شناسهٔ خبر: 45121173 - سرویس اجتماعی
منبع: میزان | لینک خبر

روستاگردی امن به وقت کرونا

این روز‌ها که نمی‌توان به دلیل شیوع بیماری و سرمای هوا سفر کرد، پیشنهاد می‌شود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک سفر نیمروزه به روستا‌های بکر و زیبایی حاشیه تهران سر بزنید. جرم کیف قاپی از جرایمی است که شاکیان بسیاری دارد. در این بخش کارشناسان وکیل‌آنلاین نحوه نوشتن شکواییه کیف قاپی را توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: تقریبا از ابتدای اسفند‌ماه سال گذشته بود که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دور سفر را خط کشیدیم و در تهران ماندیم؛ یعنی بیش از ۱۰‌ماه پیش. در این مدت سعی کردیم گاهی با تفریحات کم‌خطر و ایمن مانند گشت‌وگذار‌های کوتاه‌مدت در دل طبیعت‌های شهر، کمی حال دلمان را در این روز‌های پراسترس خوب نگه داریم. اما کمتر کسی از ما یادش بود که دور تا دور همین تهران خودمان در قرق روستا‌های بکر و زیبایی است که یک گردش نیم‌روزه در آن‌ها می‌تواند کاملا حس یک سفر را به ما منتقل کند؛ مخصوصا اینکه این روستا‌ها عمدتا سرسبز و تاریخی هستند و تنها در فاصله چند کیلومتری ما قرار دارند! برای این سفر کوتاه‌مدت از مبدا تهران به مقصد تهران، فقط کافی است لباس گرم بپوشید، ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده‌تان را بردارید و همراه با ما به دل روستا‌های دنج و خلوت پایتخت بزنید.
 

قطب تولید گل و گیاه کشور!

گلزار پاکدشت

شاید شما هم حتی نام روستای «گلزار» شهرستان پاکدشت را نشنیده باشید. اما این روستای زیبا قطب تولید انواع گل‌های زینتی و آپارتمانی تهران و حتی کشور است! یعنی رفتن به این روستا در این روز‌های کرونایی، هم فال به‌حساب می‌آید، هم تماشا! چرا که هم می‌توانید از زیبایی‌های این روستای بکر و زیبا لذت ببرید و هم با خرید چند گل و گلدان با قیمت بسیار مناسب، گوشه‌ای از طبیعت زیبای این روستا را با خودتان به خانه بیاورید!   اما پایتخت گل و گیاه ایران جدا از ۲۵ نمایشگاه و فروشگاه دائمی گل و گیاه، جاذبه‌های طبیعی و بکر دیگری هم دارد؛ ازجمله اراضی زراعی فراوان که مردم در آن‌ها به گلکاری، سبزی‌کاری و حتی دامداری مشغول هستند. علاوه بر این اگر روزی گذرتان به این روستای زیبا افتاد، می‌توانید در محدوده پاکدشت از آثار تاریخی و دیگر جاذبه‌های گردشگری این محدوده هم دیدن کنید. امامزاده‌محمد (ع)، امامزاده‌عون (ع)، امامزاده‌سیدجلیل (ع)، کاروانسرای خاتون‌آباد، یخچال یبر داغلان، پل قدیمی جیتو، تپه و قلعه ترپاق، تپه و قلعه محمودآباد و عمارت ناصریه، تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری پاکدشت زیبا هستند که برای دیدن آن‌ها کافی است خودتان را به جنوب شرق تهران و بزرگراه امام‌رضا برسانید.
 

روستای مزارع کشاورزی و دامداری

احمدآباد مستوفی

اگر از دود و ترافیک و سر‌وصدای تهران خسته شده‌اید، بهترین جا برای شما، روستای احمدآباد مستوفی در جنوب غرب تهران است. چرا؟ چون این روستای بکر با زمین‌های کشاورزی و مزارع دامداری‌اش تنها در ۷ کیلومتری پایتخت قرار دارد و خیلی زود شما را از شلوغی و آلودگی هوای شهر جدا کرده و به بهشتی زیبا با چشم‌انداز قله دماوند می‌کشاند. احمدآباد مستوفی روستایی در شهرستان اسلامشهر است که قدمتی به اندازه ۴۰۰ سال دارد. برای همین جز جاذبه‌های گردشگری طبیعی ازجمله زمین‌های کشاورزی و مزارع دامداری، چشم‌انداز بی‌نظیر کوه دماوند و منظره‌ای بسیار زیبا از غروب آفتاب، دارای یک یخچال قدیمی هم است که محلی‌ها به آن «علی‌آباد» می‌گویند و گفته می‌شود قدمتش به دوره حکومت قاجاریه برمی‌گردد. همچنین یک آب‌انبار قدیمی در جاده احمدآباد - اسلامشهر وجود دارد که بد نیست در مسیر رفتن‌تان به احمدآباد مستوفی از آن دیدن کنید. علاوه بر این ایستگاه راه‌آهن اسلامشهر در نزدیکی احمدآباد مستوفی هم یکی دیگر از جاذبه‌های این روستای تهران به‌حساب می‌آید که با قطار‌های رنگی‌رنگی‌اش دل هر گردشگری را می‌برد. بد نیست بدانید این روستای خوش آب‌وهوا در گذشته ملک مستوفی‌الممالک بوده که آن را به احمدشاه قاجار تقدیم کرده است.
 

شهری پشت جنگل سرخه‌حصار

ترکمن‌ده

ساکنان شرق تهران هم گزینه بسیار خوبی برای یک سفر کوتاه‌مدت دارند؛ گزینه‌ای به نام «ترکمن‌ده» که شامل ۵ روستا به نام‌های «همه‌سین»، «هاجرآباد»، «چمن‌آب»، «یان‌چشمه» و «بیدک» است. این روستای زیبا که در تقسیم‌بندی‌های شهری جزو حاشیه منطقه ۱۳ شهر تهران به‌حساب می‌آید، در ۷ کیلومتری پایتخت قرار دارد، اما به قدری خوش آب‌وهواست که وقتی وارد آن می‌شوید تصور می‌کنید کیلومتر‌ها از آلودگی این روز‌های تهران دور شده‌اید. روستای ترکمن‌ده پشت جنگل سرخه‌حصار قرار دارد و راه دسترسی به آن بزرگراه شهید یاسینی در شرق پایتخت است. این روستای چندصدساله که در آن می‌توانید باغ درختان میوه، دامداری و در یک کلام زندگی روستایی را ببینید، اعتبارش را از امامزاده‌عبدالله می‌گیرد؛ امامزاده‌عبدالله‌بن زین‌العابدین که نسبش به حضرت زین‌العابدین (ع) می‎رسد و در روز‌هایی که خبری از کرونا نبود، مأمن زائران تهرانی از سراسر پایتخت می‌شد. اگر قصد رفتن به ده ترکمن‌های ترکمن‌صحرا را دارید که سال‌های سال پیش در زمان نادرشاه افشار برای تعلیم سوارکاری و پرورش اسب به محدوده تهران امروزی آمدند، مراقب جاده پرپیچ‌وخم مسیر روستا باشید.
 

از تالاب عشق‌آباد تا آتشکده ری

قلعه‌نو‌

نمی‌شود نامی از روستا‌های تهران برد و یادی از روستا‌های شهرری نکرد. شهرری امروزی جدا از بخش شهری‌اش، چندین و چند روستا دارد که در آن می‌توان ردپای هزاران سال زندگی در این محدوده از پایتخت را رصد کرد. یکی از این مناطق بکر و زیبا، دهستان «قلعه‌نو» است؛ بخشی که در آن می‌توانید روستا‌های زمان‌آباد، گل‌تپه کبیر، شمس‌آباد، طالب‌آباد، کریم‌آباد و علی‌آباد قیصریه را با کلی جاذبه گردشگری طبیعی و تاریخی ببینید.
 
آتشکده بهرام یا آتشکده ری یکی از این جاذبه‌های گردشگری است که در ۱۲ کیلومتری روستای قلعه‌نو، روی تپه‌ای به نام «تپه میل» قرار دارد. گفته می‌شود این بنا متعلق به دوره ساسانیان است و ساختاری از گل، خشت، لاشه سنگ، آجر و ساروج دارد. اما بی‌شک یکی از زیباترین جاذبه‌های قلعه‌نو، تالاب «عشق‌آباد» است که در دوکیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد. این تالاب زیبای چهارگوش، پناهگاه بیش از ۱۵۰ گونه پرندگان بومی، عبوری و مهاجر است. اگر تا قلعه‌نو رفتید، حتما سری هم به محوطه تاریخی طالب‌آباد بزنید که قدمتش به قرون اولیه دوران تاریخی پس از اسلام می‌رسد و فوق‌العاده دیدنی است.
 

روستایی با آبشار هفت‌حوض

ایگل

لواسان را همه ما می‌شناسیم، اما بیشتر ما هر وقت راهی لواسان می‌شویم، ناخودآگاه سر از محدوده سد لتیان درمی‌آوریم! درحالی‌که لواسان دارای روستا‌های بکر و کمتر شناخته‌شده‌ای است که رفتن به آن‌ها درواقع یک سفر یک‌روزه تمام‌عیار به‌حساب می‌آید. روستا‌های آهار.
 
کند علیا، لالون، امامه، ایرا، افجه و...، تنها بخشی از روستا‌های لواسان را شامل می‌شوند که در این روز‌های منع سفر بهترین گزینه برای گشت‌وگذار‌های ایمن و کم‌خطر به‌حساب می‌آیند. اما بدون شک یکی از بکرترین و زیباترین روستا‌های لواسان، روستای «ایگل» است؛ روستایی از دهستان رودبار قصران که شهرتش را به آبشار زیبایش مدیون است. آبشار هفت‌حوض که در ارتفاعات روستای ایگل واقع شده، ارتفاعی بیشتر از ۲ هزار متر دارد و منظره بسیار زیبایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.
 
برای دیدن جاذبه‌های روستای ایگل، ازجمله همین آبشار، چشمه «هزج جاری» و بافت قدیمی و بنا‌های تاریخی- فرهنگی ایگل، باید از طریق جاده لشگرک، به سمت اوشان بروید. فقط برای این وقت سال لباس گرم و کفش مناسب فراموش نشود.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.