شناسهٔ خبر: 43583078 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

ورود ممنوع!

شهره اکبری

زندگی زیر سایه تهدید کروناویروس به‌گونه‌ای که خودمان هم باورمان نمی‌شود، لاجرم تغییر کرده و در حال تغییر است و اگر این سبک جدید رعایت نشود، کرونا قانون خود را سخت دلانه به این انسان عصر مدرنیته تحمیل می کند و با هیچ کس تعارف و سرشوخی نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

هنوز هم پس از گذشت ۹ ماه که این مهمان ناخوانده مرزهای جغرافیایی را در جهان با نفوذ خود درنوردیده و دنیا را به سمت پساکرونا سوق داده، افراد و اقشاری هم هستند که برحسب عادت مسیر نفوذ این ویروس خطرناک را هموار و شیوع آن را با بی توجهی و مسامحه نسبت به پروتکل ها و دستورالعمل ها فراگیر می کنند.

خیز اخیر بیماری کووید ۱۹ طی ماه گذشته گویای همین مدعاست و متأسفانه کاهش حساسیت ها و عدم توجه برخی افراد به سبک زندگی جدید در دوران کرونا بار دیگر افراد بسیاری را با این بیماری درگیر کرده و این آمار نگرانی ها را  نسبت به سلامت جامعه دو چندان می کند.

در این بین خبرهایی نیز حاکی از آن بوده که طی ۹ ماه گذشته هنوز هم هستند روستاها و یا آبادی هایی که با رعایت و توجه به سبک جدید زندگی در دوران کرونا از این بیماری دور مانده اند چراکه قانون کرونا را شناخته اند و می دانند که کرونا رحم ندارد و کوچک و بزرگ نمی شناسد.

فرماندار شهرستان اسدآباد در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با حساسیت بالای روستائیان اسدآبادی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی خوشبختانه در نیمی از روستاهای این شهرستان کرونا شیوع نداشته و جزء روستاهای سبز شهرستان هستند.

مجید درویشی افزود: این ۶۰ روستا در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت مردم و خود ضمن جلوگیری از ورود تردد افراد غیربومی به روستا، نسبت به رعایت فاصله گذاری و ممنوعیت برگزاری هر گونه مراسم جشن، عروسی و عزا نیز اهتمام ویژه ای داشته اند.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم این روستاها در پیشگیری و کنترل شیوع کرونا در به دور ماندن این روستاها از کرونا بسیار مؤثر بوده و این مشارکت ها ادامه دارد، تصریح کرد: روستاهای فوق از هر گونه تردد غیرضروری به شهر از ابتدای اعلام شیوع رسمی کرونا خودداری کرده اند و هر گونه دورهمی های داخل روستا نیز محدود بوده و با رعایت موارد بهداشتی و ممنوعیت تجمعات موجب سبز بودن وضعیت روستاهای خود بوده اند و ورود افراد غیربومی را ممنوع کرده اند ضمن اینکه جمعیت پایین‌تر روستا و فضای زیست محیطی بزرگ‌تر آنها در مقایسه با شهر نیز در این موضوع بی تأثیر نبوده است.

درویشی با تأکید بر اینکه توسط مراکز بهداشت، دهیاران، پایگاه سلامت و شوراهای بهداشت محلی  به‌طور مستمر کار غربالگری کرونا و رصد خانوارها در روستاهای شهرستان اسدآباد انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در کنار موارد رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی و موارد رعایت محدودیت ها با توجه به فضای زیست محیطی بزرگتر در این روستاها اهالی مردم راحت‌تر می‌توانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شهرستان اسدآباد در وضعیت پایدار کرونایی قرار دارد که برای حفظ این پایداری به مشارکت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیاز است، مطرح کرد: شهرستان اسدآباد از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در سطح استان همدان پایین ترین فوتی های ناشی از کرونا را داشته است.

این فرد مسئول با اشاره به اینکه میزان بهبودی مبتلایان به کرونا در شهرستان بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: در حال حاضر با وجود اینکه میانگین بهبودیافتگان از کرونا در کشور حدود ۸۲ درصد بوده، در شهرستان اسدآباد این میزان ۹۲.۵ درصد است.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه با مشارکت همگانی مردم در رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری ها و راه اندازی کمپین های مختلف «در خانه می مانم» وضعیت اسدآباد به عنوان نخستین شهر استان همدان سفید شد، تصریح کرد: با توجه به خیز مجدد کرونا رعایت موارد پروتکل ها و فاصله گذاری های اجتماعی و محدودیت های اعلام شده توسط مردم چون اوایل کرونا ضرورت دوچندان دارد.

درویشی همچنین از تمدید تمامی محدودیت ها تا یک هفته در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: براساس تصمیمات ستاد کرونا تمام محدودیت های کرونایی از شنبه سوم آبان ماه به مدت یک هفته در این شهرستان تمدید شد.

وی با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم نکات بهداشتی را رعایت کنند و در صورت بروز علائم با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند، خاطرنشان کرد: مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته کرونا فقط از طریق سامانه ۴۰۳۰ نیست و افراد به صورت مستقیم نیز می‌توانند به این مراکز مراجعه کرده و توسط پزشک ویزیت شده و خدمات دریافت کنند.

بخشدار مرکزی اسدآباد هم با اشاره به وجود ۷۱ روستا در بخش مرکزی گفت: از ۶۰ روستای بدون کرونا شهرستان تعداد ۴۱ روستا از جمله محمدآباد، شمس آباد، دهگلان، قاضی‌مردان، گلدره، چشمه ولد، شیلاندرسفلی، بوجین، قمشانه، ترخین آباد، ویرایی، نعمت آباد، هلور سفلی، گوانله و علی آباد از توابع این بخش بوده که با رعایت پروتکل ها از کرونا به دور مانده اند و الگوگیری در سبک زندگی دوران کرونای این روستاها قطعاً به تغییر وضعیت دیگر روستاها نیز کمک شایانی خواهد داشت.

سلیمان نظری‌دوست اضافه کرد: با توجه به استمرار این بیماری نیاز است با ارتقاء قدرت فرهنگی، مهارت «نه گفتن» به مراسم های جشن و عروسی و ختم را در جامعه و بین مردم فرهنگسازی کرد که در همین راستا از بدو اعلام رسمی کووید ۱۹ بخشداری مرکزی شهرستان با توجه به دستورات ستاد مدیریت کرونا، نسبت به رعایت موارد مصوب شده ستاد کرونا و اعلام آن به دهیاری ها و اطلاع رسانی  توسط دهیاری ها به اهالی روستاها مبادرت کرد که خوشبختانه طی این مدت روستائیان با تاب آوری و مشارکت در پیشگیری از کرونا نقش بسزایی داشته اند و دارند.

وی با بیان اینکه اکثریت اهالی روستاهای بخش مرکزی زدن ماسک را خودجوشانه با کمک یکدیگر در روستاهای خود فرهنگسازی همگانی کردند، یادآور شد: ممنوعیت تجمعات، عدم برگزاری مراسم های ختم و عروسی، ممنوعیت ورود افراد غیربومی به روستا، همکاری گروه های جهادی هر روستا با دهیاران در راستای گندزدایی و ضدعفونی روستا، نظارت و بازرسی های مستمر از اماکن و نانوایی های روستاها برای رعایت پروتکل های بهداشتی، تشکیل ستاد کرونا روستایی و توزیع بروشور در راستای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از جمله مواردی بوده که در روستاهای این بخش در کنار برخی محدودیت ها انجام گرفته و رعایت این موارد توسط روستاها از نقش مؤثری در سبز بودن و دور از کرونا بودن ۴۱ روستای فوق الذکر برخوردار بوده است.

نظری‌دوست با تأکید بر استمرار رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی و محدودیت های اعلام شده با توجه به خیز مجدد روند صعودی کرونا در کشور اظهار کرد: ممنوعیت برگزاری مراسم های جشن و عروسی، دورهمی ها و تجمعات، عدم ترددهای غیرضروری در شهر و روستاها و عدم مسافرت های غیرضروری همچنان ضرورت دارد و از شهروندان و افراد غیربومی همچنان درخواست داریم به روستاهای این شهرستان سفر و یا تردد نداشته باشند چراکه ورود افراد غیربومی به روستاهای بخش در راستای سلامت جامعه ممنوع است.

روستای محمد آباد از توابع بخش مرکزی اسدآباد با ۱۸۰ خانوار و ۴۰۰ نفر جمعیت یکی از روستاهایی است که رعایت موارد بهداشتی در این روستا در کنار آموزش های بهورز روستا موجب آن بوده که تاکنون موردی از کرونا در این روستا گزارش نشود.

بنا به گفته مؤمنی بهورز روستای محمد آباد، از زمان شیوع کرونا تاکنون در رابطه با کرونا و موارد پروتکل های بهداشتی اطلاع رسانی های لازم به اهالی روستا با برپایی کلاس های آموزشی در فضای باز خانه بهداشت روستا ارائه شده که این امر در ارتقاء فرهنگسازی و مشارکت همگانی اهالی در رعایت موارد دستورالعمل ها از نقش مؤثری برخوردار بوده است.

این بهورز نمونه کشوری خاطرنشان کرد: برای پیشگیری، کنترل و مقابله با کروناویروس تنها مشارکت دستگاه ها و ادارات کافی نبوده و نیاز است مردم نیز با عزمی جدی با مشارکت خود در رعایت موارد بهداشتی کمک یار ما در شکست و نابودی این بیماری باشند.

به گزارش ایسنا، در پایان اینکه اگر یکدیگر را دوست می داریم و اگر نفسمان به نفس همدیگر بسته است، همچنان با رعایت محدودیت ها و پروتکل ها و خو گرفتن به سبک زندگی جدید دوران کرونایی جان و سلامتی یکدیگر را حفظ کنیم و ورود ممنوع ها را جدی بگیریم و مانع باز ایستادن قلبی از نفس کشیدن شویم.

انتهای پیام