شناسهٔ خبر: 44273674 - سرویس فرهنگی
منبع: برنا | لینک خبر

جذاب‌ ترین بازی‌ های دسته‌ جمعی خانگی در ایام قرنطینه کرونایی

این روزها که مهمان ناخوانده‌ای به نام «ویروس کرونا» به کشورمان آمده و نه تنها ما، بلکه تمام جهان را تحت شعاع خود قرارداده، کاری به جز ماندن در خانه نداریم، بیایید به جای ناراحتی و نگرانی از این فرصت‌ استفاده کرده و در کنار خانواده، روز های خوبی را رقم بزنیم. بازی دسته جمعی برای همه ما یادآور خاطرات شیرین و اوقات خوشی هستند که در کنار دوستان و آشنایان داشته ایم. پس بهتر است در روزهای قرنطینه به جای دید و بازدید با اعضای خانواده جمع شویم و بازی‌های جذاب گروهی را تجربه کنیم. در این مقاله سعی داریم بازیهای هیجان‌انگیر گروهی را یاد بدهیم تا از کنار هم بودن لذت کافی را ببرید.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ جذاب ترین بازی های دسته جمعی خانگی عبارتند از :

۱- بازی«شعر یادت نره»

۱- یک یا دو قسمت از یک آهنگ معروف را بنویسید. چند کلمه را از قصد جا انداخته و به جای آن ها خط تیره بگذارید.

۲- نام آهنگ را کنار متن بنویسید تا از درست بودن متن مطمئن باشید.

۳- به چند گروه تقسیم شوید.

۴- به هر گروه این شانس را بدهید تا هنگامی که شما متن ترانه را می خوانید آن ها جا های خالی را پر کنند. اگر تیم یا بازیکنی نتوانست جواب درست را بیان کند، شانس را به گروه یا فرد بعدی بدهید. گروهی که بیشترین تعداد پاسخ های درست را داشت برنده خواهد شد.

۲- بازی«اسم روی پیشانی»

۱- اسم فرد یا شخصیتی معروف را روی کاغذ بنویسید.

۲- کاغذ را به پیشانی فرد بچسبانید به طرفی که نتواند روی آن را بخواند.

۳- به دو گروه تقسیم شوید، هر بازیکن می تواند از هم‌گروهیش سوال بپرسد، مثلا: آیا این فرد زن است؟ بازیگر خارجی است؟ و … و آن ها تنها می توانند جواب های بله و خیر بدهند.

۴- در نهایت بازیکن باید حدس بزند چه اسمی روی کاغذ نوشته شده.

۵- هر بازیکن تا ده بار می تواند حدس بزند که اسم فردی که روی پیشانی اش نوشته شده چیست.

نکته: می توانید کمی خلاقیت به خرج دهید و به جای نوشتن نام یک شخصیت، اسم شهر یا کشور، فیلم و هر کلمه خاطره انگیز یا جالبی که فکر می کنید برای جمع نیز جالب باشد را روی کاغذ بنویسید.

۳- بازی«حق نداری بخندی»

به صورت دایره کنار هم قرار بگیرید. هر بازیکن به نوبت، در حالی که به چهره‌ی فرد کنار دستی خود نگاه می‌کند، باید بخندد و سعی کند که او را بخنداند. هرکس که بخندد، بازنده محسوب می‌شود و کسی که تا پایان هر دور از بازی نخندد، برنده‌ این بازی ساده و جالب است.

۴- بازی«نقاش نابینا»

در این بازی افراد به گروه‌های دونفره تقسیم می‌شوند و اعضای هر گروه پشت به هم می‌نشینند. نفر اول یک تصویر و نفر دوم در هر گروه یک کاغذ سفید و یک قلم در اختیار دارند. کسی که تصویر در دست اوست، باید بدون اشاره‌ مستقیم به محتوای تصویر، آن را برای هم‌گروهی خود شرح دهد و نفر دوم آنچه را که متوجه می‌شود، روی کاغذ بکشد. در پایان، گروهی که نقاشی‌اش بیشترین شباهت را به تصویر دارد، برنده خواهد شد.

۵- بازی«دروغ یا حقیقت»

هر بازیکن یک دروغ و دو حقیقت را در مورد خودش در نظر می‌گیرد. همه به شکل گرد در کنار هم می‌نشینند. نفر اول دو حقیقت و یک دروغ را در مورد خودش بیان می‌کند و نفر سمت راستیِ او باید حدس بزند که کدام‌یک از گفته‌هایش دروغ است. اگر درست حدس بزند بازی با خود او ادامه می‌یابد، وگرنه از بازی خارج می‌شود. کسی که تا آخر بازی در دایره بماند، برنده نهایی بازی است.

۶- بازی«بگو چیه؟»

تعدادی اشیا را داخل یک سبد بریزید. به نوبت چشم شرکت‌کنندگان را ببندید و از آن‌ها بخواهید که یکی از اشیای داخل سبد را بردارند و با لمس آن حدس بزنند که آنچه از سبد برداشته‌اند، چیست. البته باید سبد را طوری بپوشانید که شرکت‌کنندگان نتوانند محتویات آن را ببینند.

۷- بازی«اسم و فامیل»

۱- صفحه کاغذ را به چندین ستون برای اسم، فامیل، شهر، کشور، غذا، اشیا و … تقسیم بندی کنید. (مانند تصویر زیر)

۲- یک حرف از حروف الفبا را انتخاب کنید و سپس آغاز به پر کردن ستون ها با کلماتی کنید که با حرف مورد نظر آغاز شده باشد. (نفر اولی که ستون ها را پر کرد، بازی را متوقف نموده و همه افراد، به ترتیب چیزی که نوشته اند را با صدای بلند می خوانند.)

۳- یک حرف از حروف الفبا را انتخاب کنید و سپس آغاز به پر کردن ستون ها با کلماتی کنید که با حرف مورد نظر آغاز شده باشد. (نفر اولی که ستون ها را پر کرد، بازی را متوقف نموده و همه افراد، به ترتیب چیزی که نوشته اند را با صدای بلند می خوانند.)

نکته: می توانید با کمی خلاقیت ستون های جدیدی اضافه کنید؛ مثلا اسم یک هنر یا یک شخصیت سینمایی و …

۸- بازی«پانتومیم»

پانتومیم یک بازی دسته جمعی است که می توانید آن را بدون هیچ گونه امکانات و تنها با کمی خلاقیت، در جمع دوستان انجام دهید.

۱- ابتدا به دو گروه تقسیم شوید.‌

۲- بعد از یارکشی، یکی از گروه ها، یک نفر از تیم حریف را انتخاب و کلمه مورد نظرش را به او می گوید تا او به اعضای گروه خودش بفهماند.

۳- با یاری یک تایمر می توانید به هر گروه فرصت معینی برای حدس زدن بدهید و هیجان بازی را بیشتر کنید.

۴- می توانید در انتخاب کلمات خلاقیت به خرج داده و کلماتی را انتخاب کنید که به راحتی قابل حدس زدن نباشند.

۵- حتی می توانید به جای کلمات از یک جمله کامل بهره ببرید تا هیجان و نشاط بازی بیشتر شود.

۹- بازی«حدس بزن چه ضرب‌المثلیه؟»

در این بازی به دو گروه تقسیم می‌شوید، از قبل بر روی کاغذ تعدادی ضرب المثل می‌نویسید و آنها را تا کرده و در یه ظرف قرار می‌دهید. هر تیم به نوبت یکی از کاغذها را برمی‌دارد. بعد از آن باید بدون اشاره مستقیم به متن داخل کاغذ، نقاشی آن را روی کاغذ یا تخته بکشد، هم تیمی‌های او بر اساس نقاشی باید حدس بزنند که ضرب المثل چیست؟ هر تیمی که بیشترین حدس های درست را داشته باشد برنده است.

نکته: کسی که در حال نقاشی کشیدن است به هیچ وجه اجازه صحبت با هم تیمی‌هایش را ندارد (درست مانند بازی پانتومیم) و اگر آنها حدسی بزنند فقط اجازه دارد تایید یا رد کند.

۱۰- بازی«شاه، دزد، وزیر»

بازی شاه، دزد، وزیر یکی از بازی‌های گروهی خنده‌دار است که معمولا به صورت چهار نفره انجام می شود.

۱- برای انجام این بازی ابتدا تکه های همشکل و کوچکی از کاغذ تهیه می شود و روی هر کدام کلمات شاه، وزیر، جلاد و دزد نوشته می شود.

۲- کاغذها به شکل یکسان تا می شود تا کسی نتواند داخل آن را ببیند.هر یک از بازیکنان کاغذی را برمی دارند.

۳- وقتی همه کاغذها را برداشتند و از سمت خودشان خبردار شدند، شاه رو به دیگران می گوید: «وزیر من کیست؟» اینجا وزیر با نشان دادن کاغذ، خودش را به شاه معرفی می کند. شاه می گوید: «دزد را از میان این دو پیدا کن.» حالا وزیر یک نفر را به عنوان دزد معرفی می کند که دو حالت دارد؛ اگر حدس وزیر درست بود که شاه فرمان شکنجه ای را به جلاد صادر می کند و جلاد هم دزد را شکنجه می کند اما اگر حدس وزیر اشتباه باشد معمولا بلافاصله پس از حدس وزیر و معرفی او، می گوید «به جلاد توهین کردی؟!» و شاه شکنجه ای را به جلاد می گوید تا جلاد، وزیر را تنبیه کند. شکنجه ها معمولا دردآور است که از مشهورترین هایش سبیل آتشین یا بشین و پاشو است.

۱۱- بازی«بله – نه معکوس»

این بازی یک بازی کلامی پرهیجان است که نیاز به قدرت تمرکز بالا دارد.

در این بازی یک فرد در حکم پرسشگر ظاهر شود و سوالاتی که از قبل روی کاغذ آماده کرده را به سرعت از نفر مقابل می‌پرسد و طرف مقابل هر جایی که باید بگوید «بله»، «نه» جواب بدهد و بالعکس. مثلا از او می‌پرسد آیا ماست سیاه است؟ در جواب باید بگویید بله. آیا کبوتر همان طاووس است؟ بله . شخص پرسش گر باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا می تواند به بازی سرعت بدهد تا کسی که به سوال ها جواب می دهد دستپاچه شود و اشتباه پاسخ دهد. کسی که در مقابل تعداد بیشتری از سوال ها مقاومت می کند، برنده بازی است.

۱۲- بازی«نقطه بازی»

نقطه بازی یکی دیگر از بازی‌های دورهمی است که معمولا ساعت ها شما را سرگرم نگه می دارد.

در این بازی ابتدا یک صفحه کاغذی را به صورت مربع شکل با نقطه پر می کنید درست همانند تصویر. سپس بازی را شروع می شود و هرکس باید با خط هایی که به نوبت می کشد، یکی از چهارخانه‌ها را مال خود کند و هر خانه ای را که کامل کرد، اولین حرف اسم خود را در آن خانه بنویسد. کسی که یک خانه را تصاحب می کند، جایزه دارد که یک خط دیگر هم بکشد. در آخر بازی، هر کس تعداد خانه‌های خود را می شمارد و تعداد بیشتر برنده است.

۱۳- بازی«دوز»

برای انجام آن در یک صفحه جدولی ۳ در ۳ می کشید و هر یک از طرفین یکی از علامت های ضربدر یا دایره را برای خودشان انتخاب و تلاش می کنند یکی از ردیف های افقی، عمودی یا قطری را از آن خودشان کنند. این بازی یکی از سرگرم کننده ترین بازی ها بخصوص برای بازی با بچه ها می باشد که حتما شیفته ی آن می شوند. 

 

 

بیشتر بخوانید: