شناسهٔ خبر: 44205618 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

مصائب سیلاب پلدختر همچنان ادامه دارد/ اعتبارات اندکی که راه به جایی نمی‌برد

معاون فرماندار پل­دختر گفت: هیچ­کدام از پل‌­های ارتباطی این شهرستان تاکنون به بهره‌­برداری نرسیده و پل­‌های موقت در بارندگی‌­ها در معرض خطر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از پل­دختر، نادیا امرایی عصر امروز در جلسه مدیریت بحران شهرستان به مشکلات حوزه راه اشاره و اظهار کرد: با گذشت ۲۰ ماه از سیل فروردین ماه سال 1398، این مشکلات هم‌چنان به قوت خویش باقی است و هیچ­کدام از پل­‌ها تا کنون به بهره‌برداری نرسیده و موقت هستند.

وی افزود: کارگاه‌­های تجهیزاتی 2  پروژه پل­‌های بابازید و پران پرویز در معرض سیلاب قراردارند و پیمان­کاران ناچار باید برای جلوگیری از خسارات ناشی از ورود سیلاب به جبهه‌های کاری خود به احداث خاکریز اقدام کنند.

معاون فرماندار پل­دختر گفت: با نخستین بارندگی به طور قطع کیلومتر یک نرسیده به پلیس راه با بازید قابل تردد نیست و متاسفانه راه­داری با گذشت ۲ سال از سیل مشکلات این مسیر را رفع نکرده است.

وی افزود: با توجه به بازدید­های انجام شده از پل شهدای هفتم تیر شهر پل­دختر این پل به سبب سازه بتونی وبه علت مشکلات فنی با بالا آمدن سطح آب رودخانه کشکان احتمال خطر درآن وجود دارد.

امرایی یادآورشد: گزارش­‌های لازم در این زمینه برای بازدید کمیته نظارت به استان ارسال شده و در صورت نیاز در شرایطی که حجم آب بیشتر از دبی رودخانه شود، آمادگی شهرداری و راه­داری پل­دختر برای بستن این پل و جلوگیری از تردد  به صورت موقت را می‌طلبد.

وی افزود: با توجه به بارندگی­‌های پیش بینی شده محتمل اتفاق خاصی در پل­دختر و معمولان نیست اما با توجه به تجربه های گذشته متولیان امر باید آمادگی لازم جهت رویارویی با هر خطری را داشته باشند و مدارسی که برای اسکان سیل‌­زدگان احتمالی آماده می شوند لازم است در بخش غربی پیش بینی و تجهیز شوند.

معاون فرماندار پل­دختر به مشکلات هرساله پل واقع در جنب جایگاه سوخت چاغروند اشاره کرد و گفت: هرسال با هر بارندگی در این نقطه جاده ترانزیتی در یک بازده زمانی مسدود می‌­شود که این موضوع در جلسه شورای برنامه ریزی استان به ریاست استاندار پیگیری شد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد ۷۰۰ میلیون تومان برای افزایش دادن دهانه آبرو ۱۲۰ در 120 سانتی مترآن تخصیص پیدا کند که به دلیل بی‌توجهی راه­داری به مکاتبات و پیگیری­‌های انجام شده تاکنون این مبلغ  تخصیص پیدا نکرده و با هر بارندگی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیمتر خیابان بسته می‌­شود و ارتباط با جنوب قطع می‌­شود.

امرایی یادآور شد: انتظار می‌رود راه­داری شهرستان پل­دختر با جدیت بیشتری جهت تخصیص این اعتبار پیگیری‌­های لازم را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: فاضلاب خیابان­‌های آیت و ولیعصر(عج)  پل­دختر علی‌­رغم گذشت ۲۰ ماه از سیل گذشته، هم­چنان به صورت روباز به رودخانه کشکان می­‌ریزند و علی‌­رغم مشکلات زیست محیطی در صورت بروز سیلاب نیز باید در این منطقه منتظر حوادث مخرب­‌تری باشیم.

معاون فرماندار پل­دختر گفت: اتصال کانال­‌های ضلع شرقی پل­دختر به دیواره ساحلی در 2 نقطه هنوز به صورت فنی و کامل اجرا نشدند که اگر دبی رودخانه بیشتر از 2هزار و 200  میلی متر بالا رود ممکن است از این  نقاط آب وارد بخش شرقی شهر شود.

وی شهرستان پل­دختر را از نظر ماشین‌آلات،  امکانات و تجهیزات فقیر دانست و افزود: کل امکانات راه­داری علی­رغم توپوگرافی خاص این شهرستان تنها 2 دستگاه لودر است که یکی از آنها مشکل فنی دارد و از رده خارج شده، بیل مکانیکی و کمرشکن نیز ندارد.

امرایی یادآورشد: پیشنهاد می‌­شود از تجهیزات پیمان­کاران و شرکت­‌های نفت منطقه که ۵۰ سال است موجب ضرر و زیان و آلوده شدن محیط زیست شهرستان هستند و هیچ خیری برای منطقه ندارند بهره گیری شود.

وی به مشکلات سایت شهید سلیمانی شهر معمولان اشاره کرد و افزود:  این مشکل نیز از مشکلات شهرستان به شمار می­‌رود که دفع آب­‌های سطحی و آماده‌سازی زیر ساختی خیابان­‌ها به ویژه جدول‌کشی آن بر اساس بازدیدهای انجام شده  با مشکل حاد مواجه است که بنیاد مسکن باید نسبت به این موضوع پیگیرشود.

معاون فرماندار پل­دختر گفت: دام­داران ساکن منطقه دردیا خودسرانه به ساخت مسیل اقدام کرده و جلوی خروج آب سد شده، بنابراین منابع طبیعی باید مسیل را آزادسازی کند، اما علی‌­رغم  پیگیری­‌های انجام شده تاکنون  اقدامی صورت نگرفته و شهرداری برای جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به لای­روبی این مسیر اقدام کند.

انتهای پیام/