شناسهٔ خبر: 43572916 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

شخصیت‌ها و فعالان سیاسی تاکید کردند؛

حمایت همه جانبه از دولت در سال پایانی

تهران- ایرنا- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا خطوط کلی رفتارها و کنش‌های قوای سه گانه و جریان‌های سیاسی را ترسیم و مشخص کرد. دولت در خط مقدم مقابله با کرونا و تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و حمایت از آن باید به عنوان اولویت سایر قوا، نهادها و جریان‌های سیاسی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شیوع کرونا کشور را در شرایط بغرنجی قرار داده است. دولت حدود سه سال است با تحریم‌ها دست و پنجره نرم می‌کند و هشت ماه است که اپیدمی کرونا بخش اعظم ظرفیت‌های کشور را درگیر خود کرده است.  کادر درمان کشور با تلاش‌های ایثارگرانه درخط مقدم مقابله با این ویروس منحوس قرار دارند و بخشهای اقتصادی و تولیدی هم در حد توان و ظرفیت سعی می کنند علاوه بر تامین مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی مردم ابزارها و امکانات لازم را برای مقابله با کرونا و برون رفت از این شرایط فراهم کنند.

 درک این نکته که کشور در شرایط عادی نیست موضوع چندان پیچیده ای نیست اما برخی از چهره ها که مسئولیت‌هایی هم دارند، به جای همفکری و همراهی با دولت که بار اصلی را بر دوش دارد، با اظهار نظرهای تند و بعضا اهانت‌آمیز دولت و شخص رییس جمهوری را مورد هجمه قرار می دهند.  تداوم این رویکرد بدون توجه به اینکه چه‌آثار مخربی در جامعه و چه تاثیری در روابط خارجی دارد، ‌در نهایت باعث شد رهبر معظم انقلاب در جلسه ستاد ملی کرونا که با حضور ایشان برگزار شد، از این رفتارها انتقاد کنند.

کشور به اتحاد نیاز دارد

مقام معظم رهبری، روز شنبه ۳ آبان در دیدار حضوری با رییس جمهوری و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن قدردانی از تلاش های دولت فرمودند: «هتک حرمت رئیس‌جمهور غلط بود و انتقاد متفاوت از اهانت است». ایشان با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس جمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.

البته این اولین بار نبود که رهبر انقلاب در خصوص الزامات روابط بین قوای مجریه و مقتننه به نمایندگان متذکر می‌شدند. در روزهای آغازین مجلس یازدهم نیز ایشان نسبت به تندروی و اهانت به مسئولان کشور، بخصوص رییس جمهوری هشدار دادند و نمایندگان را به مدارا و پی‌گیری کارهای خود از مسیرهای متعارف سفارش کردند، در آن مقطع بیانات رهبری انقلاب باعث شد، مدتی از شدت حملات و هجمه‌ها نسبت به روحانی کم شود.

 بیانات و رهنمودهای رهبر انقلاب در دیدار حضوری رییس جمهوری و مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا باعث عقب نشینی نمایندگانی شد که دولت و رییس جمهوری را به انحا مختلف مورد هتاکی، توهین و تهدید قرار دادند. هرچند یکی از این نمایندگان در یک حساب کاربری خود گفته بود که رهبری مصداق‌های توهین را مشخص نکردند. اما «مجتبی ذوالنوری» عنوان کرد: "تبعیت از فرامین الهی رهبر عزیز را از اوجب واجبات می‌دانم". رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عصر شنبه ۳ آبان ساعتی پس از انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «تبعیت از فرامین الهی رهبر عزیز و ولی امرم را از اوجب واجبات می‌دانم و تمام آبرو، هستی، و وجود خود را در اطاعت اوامرش تقدیم می‌دارم و در چارچوب تکالیف قانونی خود و تدابیر معظم له لحظه‌ای از احقاق حقوق مردم شریف غفلت نخواهم کرد.»

پس انتشار بیانات رهبری و تاکید ایشان بر پرهیز از تندروی و لزوم تفاوت قائل شدن بین اهانت و انتقاد، برخی از چهره ها،  شخصیت‌های سیاسی و مسئولان بلندپایه در تایید بیانات ایشان، از رویکردهای تهاجمی، توهینی و تهدید آمیز برخی از نمایندگان مجلس انتقاد کرده و برون رفت از شرایط کنونی کشور را نیازمند جوی همدلانه و اتحاد دانستند.

جلوگیری از هتک حرمت مشی همیشگی رهبر انقلاب است

«غلامرضا مصباحی‌مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت و گو با ایرنا، جلوگیری از هتک حرمت و تفاوت قائل شدن میان انتقاد و اهانت را مشی همیشگی رهبر معظم انقلاب توصیف کرد و گفت: «هر دولتی روی کار آمده رهبر معظم انقلاب حمایت از آن دولت را لازم دانستند و همکاری سه قوه با هم را ضروری شمرده اند».

وی اظهار کرد: «وقتی قوای سه گانه با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند چه بسا بتوانند امور کشور را بهتر اداره کنند. همیشه در سطح قوا و میان آنها مشکلاتی وجود داشته اما اگر همکاری نباشد حتماً اختلال در کار مجموعه کشور به وجود می‌آید».

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: «همه کارها و پاسخگویی‌ها بر عهده دولت است و مسائلی چون اقتصادی، سیاسی اعم از داخلی و خارجی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر عهده دولت است، به همین دلیل این قوای دیگر هستند که باید بیشترین همکاری را با دولت داشته باشند».

منتقدان دولت هیچ گاه نپذیرفتند که باید با آن کنار بیایند

«محمدعلی وکیلی»، نماینده پیشین مجلس روز هم یکشنبه با تاکید بر اینکه منتقدان دولت هیچ گاه نپذیرفتند که بالاخره باید با این دولت بعنوان دولت مشروع و مستقر کنار بیایند، گفت: «زیبنده نبود که به رغم تذکرات صریح رهبری در گذشته، ما همچنان شاهد این نوع رفتارهای هنجارشکن وهتک حرمت از سوی این گروه‌ها باشیم.»

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره هجمه‌ها به دولت و رییس جمهوری و لزوم تفکیک انتقاد از هتک حرمت اظهار داشت: «در گذشته هم در موارد بسیاری، مشابه چنین رفتارهایی را شاهد بودیم. الان هم همین طور است. وگرنه همه می‌دانستند که این نحوه حرمت‌شکنی، مورد رضایت رهبر انقلاب اسلامی نیست. رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای شروع به‌کار مجلس صریحا فرمودند که این دولت باید تا آخرین روز کاری خود، به کارش ادامه دهد، انسجام کشور حفظ شود و باید به دولت کمک شود که وظایفش را انجام دهد. در ۲ هفته گذشته، شاهد نوعی ازهم‌پاشیدگی و بلبشوی رفتاری در میان گروه‌های تندرو بودیم و البته قابل انتظار بود که رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر مجبور شوند، ترمز این جماعت را ولو برای کوتاه‌مدت بکشند».

برای عبور از شرایط سخت به دولت کمک کنیم

«احمد راستینه»، نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط جنگ بی شرمانه‌ای که آمریکا بر علیه ملت مظلوم ایران تحمیل کرده است ضرورت همدلی بیش از پیش نیاز است و باید به هر نحوی به دولت کمک کنیم تا از این شرایط سخت عبور کند.

وی در تذکر شفاهی خود در جلسه روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی افزود: «وقتی رهبر معظم انقلاب هتک حرمت را نهی می‌کنند و به حقوق مردم و مسوولان و کشور اهمیت می‌دهند، سزاوار نیست عده‌ای از نمایندگان برداشت‌های خود را به نظر ایشان منتصب کنند».

چه سودی از تضعیف دولت می‌برید؟   

«عباس سلیمی» فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایرنا، تقویت دولت را وظیفه همه مردم دانست و با طرح این پرسش که تضعیف دولت از سوی یک نماینده مجلس چه سودی دارد، گفت: «اگر خود را پیرو رهبر معظم انقلاب می‌دانیم نباید در عمل دچار تناقض باشیم.

 وی به اظهارات اخیر نماینده مردم قم در مجلس یازدهم علیه رییس جمهوری، اشاره و خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی به عنوان شاخص نظام در شرایط کنونی به دولت کمک می‌کنند و همه بخش‌های زیر نظر ایشان بودجه و وقتشان را با توجه به شرایط موجود به دولت اختصاص داده‌اند. ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم بودجه‌اش را به دولت اختصاص داده است. اگر ما خود را پیرو رهبری می‌دانیم نباید در عمل دچار تناقض باشیم».

بخشی از تخریب‌ها علیه دولت، انتخاباتی است

«بابک آذرباد»، دبیرکل حزب ترقی ایران نیز روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه تخریب‌ها علیه دولت توسط یک جریان صورت می‌گیرد، بخشی از این تخریب‌ها را مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: «کار نمایندگی بیش از هر چیز قانونگذاری است نه اینکه با در اختیار گرفتن تریبون مجلس، به نهادهای رسمی مملکت و خصوصا آنهایی که از طرف مردم انتخاب شده و مورد تایید رهبری نیز هستند، توهین کنند».

دبیرکل حزب ترقی ایران، بخشی از تخریب‌ها علیه دولت را مرتبط با انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: برخی مشکلاتی را که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند دستاویز قرار داده و به نوعی می‌خواهند رقیب را بکوبند. بنابراین اقدامات آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا اینکه بخواهند وارد مسائل دیگری شوند.

البته بسیاری از ناظران مسائل سیاسی اظهار نظرهای تند منتقدان دولت را انتخاباتی ارزیابی می کنند. با این حال و در شرایطی که تنها ۱۰ ماه تا پایان عمر دولت باقی است، تداوم رویکردهای تخریبی معلوم نیست چه خیر انتخاباتی برای منقتدان دولت خواهد داشت. با این حال یکی از موضوعاتی که در هفته های اخیر منتقدان دولت بر آن پافشاری می کردند بحث استیضاح رییس جمهوری بود. هرچند استیضاح حق نمایندگان و از ابزارهای مهم نظارتی مجلس است ولی استفاده بی‌موقع و نادرست از این حق قانونی در هر صورت تبعات خود را دارد.

در همین رابطه غلامرضا مصباحی مقدم به ایرنا گفت: در مجلس نهم و در سال آخر دولت دهم استیضاح یک وزیر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشت، مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس داشتند تاکید کردند که سال آخر است و اگر شما وزیری را استیضاح کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر در سال پایانی دولت وزیری را استیضاح کنید، مدتی وزارت‌خانه با سرپرست اداره می‌شود و تا وزیر جدید معرفی شود و اگر رای اعتماد هم بگیرد وقتی برای خدمت پیدا نمی‌کند و نمی‌توان از او انتظار کارنامه‌ای قابل قبول داشت.

محمدعلی وکیلی هم پیشتر در یکی از گفت‌وگوهای خود با ایرنا گفت: «توصیه من این است که آقای ذوالنوری و دوستانشان در چند ماهه باقی مانده از عمر این دولت "دندان به جگر بگیرند" و تحمل کنند که عمر دولت به پایان برسد و دولت دلخواه خود را مستقر کنند. آنگاه مردم ببینند که مشکل از دولت است یا فراتر از این قصه‌ها است».

موضوع دیگری که باید به‌آن اشاره کرد لزوم حمایت از شخصیت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و دولت است درست است که این نهاد حقوقی در هر انتخاباتی با نام شخصیت‌های حقوقی و افراد مختلفی در قامت رییس جمهوری و هیات وزیران تبلور پیدا می کند. اما مهمتر از وجه حقیقی دولت جنبه حقوقی نهاد دولت است که باید همگان از هر جناحی آن را پاسداری کنند هر چند از نظر شرعی و اخلاقی هم کسی مجاز نیست به شخصیت حقیقی افراد اهانت کند.

 در هر صورت حدود ۱۰ ماه تا پایان دولت دوازدهم باقی مانده است و دولت در سخت ترین شرایط جنگ اقتصادی با دشمنان از یکطرف و مبارزه‌ای سخت‌تر با کرونا از سوی دیگر قرار دارد و همه باید در کنار دولت قرار گیرند. انتظار می‌رود با بیانات مقام معظم رهبری حمایت از دولت به عنوان اولویت اول همه قوا و دستگاه‌ها و شخصیتهای سیاسی قرار گیرد و همه کمک کنند دولت ماه‌های پیش رو را با موفقیت پشت سر بگذارد. موفقیت در مهار کرونا و مقابله حداکثری با تحریم‌های ظالمانه و گشودن گره‌های اقتصادی و معیشتی هدف مشترک نه تنها دولت بلکه همه ارکان نظام احزاب گروه‌ها و جناح‌های سیاسی است.