شناسهٔ خبر: 43566043 - سرویس فرهنگی
منبع: سوره هنر | لینک خبر

به انگیزه دریافت دو جایزه از سی‌و‌سومین جشنواره کودکان و نوجوانان؛

محمدحسین صادقی: انیمیشن «لوپتو» در جذب مخاطب کودک و نوجوان و خانواده‌ها موفق خواهد بود

محمدحسین صادقی گفت: «لوپتو» یک انیمیشن موزیکال است با فضای کمدی و طنز، ما سعی کردیم یک فیلم جذاب برای مخاطبین کودک و نوجوان و خانواده‌ها باشد که یک خانواده بتواند با دیدن آن لذت ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی از محصولات مشترک سازمان سینمایی حوزه هنری است موفق شد دو جایزه پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش دست‌آورد فنی مسابقه بین‌الملل و جایزه ویژه دبیر برای کسب‌وکار و رونق صنعت تصویر کودک و نوجوان را از سی‌و‌سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان کسب کند.

به همین بھانه گفت‌و‌گویی با محمدحسین صادقی تهیه کننده انیمیشن «لوپتو» انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

* چطور شد تصمیم به ساخت انیمیشن سینمایی «لوپتو» گرفتید؟

– تولید انیمیشن ھای سینمایی با کیفیت و جذاب از ابتدا مھمترین ھدف موسسه فراسوی ابعاد بود و در طول تمام سال ھای فعالیت موسسه این موضوع از مرحله ایده و داستان گرفته تا بخش تولید در اولویت ما قرار داشت تا اینکه شرایط برای تولید اولین پروژه سینمایی موسسه با نام «لوپتو» فراھم شد.

* کلمه «لوپتو» به چه معنی است و ایده کار از کجا آمد؟

– در گویش کرمانی لوپتو به عروسک ھا و اسباب بازی‌ھای دست‌ساز گفته می‌شود. به عبارتی معادل کلمه اسباب بازی در گویش کرمانی است.

«لوپتو» یعنی اسباب‌بازی دست‌ساز. داستان «لوپتو» یک موضوع کلی دارد البته ما چند موضوع اصلی در این انیمیشن داریم که یکی از آن‌ها ساخت اسباب‌بازی است و اصلاً اسم لوپتو از همین‌جا می‌آید. در گویش کرمانی لوپتو به اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های دست‌ساز گفته می‌شود که قدیم‌ها، مادرها برای فرزندان خود درست می‌کردند. این کلمه درواقع فراموش شده بود اما ما سعی کردیم با این نامگذاری دوباره آن را احیا کنیم. در فیلم هم، لوپتو برند اسباب‌بازی‌هایی است که در این آسایشگاه ساخته می‌شود. بچه‌ها در این فیلم با فضای شاد و مفرح مواجه می‌شوند. در واقع آنها یک سری آدم‌ها را می‌بینند که اسباب‌بازی می‌سازند. ما پیش از این برای بچه‌ها نمایش‌های محدود داشتیم تا بتوانیم بازخوردها را دریافت کنیم و دیدیم که آنها فیلم را دوست دارند. شخصیت اصلی «لوپتو» پسربچه‌ای به نام علی است که پسر صاحب آن آسایشگاه است او با کمک فرشته‌ای که می‌بیند می‌خواهد مشکلات پدرش را حل کند.

* کدام مرکز سینمایی از این فیلم حمایت کرده است؟

– سازمان سینمایی حوزه هنری و مرکز انیمیشن حوزه هنری در ساخت این انیمیشن مشارکت داشته است. تمام امکانات در تهران است و این واقعاً مشکل‌زاست. مشخصات و مختصات «لوپتو» باعث شد این فیلم به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره امسال باشد که این نشان می‌دهد فیلم قابل توجهی است. با این حال ساخت فیلم به ویژه انیمیشن در خارج از تهران بسیاربسیار کار سختی است. ما در شهرستان‌ها امکانات و زیرساخت‌های تولید انیمیشن را نداریم، مثل تجهیزات رندرینگ، نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای و…. از همه این‌ها سخت‌تر مسایل مالی است بالاخره محدودیت‌های مالی در شهرستان‌ها سایه سنگینی روی استودیوهای تولید انیمیشن انداخته است اما ما تمام تلاشمان را کردیم و در حدود ۲ سال و نیم فرایند تولید این فیلم سعی کردیم با تلاش، عشق و علاقه مشکلات را مرتفع کنیم. با این وجود ما برای خیلی از کارهای تخصصی مجبور بودیم به تهران بیایم و رفت و آمدهای بسیار سخت و طاقت‌فرسا در این فاصله هزار کیلومتری داشتیم.

* مخاطب ھدف «لوپتو» کدام رده سنی ھستند و موضوع این کار را چقدر منطبق با نیازھای روز جامعه می‌بینید؟

– این انیمیشن برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید شده اما داستان و فضای فیلم به گونه‌ای است که برای سایر اعضای خانواده نیز جذابیت دارد و می تواند لذت دیدن یک اثر سینمایی جذاب را به ھمه اعضای خانواده در کناره یکدیگر ھدیه دھد. در رابطه با نیازھای روز مخاطب نیز باید به این نکته اشاره کنم یکی از اصلی‌ترین نیازھای مخاطبان کودک و نوجوان امروز کشور ما در حوزه انیمیشن دیدن آثار با کیفیت داخلی و ارتباط برقرار کردن با شخصیت‌ھای بومی و متناسب با فرھنگ خودمان است. انیمیشن در جھان یکی از پر طرفدارترین ژانرھای سینمایی محسوب می‌شود و تولیدات کشورھای پیشرو در این حوزه تمامی نقاط جھان را درنوردیده و چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ فرھنگی تاثیرات زیادی در کشورھای مقصد گذاشته‌اند. ایران ھم از این قاعده مستثنی نیست و انیمیشن‌ھای خارجی بسیار زیاد و تاثیرگذاری را در تلویزیون و شبکه‌ھای نمایش خانگی به مخاطبان عرضه می‌کند. برای مثال بخش مھمی از خاطرات کودکی و نوجوانی من را کاراکترھای انیمیشن‌ھای خارجی تشکیل داده‌اند. در نتیجه ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا بتوانیم شخصیت‌ھای ایرانی جذاب برای کودکان کشور خلق کنیم و لااقل بخشی از خاطرات دوران کودکی و ھویت فرھنگی فرزندانمان را با آثار جذاب ایرانی بسازیم. انیمیشن «لوپتو» مملو از شخصیت‌ھای بومی، معماری ایرانی و فرھنگ خانوادگی ایرانی است و ھمه این موارد در بستر یک داستان مفرح و جذاب برای مخاطبان به نمایش در می‌آیند تا در قالب یک انیمیشن سرگرم‌کننده شاھد اصالت و ریشه‌ھای فرھنگی کشور عزیزمان باشیم و ھمچنین بتوانیم در عرصه بین‌المللی نیز یک دنیای جدید پیش روی تماشاگران قرار دھیم.

* از سرمایه‌گذار ھم کمک گرفتید؟

– ما در تولید این پروژه دنبال جذب سرمایه و مشارکت بودیم و با نھاد‌ھای مختلفی ھم مذاکره کردیم. نھایتا با سازمان سینمایی حوزه ھنری توانستیم به توافق برسیم. البته باید به این نکته اشاره کرد که موضوع تولید مشترک و تقسیم کار در زمینه تھیه و تولید یک پروژه انیمیشن سینمایی تجربه جدیدی در ایران است چرا که عموما پروژه‌ھا یا به سفارش نھادھای دولتی ساخته می‌شوند یا سرمایه‌گذار خصوصی دارند اما ایده تولید مشترک روشی است که در آن ظرفیت ھای دو طرف در خدمت تھیه، تولید و ھمچنین اکران اثر قرار خواھد گرفت. این تجربه اول تولید مشترک ما و حوزه ھنری در زمینه انیمیشن سینمایی بود و خوشحالم با تولید و اکران موفق این اثر توانستیم الگوی تولید را به عنوان یک الگوی موفق به جامعه انیمیشن معرفی کنیم.

* «لوپتو» چه ویژگی‌هایی برای جذب مخاطب کودک و نوجوان دارد و آیا در اکران سینمایی موفق می‌شود؟

– این انیمیشن قرار بود دربرنامه اکران ٩٩ قرار بگیرد و اکران شود که متاسفانه با تعطیلی سینماها هنوز برنامه اکران آن مشخص نشده است. «لوپتو» یک انیمیشن موزیکال است با فضای کمدی و طنز، ما سعی کردیم یک فیلم جذاب برای مخاطبین کودک و نوجوان و خانواده‌ها باشد که یک خانواده بتواند با دیدن آن لذت ببرد. «لوپتو» یک تم طنز و موزیکال دارد و ما سعی کرده‌ایم فضای مفرح و جذابی برای مخاطبان و فرزندان کشور ایجاد کنیم. این را هم باید عنوان کنم که «لوپتو» با تکنیک سه بعدی در استودیوی «فراسوی ابعاد» در کرمان تولید شده است.

در خلاصه داستان این انیمیشن بلند سینمایی آمده است که: آقای کمالی صاحب یک آسایشگاه است که با یاد دادن ساخت اسباب بازی به بیماران خود ، آن‌ها را درمان می‌کند. اسباب بازی‌های ساخته شده توسط بیماران چون خلاقانه‌اند، بین کودکان محبوبیت زیادی دارند. به دلایلی کارگاه اسباب بازی تعطیل می‌شود. حال بیماران وخیم و آقای کمالی بسیار ناامید و غمگین می‌شود فرشته‌ای که به آدم‌های غمگین و ناامید، امید می‌دهد، سعی در حل مشکلات و بازگشایی آسایشگاه اسباب بازی دارد.

انتهای پیام/