هوشمندانه و مقابله با چالش‌های پیش روی نهاد وکالت و حفظ و تقویت اتحاد و انسجام نهاد وکالت دادگستری در کشور است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در رابطه با بخش تعامل با قوای سه‌گانه گفت: هیات مدیره دوره ۳۱ در ابتدای استقرار، کمیسیون قوای سه‌گانه را در سه بخش پارلمانی، قوه قضاییه و مجریه تشکیل داده است.

وی افزود: مشکل اساسی ما در این بخش انسدادی است که در دسترسی ما به رییس قوه قضاییه به وجود آمده و امکان گفت‌وگوی ما به عنوان یک بال فرشته عدالت با ایشان مسدود گردیده است.

آخرین دفاع میرعلی اشرف پوری حسینی اخذ شد

آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات پوری حسینی رییس پیشین سازمان خصوصی سازی در شعبه اول دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، در ابتدای جلسه قاضی از متهم پوری حسینی خواست تا برای اخذ آخرین دفاع در جایگاه قرار گیرد.

سپس قاضی اتهامات پوری حسینی از جمله اخلال در نظام اقتصادی و تولیدی کشور به طور عمده از طریق عدم رعایت تشریفات قانونی در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی را به وی تفهیم کرد.

متهم پوری حسینی با قرار گرفتن در جایگاه در مقام آخرین دفاع اظهار داشت: صرف نظر از اینکه مواردی نظیر اهمال یا تضییع یا عدم رعایت تشریفات قانونی در فرایند واگذاری‌ها صحت دارد یا خیر، باید بگویم که در این فرایندهای انجام شده هیچ فعلی برخواسته از دستور یا اقدام من وجود ندارد بنابراین هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم.

انتهای پیام