شناسهٔ خبر: 43585363 - سرویس اقتصادی
منبع: ایسنا | لینک خبر

۲۴۵ میلیون یورو از نیازمندی‌های صنعتی، داخلی‌سازی می‌شود

زهرا اکرمی

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) این وزارتخانه برای برگزاری ۴ میز تخصصی ساخت داخل در حوزه‌های پتروشیمی، صنعت پالایشگاهی، لوازم خانگی و صنعت خودروسازی با مجموع داخلی سازی ۲۴۵ میلیون یورو آماده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، میز چهارم صنعت پتروشیمی با ارزش قرارداد ۶۰ میلیون دلار، میز صنعت پالایشگاه با ارزش قرارداد ۸۰ میلیون دلار، میز ساخت داخل لوازم خانگی با ارزش قرارداد ۶۳ میلیون دلار و میز پنجم صنعت خودروسازی با ارزش قرارداد ۴۲ میلیون دلار آماده برگزاری است.

لازم به یادآوری است که در راستای نهضت ساخت داخل، داخلی سازی و کاهش وابستگی‌ها تاکنون ۱۱ میز تخصصی توسعه و تعمیق ساخت داخل در صنایع راهبردی خودرو، مخابرات، تجهیزات پزشکی و صنایع معدنی با کاهش ارزبری ۱۰۴۵ میلیون یورو برگزار شده است.

در این میان بیشترین سهم از کاهش ارزبری در حوزه فولاد و مس بوده که برگزاری میزهای ساخت داخل تاکنون منجر به ۴۴۰ میلیون یورو کاهش ارزبری در آن شده است.  

بعد از از فولاد و مس، صنعت خودرو و موتور سیکلت با ۳۴۰ میلیون یورو کاهش ارزبری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. سهم دو گروه حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و تجهیزات مخابرات، برق و الکترونیک از کاهش ارزبری نیز به ترتیب ۱۴۰ و ۱۲۰ میلیون یورو بوده است.

سال گذشته برگزاری ۱۰ میز داخلی‌سازی منجر به ۹۷۹ میلیون یورو کاهش ارزبری شد. البته این ۱۰ میز به همراه پروژه داخلی‌سازی تولید لوله فلزی از تختال فولاد، بیش از ۲۲۲ قطعه و تجهیز، داخلی‌سازی شده و یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی حاصل شده است.

تیر ماه امسال نیز  چهارمین میز توسعه و تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو و قطعات برگزار و اعلام شد که ۶۶ میلیون یورو از قطعات و تجهیزات وارداتی صنعت خودرو توسط سازندگان داخلی ساخته می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال برای داخلی سازی ۳.۲ میلیارد دلار از قطعات و تجهیزات وارداتی مورد نیاز حوزه صنعت برنامه‌ریزی کرده است.

انتهای پیام