شناسهٔ خبر: 45121202 - سرویس اجتماعی
منبع: مهر | لینک خبر

فوق تخصص گوارش و کبد؛

انجام اندوسکوپی در دوران کرونا نباید به تاخیر بیافتد

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، با اشاره به اینکه کولونوسکوپی و اندوسکوپی مهم ترین راه تشخیص سرطان است، به تعویق انداختن این اقدامات را آسیب زا دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، افسانه شریفیان گفت: اندوسکوپی یا درون بینی، روشی است که پزشک با استفاده از ابزارهای تخصصی به نام آندوسکوپ درون برخی از احشا و اعضای بدن را مشاهده می‌کند.

وی با بیان اینکه دلایل انجام آندوسکوپی با توجه به شرایط و نوع بیماری از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند، افزود: اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی از مری، معده و اثنی عشر با هدف تشخیصی و گاهی اوقات درمانی انجام می‌شود.

به گفته شریفیان، یافته‌های حاصل از انجام اندوسکوپی به پزشک کمک می‌کند تا علت، علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکمی، مشکلات بلعیدن و خونریزی گوارشی را تشخیص دهد.

وی تاکید کرد: برای انجام آندوسکوپی فوقانی باید بیمار حدود ۷ تا ۸ ساعت ناشتا باشد.

شریفیان، کولونوسکوپی را روش دیگری عنوان کرد که برای تشخیص تغییرات و یا موارد غیر عادی در سطح روده بزرگ و رکتوم (راست روده) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این فوق تخصص گوارش، کولونوسکوپی بهترین روش برای تشخیص و نمونه برداری از پولیپ ها و بسیاری دیگر از ضایعات درون روده بزرگ است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت آمادگی‌های لازم برای انجام کولونوسکوپی، افزود: در صورتی که اقدامات مورد نیاز برای آماده‌سازی بیمار به درستی انجام شود و روده بزرگ کاملاً تمیز شده باشد، کولونوسکوپی با دقت بالا و به طور کامل انجام خواهد شد.

شریفیان با اشاره به این که بیمار برای کولونوسکوپی باید مقادیر زیادی مایعات زلال و بی رنگ به همراه محلول‌های مسهل خاص بنوشد و پیاده روی کند، خاطرنشان کرد: در صورت تمیز نبودن روده بزرگ، کولونوسکوپی به خوبی و با دقت انجام نخواهد شد و مشاهده پوشش کولون ممکن است به دلیل وجود مدفوع باقیمانده در روده امکان‌پذیر نباشد. در نتیجه احتمالاً باید دوباره تکرار شود.

عضو هیئت علمی بیمارستان طالقانی با تاکید بر اجتناب از به تعویق انداختن کولونوسکوپی و اندوسکوپی در بحران کرونا خاطرنشان کرد: متأسفانه در همه گیری بیماری کرونا، اکثر افراد انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی خود را به تعویق انداخته اند در حالیکه این اقدامات مهمترین راه برای تشخیص بیماری‌های مهمی از جمله سرطان‌ها هستند و تأخیر در انجام آنها ممکن است به صدمات جبران ناپذیری بیانجامد.

وی توصیه کرد: در صورت نیاز و تشخیص پزشک، آندوسکوپی و کولونوسکوپی خود را به علت بحران کرونا به تعویق نیندازید. انجام این پروسیجرها در تشخیص اولیه و زودهنگام بسیاری از بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

شریفیان با بیان اینکه این اقدامات تشخیصی کمک می‌کند که در مراحل اولیه متوجه بیماری شویم به بیماران تاکید کرد که تمامی اقدامات احتیاطی و لازم برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا در هنگام انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی در بیمارستان طالقانی انجام می‌شود.

به گفته وی، این اقدامات شامل غربالگری و تشخیص بیماران احتمالی کووید ۱۹ استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، تغییر فرایندها برای به حداقل رساندن تماس و اقدامات ضدعفونی کردن سطوح است.

شریفیان تاکید کرد: توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید، به خصوص اگر بیماری مزمن و زمینه‌ای دارید و در معرض خطر پیشرفت بیماری خود قرار دارید.