شناسهٔ خبر: 45121153 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

افزایش تولید اوپک با نفت لیبی

ایرنا : تولید نفت اوپک به دنبال بهبود شرایط لیبی در حوزه انرژی پس از توافق آتش بس در این کشور، در ماه دسامبر (آذر- دی) افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

مجموع تولید نفت اعضای سازمان اوپک در ماه دسامبر (آذر-دی) به ۲۵.۳۶ میلیون بشکه در روز رسید که این نشان دهنده افزایش ۲۷۸ هزار بشکه ای تولید در روز در طول یک ماه است .

این افزایش تولید در سازمان اوپک برگرفته از صعود روند تولید نفت لیبی است که میزان آن با افزایش ۱۳۶ هزار بشکه در روز به ۱ میلیون و ۲۲۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

پس از سال ها جنگ داخلی در لیبی، بخش نفتی این کشور به لطف دستیابی به توافق آتش بس دائمی که در ماه اکتبر (مهر- آبان) بین دو گروه بر سر قدرت به دست آمد، بهبود یافته است.

در نتیجه آتش بس، تولید نفت لیبی در ماه نوامبر (آبان- آذر) یعنی یک ماه پس از توافق تقریبا دو برابر شد در حالیکه نرخ تولید پیش از امضای توافق در جریان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، ۱۲۱ هزار بشکه در روز بود که ۱۰ برابر کمتر از تولید فعلی این کشور به حساب می آید.

گرچه برخی اعضای اوپک و متحدان آنها در اوپک پلاس به ویژه روسیه برای حفظ قیمت بر سر کاهش تولید به توافق رسیده اند اما لیبی جزو کشورهایی است که محدودیت تولید ندارد.

در اوایل ماه ژانویه اعضای اوپک توافق کردند که روسیه و قزاقستان در سه ماهه اول سال تولید خود را افزایش دهند.

با این حال، عربستان سعودی به دلیل نگرانی از پیامدهای شیوع Covid-۱۹به کاهش قابل توجهی در تولید خود روی آورده است. تولید نفت این عضو برجسته در ماه دسامبر بر روی رقم ۸،۹۶۴ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

افزایش تولید اوپک با نفت لیبی