شناسهٔ خبر: 44177829 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری غیرحضوری کلاسهای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مشهد

مشهد- ایرنا- مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز مشهد گفت: با توجه به دستورالعملهای بهداشتی، کلاسهای آموزشی این مرکز در نیمسال آینده به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام علی صادقی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا پیش از شیوع کرونا کلاس‌ها در این مرکز به صورت حضوری در روزهای آخر هفته که دانشجویان کلاس دروس آکادمیک ندارند برگزار می‌شد ولی با توجه به شرایط کنونی برگزاری کلاس‌های حضوری در بهمن ماه به صورت آنلاین و برگزاری دوره های غیر حضوری به صورت آفلاین خواهد بود.

او با اشاره به اهداف شکل‌گیری و راه‌اندازی حوزه علوم اسلامی دانشجویان اضافه کرد: با توجه به طیف گسترده‌ای از دانشگاهیان که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این استان مشغول به فعالیت علمی هستند، شعبه‌ای از حوزه شهید بهشتی در دانشگاه فردوسی مشهد مستقر شده است.

وی ادامه داد: در راستای دستیابی به وظایف محول شده از سوی رهبر معظم انقلاب و برای رسیدن به اهداف مطروحه در اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان که به حوزه شهید بهشتی معروف است در  بهمن ماه سال ۱۳۷۷ شمسی در تهران افتتاح شد و واحد دانشگاه فردوسی مشهد با برگزاری ۱۰ کلاس آموزشی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه از  سال ۱۳۷۹ آغاز به فعالیت کرد.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز مشهد گفت: پرورش بنیادین عناصر مستعد و علاقه‌مند به علوم اسلامی از میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، تلاش در جهت ارتقاء و استحکام فکر و اندیشه دینی دانشجویان، تأمین بخشی از نیروهای فکری و اعتقادی متعهد به‌منظور صیانت از مرزهای فکری، فرهنگی و نظام اسلامی و زمینه‌سازی مناسب برای وحدت عملی بین حوزه و دانشگاه از جمله اهداف راه‌اندازی این حوزه است.

صادقی با اشاره به این که این دانشجویان در مقاطع و رشته‌های مختلف دانشگاهی مشغول به تحصیل آکادمیک هستند افزود: سپردن تعهد اخلاقی جهت حضور منظم در برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه جزء شرایط عمومی این حوزه برای دانشجویان است.

وی ادامه داد: از جمله شرایط اختصاصی این دوره، اشتغال به تحصیل در مقطع کاردانی به بالا در یکی از مراکز آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری و یا فارغ‌التحصیلی از این مراکز، توانایی گذراندن دروس دانشگاه و حوزه به طور همزمان و تحصیل در حوزه به صورت حضوری و مجازی است.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز مشهد گفت: در هر دوره ۶۰ واحد درسی از شاخه‌های مختلف علوم اسلامی از جمله انسان‌شناسی، تدبر در سیره تمدن ساز اهل بیت علیهم السلام، ترجمه و مفاهیم قرآن، جهاد اکبر، رسالت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، جریان‌شناسی سیاسی و مذهبی، فقه و احکام شرعی، کلام اسلامی، نظام سیاسی اسلام، برگزیده متون حدیث، نهج‌البلاغه، ‌آشنایی با ادیان برگزیده، طرح کلی اندیشه‌های مقام معظم رهبری، صحیفه سجادیه و نظام حقوق زن در اسلام  تدریس می‌شود که پس از گذراندن تمامی دروس، گواهی پایان دوره به شرکت کنندگان اعطا می‌شود.

صادقی افزود: در کنار کلاس‌های درسی، دانشجویان با انجام یک تحقیق در هر نیمسال با روش تحقیق و مطالعه منابع معتبر علوم اسلامی آشنا می‌شوند ضمن این که مدرسان این کلاس‌ها از میان استادان حوزوی و دانشگاهی مشهد انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۴۹ کلاس آموزشی برای ۵۰۰ دین‌پژوه در هفته توسط این حوزه در حال برگزاری است و تعداد دوره‌های برگزار شده توسط این حوزه از ابتدای تاسیس تاکنون  ۱۸ دوره آموزشی با پذیرش حدود سه هزار و  ۸۰۹ نفر دانشجوی مرد و زن بوده است که تاکنون  هزار و ۲۰ نفر از این دانشجویان فارغ التحصیل شده اند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز مشهد گفت: ثبت‌نام دوره جدید این از ۱۵ آبان‌ ماه گذشته آغاز شده  و تا ۱۵ آذر ماه ادامه خواهد داشت.  

صادقی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی  www.hodat.ir برای دوره حضوری و همچنین برای گذراندن دوره مجازی به آدرس  http://yun.ir/registerhodat مراجعه کنند.

وی ادامه داد: همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس hodat_mashhad@ در پیام‌رسان‌های داخلی مراجعه و یا با شماره تلفن ۸۸۰۶۴۴۶  ویژه مردان و  شماره تلفن ۸۸۰۶۴۴۷ ویژه بانوان تماس بگیرند.