شناسهٔ خبر: 44069463 - سرویس بین‌الملل
منبع: مشرق | لینک خبر

میشل عون خواستار تسریع در تحقیقات مربوط به انفجار بیروت شد

ایرنا

رییس جمهوری لبنان با بیان اینکه کشورش اکنون اسیر یک سیستم فاسد سیاسی، مالی و اداری است، خواستار تسریع در تحقیقات مربوط به انفجار بندر بیروت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری المیادین، میشل عون روز شنبه در سخنانی به مناسبت سالگرد استقلال کشورش افزود: لبنان اسیر یک اقتصاد رانتی بوده  که تولید را در آن کشته و آن را به گروگان طلبکاران در آورده است.

وی گفت: من نهادهای مربوطه را به تسریع در روند تحقیق درباره انفجار بیروت دعوت می کنم اما آنها نباید در این باره شتابزده عمل کنند.

در چهارم آگوست (۱۴مرداد)، انفجار بزرگی بندر و بخشی از مرکز شهر بیروت را تخریب کرد که بر اثر آن دست کم ۱۹۰ نفر کشته شدند. علت انفجار ذخیره سازی ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم قابل انفجار در شرایط نامناسب اعلام شد.

عون با تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشورش گفت: لبنان به تمامی حقوق دریایی و منابع طبیعی خود از جمله گاز و نفت با استناد به قوانین بین المللی پایبند است.

رییس جمهوری لبنان با بیان اینکه یک کشور مقتدر در سایه فساد شکل نمی گیرد، افزود: استقلال واقعی در کشوری که اقتصادش دربند خارج باشد، محقق نمی شود و باید نهادها و مؤسسات دولتی از نفوذ سیاستمداران و جریان ها، رهایی یابند.

وی همچنین از  تلاش برخی کشورهای عربی برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و ادامه داد: عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل به معنای کوتاه آمدن ضمنی در قبال قدس است.