شناسهٔ خبر: 43642158 - سرویس اجتماعی
منبع: حوزه | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین مختاری:

نویسنده «عبقات الانوار» اعجوبه ای در تاریخ تشیع بود

حوزه/ رئیس موسسه کتابشناسی شیعه گفت: ایشان اولین نماز جماعت و نماز جمعه را در شمال هند و در لکهنو برپا کرد و این عالم دینی آنجا را به حوزه علمیه ای بسیار باشکوه تبدیل کرد و خاندان اجتهاد را در آنجا تربیت نمود؛ منابع علمی بسیاری همچون «عبقات الانوار» از یادگاران این خاندان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری در ششمین پیش همایش کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با موضوع معرفی مؤسس مدرسه لکهنو در هند مرحوم علامه غفرانمآب که در سالن اجتماعات بنیاد فرهنگی امامت در قم برگزار شد، بیان داشت: خاندان اجتهاد و مرحوم غفرانمآب از مصادیق همان آیه مبارکه ای هستند که میفرماید: عالم همانند درختی است که اصلش ثابت و فرعش در سماء است.

رئیس موسسه کتابشناسی شیعه گفت: ایشان اولین نماز جماعت و نماز جمعه را در شمال هند و در لکهنو برپا کرد و این عالم دینی آنجا را به حوزه علمیه ای بسیار باشکوه تبدیل کرد و خاندان اجتهاد را در آنجا تربیت نمود؛ منابع علمی بسیاری همچون «عبقات الانوار» از یادگاران این خاندان است.

حجت الاسلام والمسلمین  مختاری اظهار داشت: علمای درجه اول و کتاب های شاخصی در کارنامه خاندان علامه غفرانمآب دیده می شوند؛ ایشان در ۳۵ سالگی بعد از گذراندن شاگردی در نزد علمای قم و نجف به شمال هند بازگشتند و در ماه رجب اولین نماز جمعه را در آنجا برگزار نمودند.

وی گفت: ایشان در همان ۳۵ سالگی کتاب هایی را می نویسند و آنها را نزد علمایی همچون سیدمهدی شهرستانی می فرستند تا تأییدیه ایشان را بگیرند و مورد تأیید نیز واقع می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری افزود: مدرسه علمیه ای که ایشان پایه گذاری نموده اند هم نجف را تأمین مالی می کرده است و هم در دوره ما مرحوم آقاسید ابوالحسن اصفهانی برای دیون بعضی از مدرسه لکهنو استمداد مالی داشته اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بتوانیم این بزرگان را که بر تارک تشیع می درخشند به شیعیان دنیا معرفی نماییم که به واقع الگوهای افتخار آمیزی هستند.