شناسهٔ خبر: 44205495 - سرویس بین‌الملل
منبع: مهر | لینک خبر

با تقبیح الیزه؛

اردوغان: توهین به مقدسات، به آزادی بیان ارتباطی ندارد

رئیس جمهور ترکیه با تقبیح الیزه در حمایت از اهانت به ساحت پیامبر اکرم (ص)، تصریح کرد: توهین به مقدسات، به آزادی بیان ارتباطی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در «بیست و سومین کنگره سالانه جامعه مسلمانان آمریکا» اعلام کرد: توهین به مقدسات، هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد؛ زیرا اندیشه متفاوت از اهانت است.

رئیس جمهور ترکیه که از طریق ویدئو کنفرانس صحبت می کرد، در این باره ادامه داد: شاهد آن هستیم که تعصبات ایدئولوژیکی که تفاوتی با داعش ندارد، جایگاه بیشتری پیدا کرده و حتی در سطح رئیس دولت نیز مورد تشویق قرار می‌گیرد.

وی در تقبیح کاخ الیزه به دلیل حمایت از کاریکاتور موهن به پیامبر اکرم (ص) نیز گفت: شما نیز از نزدیک پیگیری می‌کنید که اخیراً تحت عنوان آزادی اندیشه در فرانسه به پیامبر اهانت کردند. توهین به مقدسات افراد هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد. بزرگترین دلیل بی پروایی دشمنان اسلام و بشریت، کاهلی و غفلت مسلمانان است. مسلمانان نه تنها در اقتصاد، سیاست، دفاع و دیپلماسی بلکه در میان خودشان نیز دچار تفرقه شده‌اند. آنهایی که از کسانی که قرآن را آتش زده حمایت، توهین کنندگان به پیامبر را تشویق می‌کنند و حملات به مساجد را نادیده می‌گیرند، همه این کارها را نه به نام آزادی، بلکه برای مخفی نگه داشتن فاشیسم درونیِ خود انجام می‌دهند.

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: در حالی که انواع حملات علیه ارزش‌های مقدس ما را در چارچوب آزادی اندیشه و مطبوعات ارزیابی می‌کنند، نمی‌توانند حتی کوچک‌ترین انتقاد از خودشان را تحمل کنند.

اردوغان ضمن تاکید بر اینکه وظیفه ما در برابر حملات علیه مقدسات اسلامی، کنارگذاشتن اختلافات و تاکید بر زمینه‌های مشترک اسلامی است، افزود: در کنار مبارزه بی‌امان با گروه‌های تروریستی، از واکنش به اهانت‌ها علیه مقدساتمان نیز دریغ نمی‌کنیم. همه ما باید به بهای جان خود از قدس به‌عنوان حریم عصمت، ناموس و چشم و چراغ امت اسلامی دفاع کنیم.

گفتنی است که پس از حمله هشتم آبان ماه یک فرد مسلح به چاقو به کلیسای «نوتردام» در شهر «نیس»، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به حمایت از اهانت نشریه این کشور به ساحت پیامبر اکرم (ص) پرداخته و مواضع اسلام‌ستیزانه ای را علیه این دین آسمانی اتخاذ کرده بود؛ اقدامی که با واکنش گسترده ای در سراسر جهان مواجه شد.