شناسهٔ خبر: 44251636 - سرویس اجتماعی
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

«جمعه سیاه»؛ نماد بی کفایتی دولت آمریکا در مهار کرونا و ضعف قدرت خرید مردم

جمعه سیاه (بلک فرایدی) آمریکا (آخرین جمعه ماه نوامبر ) در طول سال های گذشته همواره با این صحنه روبرو بوده است که صبح روز برگزاری این جشنواره همواره گروهی از مردم فریاد زنان به سمت فروشگاه هایی می روند که تازه باز شده اند تا سر ضرب خرید کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، این در حالیست که تصور رقم خوردن چنین صحنه ای در سال جاری میلادی و با وجود تاثیرات ناشی از همه گیری کرونا بسیار سخت و دشوار است.

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، تعداد کسانی که روز جمعه سیاه خود را در فروشگاه «وال وارت» واقع در شمال غرب واشنگتن سپری کردند، بسیار رقت انگیز بود و این در حالیست که از این تعداد، فقط تعداد کمی از مشتریان بودند که محصولات مورد نیاز خود را خریداری کردند!

فروشگاه «میسیز» (Macy’s) آمریکا که چند کیلومتر آن طرف تر از وال مارت است نیز با همین معضل روبرو بوده است و تعداد کارمندان از مشتری ها بیشتر بود!

بر اساس داده های منتشر شده از سوی  آژانس تحلیل خرده فروشی آمریکا موسوم به «RetailNext»، معامله های مغازه های آفلاین در جریان بلک فرایدی امسال آمریکا در مقایسه با سال گذشته میلادی ۴۸ درصد کاهش داشته و این در حالیست که فروش این مغازه ها نیز با کاهش ۳۰ درصدی همراه بوده است؛ از طرف دیگر، داده های اولیه ارائه شده از سوی شرکت تحلیلی «Sensormatic Solutions» نیز نشان می دهد که میزان جریان جابجایی حضوری مشتری در فروشگاه های و مراکز خرید آمریکا کاهشی ۵۲ درصدی داشته است.

بنابراین، با توجه به جریان نصف شده مردم و مشتری ها در بازارهای آمریکا، به نظر می رسد که تمایل صنعت خرده فروشی این کشور برای عجله فروش در بلک فرایدی نتیجه ای به همراه نداشته است.

پرسیدن این سوال کمک کننده نیست اما واقعا این سؤال مطرح است که چه اتفاقی افتاده است؟

مستقیم ترین عامل در ثبت این روند کاهشی در آمریکا وقوع اپیدمی های مکرر است؛ «برایان فیلد» تحلیلگر شرکت « Sensormatic Solutions» می گوید که اپیدمی و همه گیری ویروس کرونا و از طرف دیگر قوانین مرتبط با رعایت فاصله اجتماعی باعث کاهش چشمگیر تردد در مراکز خرید آمریکا شده است و علاوه براین، تقاضای برخی از مشتری ها به سمت خرید آنلاین تغییر پیدا کرده است.

در این بین آنچه نگران کننده است، ضعف قدرت خرید مردم آمریکا است.

دو روز قبل از بلک فرایدی بود که داده های منتشر شده از سوی وزارت کار آمریکا نشان داد که در طول هفته منتهی به ۲۱ نوامبر، تعداد کسانی که به دنبال دریافت بیمه بیکاری در این کشور هستند برای اولین بار در تاریخ این کشور با افزایش ۳۰ هزار نفری از مرز ۷۷۸ هزار نفر ثبت شده در ماه اکتبر گذشته است که این روند نشان می دهد موج شوک اپیدمی کرونا در آمریکا همچنان در حال گسترش است.

در شرایط فعلی اپیدمی کرونا باعث شده است که بسیاری از آمریکایی ها صرفا بتوانند به سختی نیازهای روزانه خود را تامین کنند؛ بدیهی است که در طول ۶ ماه گذشته و یا بیشتر، اپیدمی مکرر کرونا به دلیل مقابله ناکارآمد دولت آمریکا در مهار کووید-۱۹ باعث شده است که ضربه اقتصادی ناشی از این ناکارآمدی های دولتی به زندگی روزمره بسیاری از آمریکایی ها منتقل شود؛ با این حال هنوز هم کسانی در آمریکا هستند که شرایطی بدتر از شرایط تعریف شده فوق را داشته باشند.

کشور آمریکا به دلیل عواملی مانند انتخابات ریاست جمهوری، تغییرات کنگره و تقابل بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، با مشکل «بی اثر شدن» برخی سیاست های اقتصادی اش روبرو شده است؛ دو بسته کمک مالی تائید شده از سوی دولت آمریکا برای مقابله با اپیدمی کرونا در تاریخ ۲۶ دسامبر منقضی می شوند و این در حالیست که اگر دولت آمریکا نتواند یارانه های ویژه ای ارائه کند، ۱۳.۷ میلیون نفر از جمعیت این کشور کمک های مالی خود را از دست خواهند داد.

خبرگزاری «رویترز» در واکنش به چنین پیامدی نوشته است که این بدان معناست که درآمد میلیون ها خانوار آمریکایی بعد از تعطیلات کریسمس به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و این خانوارها دیگر توان پرداخت اجاره، مواد غذایی و سایر مایحتاج زندگی اشان را نخواهند داشت.

برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر ده ها میلیون بیکار در آمریکا کمک های مالی که از دولت دریافت می کنند را از دست بدهند، در این صورت آسیب به مراتب بیشتری به اقتصاد آمریکا که در حال حاضر نیز با مشکل دست و پنجه نرم می کند، وارد خواهد شد.

با نگاهی به تحولات ۶ ماه گذشته و حتی بیشتر در آمریکا، می توان شاهد بود که از آنجایی که دولت فعلی آمریکا منافع شخصی سیاسی اش را در اولویت زندگی مردم این کشور قرار داده است، اجرای مجموعه ای از عملیات های غیر علمی و غیر حرفه ای علیه کرونا با تاثیرات منفی همراه بوده است؛ روند ضعیف احیای اقتصاد در آمریکا و از طرف دیگر تعطیلی تعداد زیادی از شرکت ها، نرخ بالای بیکاری و شکاف رو به گسترش بین فقیر و غنی در این کشور، باعث شده است که زندگی مردم عادی آمریکا و به ویژه گروه ها و خانوارهای کم درآمد بیشترین آسیب را متحمل شود.

به نظر می رسد که اقتصاد آمریکا قرار است در سایه تاریکی اپیدمی کرونا سال جدیدش را آغاز کند؛ بر اساس پیش بینی بدبینانه درباره چشم انداز آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی که اخیرا توسط بانک «جی مورگان چیس» منتشر شده است، اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول سال آتی میلادی، با نرخ سالانه ۱ درصد منقبض خواهد شد که این روند نشان دهنده ضرورت و اولویت رسیدگی به پروسه مهار و کنترل اپیدمی کرونا در آمریکا است.

«چطور می توان به صورت کارآمد اپیدمی کرونا را کنترل کرد؟»؛ «چطور می توان مانع از بیکاری هر چه بیشتر آمریکایی ها شد؟»، «چطور می توان اعتماد مصرف کننده را از نو ساخت و اقتصاد را جوان کرد؟»؛ اینها همه سؤال های هشدارآمیزی هستند که حاکمان آمریکا باید با نگاهی به جمعه سیاه غیر معمول امسال به آنها پاسخ دهند!

۴۵۴۷