شناسهٔ خبر: 44188348 - سرویس سیاسی
منبع: فرارو | لینک خبر

یارانه کرونایی؛ مقایسه طرح‌های حمایتی کرونا در ایران و جهان

۱۰ماه است با ویروس کرونا سر و کله می‌زنیم. از زمان شیوع این بیماری تا حالا دولت طرح‌هایی برای کم کردن تاثیر آن بر اقتصاد خانواده ارائه کرده. از نمونه آن‌ها می‌توان به یارانه کرونایی ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومانی اشاره کرد که به مدت چهارماه به خانواده‌های کم‌درآمد پرداخت شد و حالا دور جدید آن قرار است با یارانه ۱۰۰هزار تومانی آغاز شود.

صاحب‌خبر -

۱۰ماه است با ویروس کرونا سر و کله می‌زنیم. از زمان شیوع این بیماری تا حالا دولت طرح‌هایی برای کم کردن تاثیر آن بر اقتصاد خانواده ارائه کرده. از نمونه آن‌ها می‌توان به یارانه کرونایی ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومانی اشاره کرد که به مدت چهارماه به خانواده‌های کم‌درآمد پرداخت شد و حالا دور جدید آن قرار است با یارانه ۱۰۰هزار تومانی آغاز شود.

دو سری وام یک میلیون تومانی برای خانواده‌ها از طرح‌های دیگر حمایتی دولت بود. در کنار آن‌ها تسهیلاتی مثل تعویق مهلت پرداخت مالیات و همچنین ارائه وام برای کسب‌وکار‌ها در نظر گرفته شد. در کشور‌های دیگر هم چنین طرح‌هایی اجرا شده است.

پرداخت مستقیم

در اولین ماه‌های شیوع کرونا در بهار سال جاری اسپانیا درآمد پایه‌ای و دائمی را برای شهروندان کم درآمد ایجاد کرد. در آن زمان این کشور آسیب شدیدی از شیوع کرونا متحمل شد و به حدود ۱۰۰هزار خانوار آسیب‌پذیر که زنان سرپرست خانوار در میان آن‌ها قرار داشتند، ماهانه ۵۰۰دلار کمک کرد. حدود ۸۰میلیون آمریکایی از کمک‌های ۱۲۰۰دلاری اقتصادی استفاده کردند.

سه سناتور آمریکایی پیشنهاد پرداخت ماهانه دو هزار دلار به هر شهروند آمریکایی را مطرح کردند. طرحی که ترامپ با آن مخالفت کرد. کشور‌های دیگر مانند دانمارک و فرانسه نیز برای پرداخت یارانه دستمزد به کارکنان و ممانعت از اخراج آن‌ها دست به عمل زدند.

در اوایل شیوع ویروس کرونا، دولت دانمارک اعلام کرد تا زمانی که کارکنان و کارگران اخراج نشوند، بین ۷۵ تا ۹۰درصد حقوق آن‌ها را از سوی کارفرمایان تا ۱۳هفته می‌پردازد. در برخی از برنامه‌های امدادی دولت‌ها در طول تعطیلات سراسری بهار وتابستان، پرداخت وجه نقد و مستقیم به مردم دیده می‌شود. در بسیاری کشور‌ها پول نقد به مردمی پرداخت شد که در بدنه غیررسمی دولت یا بخش خصوصی کار می‌کردند.

این افراد تقریبا کسانی بودند که از طریق هیچ برنامه و سازمانی حمایت نمی‌شدند. در برخی موارد نیز پول نقد و کمکی به افرادی تعلق گرفت که در هر شرایطی از تعطیلات و قرنطینه سراسری آسیب دیدند. برای مثال کانادا به تمام کسانی که در طول تعطیلات سراسری آسیب دیدند ماهانه دو هزار دلار کانادا معادل هزار و ۴۰۰دلار آمریکا پرداخت کرد و این پرداخت تا چهار ماه ادامه داشت.

خانوار‌های آمریکایی که درآمد سالانه آن‌ها کمتر از ۹۹هزار بود، به ازای هر فرد بزرگسال ۱۲۰۰دلار در ماه دریافت کردند. حدود ۹۰درصد از خانوار‌های آمریکایی این شرایط را داشتند. کره‌جنوبی نیز در طول تعطیلات سراسری و قرنطینه بهار و تابستان چک‌های ۸۲۰دلاری را برای خانواده‌هایی فرستاد که حدود ۷۰درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و شرایط مالی خوبی ندارند. هنگ‌کنگ در بهمن سال گذشته به شهروندان بزرگسال کشورش ۱۲۸۰دلار کمک مالی کرد. ژاپن نیز برای هر نفر ۹۳۱دلار و سنگاپور ۴۲۲دلار به شهروندان آسیب دیده از شیوع کرونا پول داد.

یارانه برای دستمزد و حقوق

استراتژی مشترکی که در اوایل سال جاری در بسیاری از کشور‌ها عملیاتی شد، پوشش حقوق و دستمزد در شرکت‌هایی بود که از اقداماتی مانند قرنطینه و تعطیلات سراسر آسیب دیدند. دولت‌ها از شرکت‌ها حمایت کردند تا نهاد‌ها و بنگاه‌ها نیروی کار خود را حفظ کنند. این کار به اقتصاد کمک می‌کرد که کشور‌ها پس از بازگشایی با سرعت بیشتری آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر را جبران کنند.
هلند یکی از سخاوتمندانه‌ترین برنامه‌ها را ارائه داد و متعهد شد که ۹۰درصد هزینه‌های دستمزد را برای شرکت‌های آسیب دیده و واجد شرایط جایگزین کند.

فرانسه نیز پرداخت ۸۴درصد از دستمزد خالص کارمندان بیکار شده در کشور را تقبل کرد و تلاش کرد تا ۱۰۰درصد کارگران حداقل دستمزد را به دست آورند. در بریتانیا حدود ۸۰درصد از درآمد کارمندان بیکار به مدت سه ماه به کارمندان پرداخت شد که سقف آن حدود ۲۵۰۰پوند در ماه بود. کانادا نیز ۷۵درصد دستمزد کارمندان را برای سه ما ه و از طریق شرکت‌ها به آن‌ها پرداخت کرد.

در آمریکا که پیش از آن زمان چنین برنامه‌هایی گسترده نبود، بیش از ۶۵۰میلیارد دلار وام اقتصادی به شرکت‌هایی تعلق گرفت که به مدت دو ماه دستمزد کارکنان خود را پرداخت و سطح کارکنان خود را حفظ کنند. در آن صورت شرکت‌ها نیازی به بازپرداخت وام نداشتند. واکنش ژاپن در این میان سریع بود و طبق برآورد‌ها بسته‌ای متشکل از ۲۰درصد از اقتصاد کشورش را صرف مهار کرونا کرد.

به‌طور کلی در بزرگترین کشور‌های اروپایی تعهدات دولت برای تضمین وام‌های جدید در مشاغل آسیب دیده از ورشکستگی بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها جلوگیری کرد. در این روند ادامه ارائه وام یا تسهیلات به شرکت‌ها مانع از ورشکستگی‌های گسترده شد.

بانک مرکزی آمریکا در طول بهار و تابستان سال جاری با همین هدف وارد عمل شد و به پرداخت وام به مشاغل پرداخت. فرانسه با اقداماتی مشابه مانند پرداخت وام گسترده به مشاغل آسیب دیده در بالای این فهرست قرار می‌گیرد و بریتانیا نیز کارنامه درخشانی در ارائه وام برای مردم و صنایع آسیب دیده از کرونا دارد.

منبع: هفت صبح