شناسهٔ خبر: 43571675 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

جانشین ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان مرکزی خبر داد؛

اهدای بیش از یک میلیارد تومان نذورات به ستاد بازسازی عتبات مرکزی

اراک- جانشین ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان مرکزی گفت: در شش ماهه نخست امسال یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان نذورات مردمی در قالب مبالغ نقدی و غیرنقدی در استان مرکزی جمع‌آوری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مظفر صفریان ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی در اراک، اظهار کرد: امسال تعهد ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بیش از شش میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری شهرستان‌های محلات، زرندیه و تفرش پیشرفت خوبی را در جمع‌آوری نذورات داشتند.

جانشین ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان مرکزی گفت: فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات در سال‌های اخیر شامل سه مرحله از قبیل آماده‌سازی صحن‌های اهل بیت (ع) در حوزه پذیرایی از زائران و اسکان آنها، بازسازی خرابی‌های قبلی و مکان‌هایی که به واسطه انفجارهای مختلف در سامرا و نجف ایجاد شده بود و همچنین توسعه حرم‌ها بوده است.

صفریان افزود: یکی از فعالیت‌های مهم ستاد بازسازی عتبات عالیات توسعه مسیرهای منتهی به حرم اهل بیت (ع) به ویژه مسیر اربعین (مهران به نجف و نجف به کربلا) بوده است و باید توجه داشت که این مسیرها تنها مربوط به عراق نیست بلکه برای تمامی مسلمانان و شیعیان است.

مشارکت مردم استان مرکزی در توسعه حرم اهل بیت (ع) در کشور عراق

وی با بیان اینکه ستاد بازسازی استان از استان‌های برتر در جمع‌آوری کمک‌های مردمی به‌صورت نقدی و غیرنقدی به عتبات است، عنوان کرد: مردم استان با اهدای نذورات خود به ستاد در ساخت صحن حضرت زهرا (س) و صحن مطهر حضرت زینب (س) مشارکت بسیاری داشتند.

صفریان بیان کرد: پروژه ساخت ۲ پنجره یا نیم ضریح سرداب غیبت در سامرا در شهرستان زرندیه با کمک هنرمندان در حال انجام است.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی در خصوص طرح‌های اجرا شده ستاد بازسازی عتبات عنوان کرد: طرح‌هایی از قبیل ساخت ضریح مطهر ابراهیم مجاب، نصب ضریح مطهر حضرت مسلم (ع)، ساخت درب باب رأس حرم حضرت عباس (ع)، سازه چوبی ضریح حبیب بن مظاهر و بیش از ۱۵۰ پروژه کوچک و بزرگ در سال‌های اخیر توسط ستاد بازسازی انجام شده است.

به گفته وی خوشبختانه هنرمندان ایرانی در زمینه‌های بسیاری از قبیل معماری، انواع خط، کاشی کاری در ترویج فرهنگ ایرانی در حرم های مطهر نقش بسزایی داشتند.

صفریان بیان کرد: در گذشته بافت فرش رونق زیادی در استان مرکزی داشت به طوری که دارای برند جهانی بود. در تلاش هستیم که این هنرها را برجسته کنیم و جنبه‌های فرهنگی آن در نظر گرفته شود. بر همین اساس اخیراً ۲۱ تخته فرش توسط بانوان اراکی برای حرم‌های مطهر تهیه شده است.

ثبت نام ۹۰۰ خادم افتخاری در ستاد بازسازی عتبات استان مرکزی

جانشین ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان مرکزی گفت: در حال حاضر ۹۰۰ نفر خادم در ستاد بازسازی عتبات استان ثبت نام کرده و به شکل افتخاری در این عرصه خدمت می‌کنند در این راستا درصدد هستیم خادمین در بخش‌های فرهنگی و هنری، بهداشت و درمان به کار گرفته شوند که لازمه آن تشکیل کانون‌های تخصصی است.

صفریان افزود: پیش از این کانون‌های تخصصی از طریق آستان قدس ایجاد شدند حال در نظر داریم با هماهنگی آستان و قرارگاه فرهنگی هدایت تعدادی از کانون‌هایی مانند شعر و ادب را ستاد بازسازی عتبات عالیات استان عهده‌دار شود.

وی عنوان کرد: خیرین ستاد بازسازی به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شوند و نذورات خود را به صورت نقدی یا تهیه مصالح مورد نیاز ساخت ضریح‌های مطهر اختصاص می‌دهند. یکی از اقدامات ستاد تهیه مصالح مورد نیاز ساخت حرم های مطهر از ایران است.

صفریان عنوان کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات طرح‌های بسیاری از جمله طرح بنای نور همراه با تقدیم سند افتخاری، طرح برکت ویژه کشاورزان، طرح هر مدرسه یک سند افتخار و… برای مشارکت خیرین در نظر دارد.

۷۸ موکب استان مرکزی ظرفیت مردمی هستند

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی با بیان اینکه در استان به ۷۸ موکب دارای مجوز وجود دارد، گفت: این مرکب‌ها یک ظرفیت مردمی هستند که در هر بازه زمانی به مردم کمک می‌کنند.

وی با اشاره به همکاری هیأت‌های مذهبی با ستاد بازسازی عتبات عالیات عنوان کرد: مساجد و محلات از نقش محوری در برنامه‌های فرهنگی ستاد برخوردار هستند و در تلاش هستیم برنامه‌های پیش بینی شده بیشتر جنبه فرهنگی داشته باشد.

تهیه اقلام بهداشتی از محل جمع آوری نذورات

جانشین ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان مرکزی افزود: ستاد عتبات در بحث کرونا به طور غیرمستقیم ورود پیدا کرده است. موکب ها و هیأت‌ها تاکنون بیش از ۲ میلیارد تومان کمک‌های مردمی جذب کردند و از محل جمع آوری این نذورات بسته‌های معیشتی و اقلام بهداشتی تهیه کرده و در اختیار مردم قرار دادند.

صفریان با بیان اینکه امسال یک کاروان سیار همراه با مداحی و حضور یک روحانی در سطح شهر در مناسبت‌ها مستقر شدند، عنوان کرد: همزمان با ولادت امام صادق (ع) به مدت سه روز این کاروان در سطح شهر اراک اجرای مولودی و سرود خواهد داشت.