شناسهٔ خبر: 44184918 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

مقامات و شخصیت‌ها شهادت شهید فخری‌زاده را تسلیت گفتند(1)

تهران- ایرنا- جمعی از مقامات، احزاب و شخصیت‌های سیاسی کشور در پیام‌های جداگانه‌ای شهادت رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران را تسلیت و تبریک گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،  بعدازظهر امروز (جمعه)، عناصر تروریستی مسلح، خودرو حامل شهید محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار داده و وی را به شهادت رساندند. این اقدام تروریستی واکنش مقامات و شخصیت های سیاسی کشور را در پی داشت.

جامعه جهانی تروریسم دولتی را محکوم کنند

محمد جواد ظریف وزیر خارجه به نقش رژیم اسرائیل در این عملیات تروریستی اشاره و با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: تروریست‌ها یک دانشمند برجسته ایرانی را ترور کردند. این عمل بزدلانه (با نشانه‌های جدی نقش اسرائیلی‌ها) نشان دهنده جنگ افروزی جنایتکاران است.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که ایران از جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا می‌خواهد تا استانداردهای دوگانه شرم آور خود را پایان دهند و این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند.

این اقدامات بزدلانه حاکی از ناتوانی دشمن در جنگ اقتصادی است
وزیر ورزش و جوانان نیز در پیامی نوشت: ترور ناجوانمردانه شهیددکتر محسن فخری زاده از دانشمندان برجسته کشورمان توسط عوامل رژیم بدنام و جعلی صهیونیستی نشان داد دشمنان ملت ایران نتوانستند اراده این ملت بزرگ را در جنگ اقتصادی و تحریکات نظامی بشکنند.
مسعود سلطانی فر تصریح کرد: دشمنان اکنون با تمسک به اقدامات بزدلانه تلاش می کنند در عزم و اراده مردم ایران خلل وارد کنند ولی همانگونه که در چهار دهه گذشته نتوانستند، پس از این هم نخواهند نتوانست.
وی افزود: اینجانب شهادت مظلومانه محسن فخری زاده را خدمت رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری، وزیر محترم دفاع، همکارانشان، خانواده معزز این شهید و ملت قهرمانپرور ایران تبریک و تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای این شهید عزیز علو درجات را خواستارم.

نوآوری‌های پیشرفته دفاعی تداوم خواهد داشت

حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهوری نیز در واکنش به این ترور نوشت:  «سپند» یادگاری ماندگار و فخر آفرین است. نوآوری‌های پیشرفته دفاعی تداوم خواهد داشت.

قطار حرکت علمی کشور متوقف نخواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نوشت: خبر شهادت مجاهد عرصه جهاد علمی و خودکفایی، دکتر محسن فخری‌زاده رضوان الله علیه، سخت و جانکاه بود. آنچه که امروز رخ داد، برگ دیگری از اسناد جنایت تروریسم دولتی است که رژیم منحوس صهیونیستی با افتخار خودش را پرچم‌دار آن می‌داند.

وی تصریح کرد: این ترور، نقشه دشمنان مردم ایران در جلوگیری از پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی را برملا ساخت و بار دیگر ثابت کرد  که خونخواران صهیونیست و جنگ‌طلبان آمریکایی در مسیر ضربه زدن به پیشرفت کشور عزیزمان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

رستمی با بیان اینکه یقیناً قطار حرکت کشور به سمت پیشرفت و فتح قله‌های افتخار علمی، متوقف نخواهد شد، افزود: جوانان دانشمندی که همچون فخری‌زاده‌ها، علیمحمدی‌ها، رضایی‌نژادها، احمدی‌روشن‌ها و شهریاری‌ها در عرصه علم و دانش در حال فعالیت هستند، نخواهند گذاشت تا علم بر زمین بماند و به اذن الهی، این پرچم را بر قله افتخار نصب خواهند کرد.

ترورها خللی در اراده ملت ایران ایجاد نمی کند

علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری نیز در پیامی نوشت: بار دیگر دشمن  جاهل و شرور ملت ایران در اقدامی کور و ذلت بار یکی از  دانشمندان هسته ای کشور، محسن فخری زاده را به شهادت رساند.
 وی تصریح کرد: این نخستین بار نیست که استکبار کوردل دست به این گونه اقدامات بزدلانه می‌زند.  آنان می‌دانند با این شیوه‌های خباثت آمیز نمی‌توانند خللی در اراده مصمم  ملت بزرگ ایران ایجاد کنند.
رییس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: شهید محسن فخری زاده  از دانشمندان خدوم و پژوهشگران برجسته در صحنه‌های علمی کشور بودند و به شهادت رساندن ایشان توسط دشمنان بیانگر عمق کینه آنان نسبت به فرزندان برومند ملت ایران است.
لاریجانی تصریح کرد:  اینجانب ضمن تسلیت این حادثه به  مقام معظم رهبری،‌ جامعه علمی کشور و مردم متدین ایران اسلامی و طلب صبر و شکیبایی برای خانواده این شهید عالی مقام، از خداوند متعال  برای روح بلند ایشان علودرجات را مسالت می‌کنم.

محور آمریکایی-صهیونیستی دنبال ضربه زدن به پیشرفت علمی کشور است

دستیارویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل نیز نوشت: ترور دانشمند ایرانی، دکتر محسن فخری زاده که سهم مهمی در توسعه مرزهای دانش کشور داشت، نشانگر تلاش محور آمریکایی ـ صهیونیستی برای تداوم ضربه زدن به پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران است.
حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: دشمنان دست از توطئه برنمی‌دارند. اعتماد به دشمن، خوش‌باوری است.


پیام رئیس دیوان عالی کشور 

به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی  مقدم ترور شهید محسن فخری زاده را که بعد از ظهر امروز توسط عناصر تروریستی به شهادت رسید، را تسلیت گفت. 
متن این پیام به شرح زیر است:
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
شهادت روزی سوداگران عشق ومعنویت است ونصیب کسانی می شودکه با حق معامله دارند. 
ترور دانشمندمجاهدمحسن فخری زاده توسط عوامل صهیونیست واستکبارداغ حاج قاسم سلیمانی راتازه کرداین شهادت گوارای اواست اماآلام ما را افزون می کند
منافقین و دشمنان کوردل چشم‌ به‌راه انتقام‌سخت باشند، تعقیب و مجازات عاملان این ترور که توسط عناصر خود فروخته و تروریست صورت گرفت توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی خواسته قلبی ملت ولایتمدار است. 
 شهادت این دانشمند و مدیر متخصص و شایسته را که در راه خدا و توسط پلیدترین عناصر  تروریستی به شهادت رسید را خدمت رهبر معظم انقلاب، همکاران و خانواده این شهید بزرگوار و مردم عزیز کشورمان تبریک و تسلیت عرض می کنم و علو درجات آن شهید فرزانه را از خداوند خواستارم.
سید احمد مرتضوی مقدم مقدم
رئیس دیوان عالی کشور

پیام رییس سازمان اورژانس کشور

بسم الرب الشهدا والصدیقین بار دیگر ی

کی از همراهان صدیق و دانشمندان بسیار بزرگ صنعت هسته ایی کشور جناب آقای دکتر محسن فخری زاده به یاران شهید خود پیوست در این روزها که درطرح عظیم شهید حاج قاسم سلیمانی پیگیر امور اپیدمی ویروس منحوس کرونا در سطح جامعه هستیم خبر شهادت دانشمندی بزرگ توسط دشمنان کور دل ایران اسلامی جامعه ایران را در غم از دست دادن این عزیز خدمتگذار نظام فرو برد اینجانب ضمن تبریک و تسلیت به جامعه ایران اسلامی برای این شهید بزرگوار اجری عظیم دردرگاه الهی و همنشینی با اولیا و اوصیا وهمنشینی با سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی خواستارم و تمام همکاران خدوم اورژانس کشور عهد میبندیم که راه شهیدان را ادامه داده و در پیروی از مقام ولایت همچون سربازی صدیق در تمامی عرصه ها پیش قدم و فرمانبردارباشیم.   
دکترپیرحسین کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور


 پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی شهادت دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته فیزیک و مجاهد خستگی‌ناپذیر کشور در عرصه‌های علم و فناوری را به مقام معظم رهبری مدظله العالی، جامعه علمی کشور و مردم شریف ایران تبریک و تسلیت گفت واز نهادهای قضائی کشور، پیگرد حقوقی و از نهادهای نظامی و امنیتی اقدام متقابل و صیانت و حفاظت از دانشمندان راهبردی کشور را خواستار شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا
در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند. (احزاب-23)

دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته فیزیک و مجاهد خستگی‌ناپذیر کشور در عرصه‌های علم و فناوری به فیض عظیم شهادت نائل شد.
این شهید والامقام که امروز ناجوانمردانه و در ایام سالگرد ترور دانشمندان هسته‌ای به شهادت رسید علاوه بر تسلط بر علم فیزیک در زمینه شعر و ادب فارسی، قرآن‌پژوهی و مدیریت نیز از توانایی‌های بالا برخوردار بود.
مدیریت فاخر و موثر دکتر محسن فخری‌زاده به عنوان رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، منشاء دستاوردها و خدمات متعددی در حوزه‌های مختلف برای تامین امنیت و سلامت مردم ایران بود که موجب خشم و نگرانی دشمنان ایران اسلامی بود. دشمنان اسلام و بشریت و برهم زنندگان امنیت و ثبات، باز هم با روش ناجوانمردانه، غیر قانونی، بر خلاف همه رویه های حقوقی بین المللی نسبت به ترور شخصیت علمی و الهی دکتر محسن فخری زاده که همه توان خود را برای صیانت از امنیت ملی و امنیت منطقه اختصاص داد بود، اقدام نمود تا از این مسیر، شتاب پیشرفت ایرانی اسلامی را کم کند که البته زهی خیال باطل است

وزیر علوم‌ شهادت فخری زاده را تسلیت گفت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شهادت محسن فخری زاده را تسلیت گفت.
منصور غلامی در پی شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای، استاد دانشگاه امام حسین (ع) و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ضمن تسلیت این ضایعه سترگ به محضر مقام معظم رهبری، خانواده آن شهید والامقام، عموم مردم و به ویژه دانشمندان، اساتید دانشگاه‌ها، جامعه علمی و همه فرهیختگان کشور؛ این اقدام خبیثانه و کور تروریستی را محکوم کرد.

در پیام منصور غلامی آمده است:

" بسم رب الشهدا و الصدیقین"

بار دیگر ترور یکی از دانشمندان برجسته هسته‌ای کشور، بر دل دوستداران علم و دانش و متعهدان به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران غم بزرگی نهاد.
جنایت صورت گرفته در به شهادت رساندن یکی دیگر از دانشمندان نخبه و برجسته این سرزمین، که نشانه ی بارز وحشت دشمن از دستیابی ایران به علوم و فناوری های پیشرفته است، بار دیگر چهره واقعی تروریسم را به نمایش گذاشت.
شهادت شهید والامقام، دکتر محسن فخری‌زاده که از دانشمندان برجسته و بنام هسته‌ای بود، این حقیقت را بیش از پیش نمایان ساخت که کشورمان در راه دستیابی به قله های پر عظمت پیشرفت و تعالی، عزمی جدی دارد و در این راه، حتی خون پاک عزیزترین فرزندان خود را، به پای سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی، هدیه داده است.
همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند" رشد شتابنده‌ی علمی و فتح قله‌های دانش که با همت و عزم جوانان مؤمن و غیور و توانائی رونق یافته، امروز قائم به هیچ فردی نیست، این یک جنبش تاریخی و برخاسته از یک عزم خلل‌ناپذیر ملی است." پس تلاش‌ها و رفتار شنیع دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران در این مسیر بی نتیجه خواهد ماند.
اینجانب نیز شهادت پیشرو عرصه علم و دوستدار تعالی ایران عزیز را به آن استاد شهید تبریک و به ملت بزرگوار ایران، به ویژه خانواده مکرم ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای همسر و فرزندان عزیزش صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم.
اطمینان دارم، راه پر افتخار این شهید گرانقدر و دیگر شهیدان عرصه علم و دانش، پرصلابت‌تر از قبل طی خواهد شد.
 

پیام نوبخت به مناسبت ترور فخری زاده 
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پیام توییتری خود نوشت: استقلال و اقتدار دفاعی بهای سنگینی برای جمهوری‌ اسلامی داشته؛ از ابتدای پیروزی انقلاب‌ اسلامی تاکنون این ملت قربانی ترور بوده.
محمد باقر نوبخت در این پیام تاکید کرده است که ترور دانشمند هسته‌ای و چهره ماندگار صنعت دفاعی کشور شهید محسن فخری‌زاده بار دیگر داغ شهادت برادرم حاج قاسم سلیمانی را تازه کرد، داغی که هرگزفراموش نمی‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم
یک بار دیگر دشمنان شرور ملت ایران و تروریست‌های وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی، در اقدامی کور و غیر انسانی، دکتر محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به شهادت رساندند.
این ترور، گوشه‌ای از نقشه‌های دشمنان مردم ایران در جلوگیری از پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی را برملا ساخت و بار دیگر ثابت کرد که دشمنان ملت ایران در مسیر ضربه‌زدن به کشور عزیزمان و ممانعت از پیشرفت آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.
آنچه مسلم است، تحرکات ناجوانمردانه و اقدامات تروریستی از این دست، هیچ خللی در اراده راسخ و ایستادگی ملت بزرگ ایران وارد نخواهد کرد و قطار حرکت کشور به سمت پیشرفت و فتح قله‌های افتخار علمی متوقف نخواهد شد و دانشمندان فعال در عرصه علم و دانش همچون شهید فخری‌زاده‌ها نخواهند گذاشت پرچم توسعه علم و فناوری در کشور بر زمین بماند و این پرچم را بر قله‌های افتخار ملت سر بلند ایران نصب خواهند کرد.
اینجانب، شهادت دکتر محسن فخری‌زاده را به ملت سرافراز ایران، همسنگران ایشان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و خانواده گرانقدر آن شهید تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال برای روح بلند ایشان آمرزش و علو درجات و برای خانواده و سایر بازماندگان شهید صبر و بردباری مسالت دارم.
جمشید انصاری

 پیام تسلیت وزیر جهاد کشاورزی در پی شهادت دکتر محسن فخری زاده
وزیر جهاد کشاورزی با صدور پیامی ترور ناجوانمردانه دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را تسلیت گفت.
پیام کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ترور ناجوانمردانه دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موجب تاثر و تاسف گردید.
اینجانب این ضایعه را به مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، مردم شریف ایران، همکاران ایشان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به ویژه خانواده این شهید بزرگوار تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن شهید گرانقدر علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

ترور دانشمند ایرانی نشان از زبونی و خواری دشمنان است

حسینعلی امیری معاون امور مجلس رییس جمهور در پیامی ضمن تسلیت شهادت فخری زاده تاکید کرد: ترور کور و ناجوانمردانه دانشمند برجسته کشورمان شهید دکتر محسن فخری زاده نشان از زبونی و خواری دشمنان قسم خورده کشور عزیزمان ایران است و این گونه  اقدامات نشان داد که ایران بزرگ و  انقلاب اسلامی با ریخته شدن خون شهیدان و دانشمندان عزیز کشورمان روز به روز پابرجاتر و استوارتر خواهد ماند.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به مقام معظم رهبری ، مردم شریف ایران و همچنین خانواده معزز آن شهید دانشمند و  والامقام تسلیت عرض نموده، ازخداوند سبحان جل و اعلا برای شهید سرافراز رحمت واسعه الهی  و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل  مسالت می نمایم .

این شهادت سند دیگری از ذلت دشمنان است 

سیامک ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پیامی ضمن تسلیت شهادت محسن فخری زاده؛ نوشت: شهادت یکی از دانشمندان و مدیران عالی هسته ای کشور شهید محسن فخری زاده در سالگرد شهادت  شهید شهریاری، بار دیگر خباثت و نفاق دشمنان ملت ایران به ویژه رژیم جعلی صهیونیستی را به رخ همگان کشید. 

در ادامه این پیام آمده است: شهادت برای مردان خدا که عمر خود را در راه خدمت به دین و مردم گذرانده اند آرزو و افتخاری بزرگ است. این شهادت سند دیگری از ذلت ،خواری و بی منطقی دشمنان عنود جمهوری اسلامی ایران و درس عبرتی برای کسانی است که به سردمداران چنین دولتهایی دل خوش و امیدوارند.

قانم مقام دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: خداوند متعال خون این شهید عزیز را وسیله‌ای برای بیداری انسانهای حقیقت جو و زمینه ساز رسوایی و زوال ستمکاران وسلطه گران قرار دهد.

محمدجواد محمدی نوری دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی ضمن تسلیت شهادت فخری زاده تاکید کرد: بار دیگر تروریست‌های کوردل وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی در اقدامی وحشیانه ، یکی از مدیران و خدمتگزاران عرصه علمی،پژوهشی و دفاعی کشور را به شهادت رساندند. 

جمعیت جوانان انقلاب اسلامی ضمن تسلیت به خانواده معظم این شهید والامقام ؛ شهادت شهید دکتر محسن فخری زاده،این دانشمند برجسته و فرهیخته صنعت دفاعی را به مقام معظم رهبری ( مدظله ) وهمه مدافعین تمامیت ارضی وملی  ایران تسلیت گفته و برای آن این فقید سعید رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسئلت می نماییم.