شناسهٔ خبر: 44137347 - سرویس فرهنگی
منبع: مشرق | لینک خبر

تکرار کابوس گاودانه در موگر؛

آنچه شهید طیب از مسؤولان خواست اما عملی نشد + عکس

فارس

روستای زادگاه شهید هدایت الله طیب در حالی از زیرساخت‌ها محروم است که خواسته شهید برای دفن در زادگاهش رسیدگی مسؤولان به مشکلات این روستا بود اما هیچ گاه عملی نشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روستای «موگر»زادگاه و محل دفن اسطوره دفاع مقدس و شهید شاخص کهگیلویه و بویراحمد «هدایت الله طیب» است دانشجوی دانشگاه فلوریدای آمریکا که در فتح‌المبین جاودانه شد.

هدایت الله طیب متولد ۱۳۳۳ در روستای موگر از دانشجویان پیرو خط امام بود که در فروردین ۶۱ در جریان عملیات بیت المقدس به شهادت رسید پیش از عزیمت به جبهه گفته بود به جبهه می‌روم و شهید می‌شوم تا خون من جوشش فراوان‌تری در بدن مردم کهگیلویه و بویراحمد به وجود بیاورد.

در بخش دیگری از وصیت شهید آمده است«در زمان حیات خود خدمتی به اهالی روستای محبوب و زادگاهم نکردم امیدوارم پس از مرگم و به علت حضور آرامگاهم در این دیار مسؤولان سرزمینم مردم خونگرم و با صفای موگر را فراموش نکنند.»

این شهید والامقام در اوج آوازه دفاع مقدس و دوران انقلاب در زادگاه خود اما گمنام ماند. مشکلات روستا به قوت خود باقی است مطالبات مردم زادگاهش در وعده‌های امروز و فردای مسؤولان خاک می‌خورد و همرزمان او برای رفتن بر مزارش باید با دلهره از گرگر عبور کنند.

برگزاری نخستین کنگره ملی شهید در گلزار موگر هم نگاه مسؤولان را متوجه عمق مظلومیت مردم روستا نکرد؛ همان چیزی که شهید با ژرف اندیشی و روحیه دلسوزانه خود در پی آن بود و بنا به همین دلیل محل دفن خود را موگر اعلام کرده بود.

گمنامی شهید هدایت الله طیب در زادگاهش سالهاست در روزمرگی مسؤولان به فراموشی سپرده شده و بیت المال نیز در پل نیمه تمام رها شده به هدر رفت.

روستایی که در مجاورت رودخانه مارون تشنه است بسیاری از اهالی مهاجرت را بر ماندن ترجیح دادند تا بیش از این در محرومیت غرق نباشند.

روستای گردشگری که به خاطر جاذبه های بکر و منظره‌های خدادی می تواند قطب گردشگری باشد در سایه عدم رسیدگی به زیرساخت ها به ۱۰ خانوار رسیده و شاید سال‌ها بعد تنها مقبره شهیدی که در دلها ماندگار است در دل روستا به یادگار بماند.

موگر در مرز جغرافیایی شهرستان لنده و کهگیلویه واقع شده خروش مارون راه ارتباطی روستا را به کلی قطع کرده و رفت و آمد تنها به وسیله گرگر یا جره امکانپذیر است.

احداث پل عابر پیاده برای عبور از رودخانه خروشان مارون سال‌هاست در مرحله نصب پایه‌ها رها شده و کسی پاسخگوی بیت المال هدر رفته در این پروژه نبوده است.

موضوعی که حجت‌الاسلام کیانی‌اصل آن را در قرن ۲۱ ننگ دانسته و در متن ارسالی به خبرگزاری فارس نوشت«روستای موگر ۱۰ روز است به خاطر سوختن ترانس برق ندارد، حقیقتا مایه ننگ است که در قرن ۲۱ بخواهند با الاغ وسایل برق را جابجا کنند.»

امام جمعه سوق در ادامه آورده است: این روستای شهید طیب است؛ شهیدی که وصیت کرده بود مرا در روستای خودم دفن کنید تا شاید مشکلات مردم به این واسطه حل شود.

وی با بیان اینکه مسؤولان شرمنده وصیت شهید طیب باشند، اضافه کرد: متأسفانه این روستا بعد از چهار دهه از آغاز انقلاب هنوز راه ارتباطی ندارد و الان ده شبانه روز هست که مردم این روستا برق ندارند چون ترانس این روستا سوخت و بارندگی هم بود و راه ارتباطی نبود که بتوانند ترانس را ببرند تا مجبور شدند که با الاغ وسایل ترانس را جابجا کنند.

وی ادامه داد: یک پل می‌خواستند درست کنند که حداقل راه پیاده روی داشته باشه ولی متاسفانه چند سال است که به همین وضعیت مانده و مردم این روستا که با وجود اینکه مشکلات فراوانی دارند ولی تو روستا ماندند و حداقل اشتغال‌زایی برای خود دارند.

امام جمعه سوق تصریح کرد: آقای استاندار و مسئولان استانی،مدیر کل راه و شهرسازی استان حداقل برای حل این مشکل فکری کنید.

امام جمعه سوق با اشاره به اینکه موگر از حیث جغرافیایی زیر نظر شهرستان لنده هست، افزود:از مسئولان بنیاد علوی که کارهای زیاد و عام المنفعه‌ای را در شهرستان لنده انجام دادند تقاضا داریم که برای تکمیل این پل اقدام عاجلی را انجام دهند.

فرماندار لنده اسفند ۱۳۹۸گفته بود پروژه عمرانی پل موگر با اعتبار اولیه ۱۸ میلیارد ریال در دستور کار قرار می‌گیرد.

موسوی از انعقاد تفاهم نامه بین راه و شهرسازی و بنیاد علوی خبر داد و افزود: این پل به عنوان مطالبه مهم مردم موگر اجرایی خواهد شد.

این در حالی است که تنها پل ارتباطی مردم موگر وسیله محلی«گرگر» است که تکرار کابوس گاودانه خواهد شد.