شناسهٔ خبر: 44170388 - سرویس فرهنگی
منبع: شفقنا | لینک خبر

بانوی مسلمان چگونه می تواند از حضرت معصومه (س) برای بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی خود الگو بگیرد؟

صاحب‌خبر -

شفقنا – حجت الاسلام والمسلمین عابدین زاده با بیان اینکه اسلام راهکارهای زیادی برای به کمال رسیدن زنان معرفی کرده است، گفت: حضرت معصومه (س)الگوی کاملی برای زنان مسلمان است.

به گزارش شفقنا به نقل از شبستان حضرت معصومه (س) در اول سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر (ع) و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می گفتند. حضرت معصومه در ۲۸ سالگی و در روز دوازدهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در قم وفات کرد و بارگاه ملکوتی و مرقد مطهرش همچون خورشیدی در قلب شهر قم می درخشد.

حضرت معصومه (س) بتول دوم و جلوه ای از وجود حضرت زهرا (س) بود. در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت که امام هشتم، ایشان را (که نامش فاطمه بود) معصومه خواند و فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی»؛ کسی که حضرت معصومه علیها سلام را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.

در سالروز وفات حضرت معصومه (س) و با توجه به جایگاه والای ایشان، با حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد عابدین زاده» مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) گفتگو کردیم که در ادامه می خوانیم:

 

ابعاد مختلف زندگی حضرت معصومه (س) را تشریح کنید؟

رشد همه جانبه ای که اسلام برای انسان در نظر گرفته است در بانوان به تناسب جنسیت خود و ویژگی های جنسی خودشان است. به تمام معنا می شود گفت حضرت معصومه (س) در عصر خود جزو برترین های دارای این مجموعه ویژگی ها بودند، تاریخ در نقل یک سری از این ویژگی ها کوتاهی کرده است.

حضرت معصومه (س) در دوره ای زندگی می کردند که خلفا بیشترین فشار و محدودیت را در مورد ائمه اطهار (ع) داشتند. شدت فشارهای سیاسی و اجتماعی در آن دوره باعث می شد افراد از روی آوردن به ازدواج با ائمه نگران شوند و احساس خطر کنند. تاریخ در حق این بزرگواران ظلم زیادی کرده است. ممکن است نقل های تاریخی در خصوص این موارد خیلی گویا نباشد. حضرت معصومه (س) در رأس قله جامعیت کمال انسانی در قالب ظن قرار دارد.

 

مقام علمی حضرت معصومه (س) در چه مرتبه و درجه ای قرار داشت؟

جایگاه علمی حضرت معصومه (س) هم شأن و هم طراز با حضرت فاطمه زهرا (س) است به طوری که امام موسی کاظم (ع) همان تعبیری را در مورد حضرت معصومه (س) به کار می برند که پیامبر گرامی اسلام در رابطه با حضرت فاطمه زهرا داشتند چرا که ایشان پاسخ سوالات مراجعان را به خوبی می دادند به طوری که امام موسی کاظم در واکنش به پاسخگویی مناسب حضرت معصومه (س) به مراجعان می فرمایند پدرش به فدایش باد. این تعبیر مقام و منزلت حضرت معصومه (س) از نظر علمی را می رساند.

 

ثواب زیارت حضرت معصومه (س) چیست؟

زیارت مرقد فاطمه معصومه (س)، به انسان اعتماد به نفس می‌دهد، و او را از غرق شدن در گرداب نومیدی باز می‌دارد. برای زیارت آن حضرت، پاداش بسیار بزرگی وعده داده شده و آن، ورود به بهشت است. در این باره از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود: هر کس عمه ام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست. باید گفت درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) روایات فراوانی از پیشوایان معصوم رسیده است. پیشوای جهان تشیع امام جعفر صادق (ع) نیز در این باره می‌فرماید: «هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب گردد» و در حدیث دیگری آمده است: زیارت او، هم سنگ بهشت است.»

 

بانوی مسلمان چگونه می تواند از حضرت معصومه (س) برای بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی خود الگو بگیرد؟

بانوان برای آنکه از حضرت معصومه (س) الگوگیری کنند، باید ابتدا به باور و طی کردن مسیر زنانه کمال دست یابند. آنچه که غرب در خصوص زنان دنبال می کند و متاسفانه در جامعه نیز تا حدودی دنبال آن هستیم، زنان به دنبال رسیدن به کمال از راه مردانه هستند در صورتی که اسلام راهکارهای زیادی برای به کمال رسیدن زنان معرفی کرده است؛ حتی دختران متدین امروز نیز در این زمینه غفلت می کنند و به نقش های مهمی چون مادری و همسری کمتر توجه می شود. این نقش ها در کمال زنان از نظر اسلام موثر است و در خانواده های اسلامی این مولفه ها را ارزش های رده چندم می بینند که این رویکرد در خصوص به کمال رسیدن زنان انحراف است.

زنان و دختران در مسیر رشد و کمال باید در پذیرش نقش های اجتماعی به این موضوع توجه داشته باشند که چه کاری و چرا انجام می دهند و آیا این شغل و این فعالیت در جامعه در راستای رشد و کمال من است و به وظایف اولیه من لطمه نمی زند؟

زنان جامعه باید به کمال از طریق زنان برسند، ویل دورانت در کتاب لذات فلسفه در اواخر قرن هجدهم می نویسد ای کاش زنان غرب بدانند مسیر کمال زنان، مسیر کمال خود را دارد و یک زن خود بودن به معنی مردم خود بودن نیست.