شناسهٔ خبر: 45064909 - سرویس سیاسی
منبع: میزان | لینک خبر

تحولات آمریکا؛ تلاش ترامپ برای رفع اتهامات، اعلام وضعیت اضطراری در واشنگتن

دونالد ترامپ در آستانه مراسم تحلیف بایدن با چالش های جدی مانند استیضاح مجدد و ممنوعیت از تصدی از هرگونه سمت فدرال مواجه شده است. جرم کیف قاپی از جرایمی است که شاکیان بسیاری دارد. در این بخش کارشناسان وکیل‌آنلاین نحوه نوشتن شکواییه کیف قاپی را توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان – «دونالد ترامپ»، چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا در آستانه استیضاح مجدد، تلاش دارد تا خود را از مسئولیت در مورد شورش علیه کنگره تبرئه کند.
 
در عین حال واشنگتن و شهر‌های مختلف آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن»، چهره‌ای کاملا امنیتی به خود گرفته اند.
 
به گزارش «آکسیوس، واشنگتن پست، سی ان ان، رویترز، پولیتیکو، فاکس نیوز و هیل»، مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مربوط به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در ساعات گذشته عبارتند از:
 
- انگشت اتهام ترامپ به سمت آنتیفا: ترامپ در جلسه‌ای خصوصی، گروه «آنتیفا» را مسئول حمله به کنگره در روز چهارشنبه هفته گذشته دانست.
 
این در حالی است که شواهد متعددی از جمله ویدئو‌هایی از درگیری ها، از نقش داشتن طرفداران ترامپ در شورش روز چهارشنبه ۶ ژانویه (۱۷ دی) همزمان با برگزاری نشست کنگره برای بررسی نتیجه آرای الکترال انتخابات ۲۰۲۰ وجود دارد.
 
- تلاش کوشنر برای جلوگیری از دادگاه پارلمانی: «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ، از متحدان جمهوریخواه خود در مجلس سنا خواست تا از برگزاری دادگاه پارلمانی با استناد به نبود زمان کافی برای دادرسی جلوگیری کنند.
 
- کاخ سفید هنوز برای دفاع ترامپ در دادگاه احتمالی پارلمانی آماده نیست: مقام‌های کاخ سفید هنوز برنامه‌ای برای دفاع از ترامپ در دادگاه احتمالی پارلمانی ندارند.
 
- پیام بایدن به پلوسی در مورد دادگاه پارلمانی ترامپ: بایدن به «نانسی پلوسی»، رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که پس از تحلیف بر وظایف خود تمرکز خواهد کرد و دست وی را برای رسیدگی به مسائل مربوط به دادگاه پارلمانی ترامپ باز می‌گذارد.
 
- تلاش دموکرات‌های سنا برای برگزاری دادگاه پارلمانی ترامپ: دموکرات‌های مجلس سنا در تلاش هستند تا دادگاه ترامپ را به جای شورای عمومی در کمیته قضایی سنا برگزار کنند.
 
هدف رییس اقلیت دموکرات در مجلس سنا، صدور رای در دادگاه پارلمانی علیه ترامپ است.
 
وی همچنین تلاش دارد در قالب وضعیت اضطراری دادگاه را قبل از ۱۹ ژانویه (۳۰ دی) برگزار کند.
 
در عین حال، برخی سناتور‌های دموکرات بر این باور هستند که استیضاح ترامپ در این برهه زمانی همزمان با ادعا‌های بایدن به عنوان رییس جمهوری برای همه مردم آمریکا، کار عاقلانه‌ای نیست و رای کافی را در مجلس سنا به دست نخواهد آورد.
 
آنها می‌گویند تلاش کرده اند تا این پیام را به مجلس نمایندگان منتقل کنند که رای کافی برای برکناری ترامپ در مجلس سنا وجود ندارد و نباید برای این کار عجله کرد.
 
- آنتیفا نقشی در شورش علیه کنگره نداشت: «کوین مک کارتی»، رییس اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید «در جلسات توجیهی اف بی آی مشخص شد که جنبش چپگرای آنتیفا نقشی در شورش علیه کنگره نداشته است؛ آن چه مشخص است هواداران سازمان راستگرای Q-Ann در پشت برگزاری این شورش بودند.»
 
- رد مدال ریاست جمهوری آمریکا از سوی سرمربی فوتبال: «بیل بیلیچیک»، سرمربی تیم «میهن پرستان نیوانگلند» از دریافت مدال ریاست جمهوری از سوی ترامپ به دلیل حوادث هفته گذشته کنگره، خودداری کرد.
 
- تلاش ترامپ با هدف پیچیده کردن سیاست خارجی برای بایدن: دونالد ترامپ و مایک پمپئو، در روز‌های پایانی کار خود با دست زدن به اقدام‌هایی مانند اعلام انصارالله یمن به عنوان گروه تروریستی، اعلام کوبا به عنوان دولت حامی تروریسم و ... در کمتر از ۲ هفته مانده به پایان کار دولت و در عرض ۴۸ ساعت، قصد دارند سیاست خارجی را برای بایدن پر چالش و پیچیده کند.
 
- تاکید جمهوریخواهان بر صدور حکم عدم صلاحیت ترامپ: «تام رید»، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت «ما تلاش می‌کنیم راهی پیدا کنیم که کنگره بتواند مانع تصدی ترامپ بر هرگونه مقام و سمت فدرال در آینده شود.»
 
- رای گیری در مورد استیضاح ترامپ در روز چهارشنبه: «جیمز کلایبورن»، نماینده مجلس آمریکا اعلام کرد «ما روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان در مورد استیضاح ترامپ رای گیری می‌کنیم؛ نشانه‌هایی از همکاری جمهوریخواهان در این مورد در مجلس نمایندگان وجود دارد، اما در مجلس سنا نه.»
 
- جمهوریخواهان در پی توبیخ قانونی ترامپ: جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را برای توبیخ ترامپ به دلیل نقش داشتن در شورش علیه کنگره آماده کردند.
 
- ترامپ مسئولیت شورش علیه کنگره را پذیرفت: رییس اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان اعلام کرد که ترامپ مسئولیت شورش علیه کنگره را پذیرفته است.
- حذف ۷۰ هزار حساب کاربری توییتر: شبکه اجتماعی توییتر، حساب کاربری بیش از ۷۰ هزار نفر را به دلیل انتشار و به اشتراک گذاری مطالب گروه راستگرای Q-Ann حذف کرد.
 
- اعلام وضعیت اضطراری در واشنگتن: کاخ سفید اعلام کرد «ترامپ به دلیل برگزاری مراسم تحلیف بایدن برای روز‌های ۱۱ تا ۲۴ ژانویه در واشنگتن، پایتخت، وضعیت اضطراری اعلام کرد.»
 
- دیدار پنس و ترامپ برای نخستین بار پس از تایید نتیجه انتخابات در کنگره: یک مقام دولت ترامپ گفت «ترامپ و معاونش مایک پنس، برای نخستین بار پس از تایید نتیجه انتخابات در کنگره در دفتر بیضی شکل کاخ سفید باهم دیدار کردند؛ آنها گفت و گوی مثبتی داشتند و بر ادامه کار تا پایان دوره تعهدشان تاکید کردند.»
 
- پیشنهاد رییس اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان برای تشکیل کمیسیون تحقیق: رییس اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد داد کمیسیونی متشکل از اعضای هر دو حزب برای بررسی و تحقیق در مورد شورش علیه کنگره تشکیل شود.
 
وی همچنین پیشنهاد طرح قطعنامه‌ای برای محکوم کردن شورش علیه کنگره بدون نام بردن از کسی را داد.
 
رییس اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا همچنین، استیضاح ترامپ را مانعی در انسجام مجدد آمریکایی‌ها خواند.
 
- در خانه بمانید: مقام‌های شهر «واشنگتن» و ایالت‌های «ویرجینیا» و «مریلند» از ساکنان خود خواستند در روز برگزاری مراسم تحلیف بایدن در خانه بمانند.
 
- ادامه دستگیری و بازجویی ها در ارتباط با شورش علیه کنگره: در حالی که تاکنون ده‌ها نفر به دلیل مشارکت در شورش علیه کنگره دستگیر شدند، دستکم ۱۰ افسر پلیس کنگره نیز به همین دلیل تحت بازجویی قرار دارند.
 
- استعفای سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا: «چاد وولف»، سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا از سمت خود استعفا داد.
 
وی گفت «دستور دادم مقدمات مراسم تحلیف به جای ۱۹ ژانویه از چهارشنبه آغاز شود.»
 
این استعفا نگرانی‌ها در مورد برقراری امنیت در زمان برگزاری مراسم تحلیف بایدن را تشدید کرده است.
 
- حضور نیرو‌های امنیتی در واشنگتن ۶ روز زودتر از برنامه ریزی های پیشین: مقام‌های فدرال اعلام کردند، تشدید تدابیر امنیتی در «واشنگتن» به منظور تامین امنیت پایتخت برای برگزاری مراسم تحلیف بایدن از فردا چهارشنبه و ۶ روز زودتر از برنامه ریزی‌های انجام شده، آغاز می‌شود.
 
براساس این اعلام، بخش‌های گسترده‌ای از پایتخت شاهد برنامه‌های امنیتی بسیار شدیدی خواهند بود.
 
ضمن اینکه در مرکز ایالت‌های مختلف در سراسر آمریکا نیز تدابیر امنیتی شدیدی در نظر گرفته شده است.
 
- کوشنر برنامه سیاست خارجی ترامپ در غرب آسیا را به دولت بایدن اطلاع داد: «دیوید فریدمن»، سفیر مستعفی آمریکا در اراضی شغالی در جلسه‌ای خصوصی اعلام کرد که «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ، سیاست خارجی وی در غرب آسیا را به «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی بایدن اطلاع داد.
 
- ادامه قطع کمک‌های مالی مشاغل عمده آمریکایی به سیاستمداران: شورش علیه کنگره سبب شده تا مشاغل عمده آمریکا کمک‌های مالی خود را به سیاستمداران قطع کنند.
 
«فیسبوک» نیز اعلام کرد کمک‌های خود را در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ قطع می‌کند.
 
- اعزام گسترده نیرو‌های گارد ملی برای تامین امنیت مراسم تحلیف: رییس گارد ملی آمریکا اعلام کرد به منظور تامین امنیت مراسم تحلیف بایدن و انتقال صلح آمیز قدرت، ۱۵ هزار نیروی خود را در واشنگتن مستقر خواهد کرد.
 
- هک وب سایت وزارت خارجه آمریکا توسط کارمند ناراضی از ترامپ: یک کارمند وزارت خارجه آمریکا که از ترامپ ناراضی بود با هک وب سایت این وزارتخانه، پایان دوره ریاست جمهوری وی را اعلام کرد.
 
- هشدار در مورد صدور دستور عفو ترامپ برای خودش: مشاور حقوقی کاخ سفید و دادستان کل سابق در مورد صدور عفو ترامپ برای خودش هشدار داد.
 
«ویلیام بار»، گفت «ترامپ نمی‌تواند خودش را عفو کند.»
 
- تلاش بایدن در مورد استیضاح ترامپ: بایدن اعلام کرد با برخی از سناتور‌ها در مورد استیضاح ترامپ صحبت کرده است.
 
وی گفت «ترامپ نباید در این سمت بماند.»
 
بایدن همچنین اعلام کرد «نگران برگزاری مراسم تحلیف نیستم، اما افرادی که به کنگره حمله کردند باید پاسخگو باشند.»
 
انتهای پیام/