شناسهٔ خبر: 42805319 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

خیر گراشی پنج میلیارد ریال برای مرمت یک بنای تاریخی کمک کرد

لارستان – ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گراش استان فارس گفت: بر اساس یک تفاهم‌نامه با یکی از خیران و نیک‌اندیشان این شهرستان وی مبلغ پنج میلیارد ریال برای مرمت مسجد تاریخی آخوند این شهرستان اختصاص داد.

صاحب‌خبر -

سید عفیف زندوی، سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  مطالعات و مستندنگاری فاز دوم مرمت و بازسازی مسجد آخوند گراش به اتمام رسیده و با کمک یکی از خیران  گراشی عملیات اجرایی آن در روزهای گذشته آغاز شد.

وی بیان کرد: طرح مطالعاتی فاز دوم مرمت این مسجد با نظارت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان به پایان رسیده است.

او ادامه داد: مرمت این مسجد تاریخی در سه فازطراحی و برنامه ‌ریزی ‌شده است که تاکنون فاز اول آن شامل  بررسی بنا، آسیب‌شناسی، محکم‌سازی بنا، چوب کاری و سبک ‌سازی سقف پایان یافته است.

زندوی ابراز داشت: فاز دوم آن نیز شامل اجرای تأسیسات و دیوارچینی حیاط محوطه است که در قالب انجام تفاهم نامه با یکی از خیران عملیات اجرایی آن از هفته جاری آغاز شده است.

مدیر اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گراش افزود:  مسجد آخوند گراش یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای به‌جامانده از دوره صفویه است و به‌ شیوه شبستانی حیاط دار و بدون ایوان ساخته ‌شده است.

زندوی اضافه کرد: این مسجد تاریخی همچنین دارای دو محراب یکی در شبستان اصلی و دیگری در زیرزمین است که بر بالای محراب اصلی آن کتیبه‌ای سنگی نقش بسته‌ است.

 مسجد تاریخی آخوند گراش به شماره ۱۲۷۶۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

زندوی گفت: برخی اثرهای ارزشمند تاریخی در شهرستان گراش نیز وجود دارد که سالها به دلیل کمبود اعتبار کار مرمت و بازسازی آنها معطل مانده که می توان از حضور و مشارکت بخش خصوصی و خیرین در احیا و بازسازی این بناها نیز کمک گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۱ اثر تاریخی در شهرستان گراش در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: ۱۵ ثر دیگر نیز در دست بررسی و مطالعه برای ثبت در فهرست آثار ملی هستند.

شهرستان گراش در فاصله  حدود ۳۶۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.