شناسهٔ خبر: 43585767 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

امتیاز گیری تل آویو از واشنگتن برای حفظ برتری نظامی

تهران- ایرنا- رژیم صهیونیستی به دنبال توافق با آمریکا در فروش جنگنده اف ۳۵ به امارات، با طرح درخواست جنگنده اف ۲۲ از دولت دونالد ترامپ به دنبال امتیازگیری از واشنگتن جهت حفظ برتری نظامی خود در منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش امروز (سه شنبه) روزنامه صهیونیستی هاآرتص، مقامات تل آویو تایید کردند که اسرائیل به دنبال توافق آمریکا برای فروش اف ۳۵ به امارات از مقامات ارشد آمریکایی خواسته تا موانع فروش جنگنده اف ۲۲ به نیروی هوایی اسرائیل را برای حفظ برتری نظامی تل آویو در منطقه از پیش رو بردارند.  
مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی گفته اند که پنهان کاری مقامات واشنگتن در فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات کار فروش اف ۲۲ رپتور، پیشرفته ترین جنگنده جهان و همچنین دیگر تجهیزات پیشرفته را پیچیده کرد.    
مقامات نظامی رژیم صهیونیستی بیان کردند که اگر ارتش این رژیم از مذاکرات واشنگتن با تلآویو و ابوظبی درباره عادی سازی روابط اطلاع داشت از فرصت استفاده می‌کرد و برای دستیابی به سیستم‌های تسلیحاتی، توافقنامه کمک نظامی آمریکا به اسرائیل را که در سال ۲۰۲۸ منقضی می‌شود، تمدید می‌کرد یا دست کم با ارائه یک پیش نویس توافق جدیدی را صورت می‌داد.
بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته به واشنگتن سفر کرد و در جریان دیدار با مارک اسپر همتای آمریکایی خود اعلامیه پایبندی آمریکا به حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه را امضا کرد. در ملاقات اخیر بین مقامات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی نمایندگان تل آویو احتمال خرید اف ۲۲ را مطرح کردند. این برای اولین بار نیست که اسرائیل موضوع خرید این جنگنده پیشرفته که فقط در خدمت نیروی هوایی آمریکا است را از واشنگتن درخواست می‌کند، اما این بار با توجه به موضوع تحویل جنگنده رادار گریز اف ۳۵ به امارات قضیه فرق می‌کند.
در سال ۲۰۱۱ خط تولید جنگنده اف ۲۲ متوقف شد و فروش آن به ارتش‌های خارجی به علت نگرانی از لو رفتن فناوری پیشرفته این جنگنده برای کشورهای رقیب آمریکا، طبق قانون فدرال ممنوع اعلام گردید.
جنگنده اف ۲۲ رپتور شرکت لاکهید مارتین آمریکا با قیمت پایه ۱۵۰ میلیون دلار و سرعت ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر در ساعت فقط در خدمت ناوگان نیروی هوایی آمریکا است، درحالیکه جنگنده رادار گریز اف ۳۵ همین شرکت با قیمت پایه ۷۸ تا ۱۰۸ میلیون دلار و سرعت هزار و ۹۰۰ کیلومتر در ساعت در اختیار ارتش‌های انگلیس، ایتالیا، استرالیا، نروژ، هلند، ژاپن و کره جنوبی قرار دارد. رژیم صهیونیستی نیز تا کنون ۵۰ فروند از جنگنده‌های اف ۳۵ را خریداری کرده (گفته می‌شود از این ۵۰ فروند تاکنون بالغ بر نیمی از آنها را دریافت کرده است) و می‌تواند شمار آنها را تا ۷۵ فروند افزایش دهد.  
مقامات نظامی تل آویو از سفر هیات صهیونیستی به واشنگتن برای خرید هواپیمای جنگی وی ۲۲ آسپری که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اعلام بی نیازی از آن کرده بود، انتقاد کردند. نیروی هوایی  رژیم صهیونیستی معقتد است که هزینه نگهداری و اعزام بالگردها و جنگنده‌ها بسیار زیاد است. بعلاوه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بر این باور است که بالگرد سی‌اچ ۵۳کی، پاسخگوی بهتری برای نیازهایش در عملیات‌های آینده است.
برکینگ دیفنس در ماه سپتامبر گزارش داد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در همان روز امضای توافق صلح با امارات (۲۵ شهریور) در خصوص تحویل تسلیحات و تجهیزات نظامی پیشرفته با آمریکا به ارزش ۸ میلیارد دلار گفتگو کرده است.