شناسهٔ خبر: 42804480 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا؛

خرید گندم از کشاورزان ابرکوه ۲.۵ برابر شد

یزد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی ابرکوه با اعلام پایان فصل خرید گندم از کشاورزان این شهرستان گفت: در سال زراعی جاری ۲هزار و ۲۵۴ تن گندم توسط سه مرکز خرید تعاونی روستایی و یک مرکز بخش خصوصی خریداری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲.۵ برابر شده است.

صاحب‌خبر -

مهدی غیب الهی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نرخ تضمینی گندم خریداری شده برای هر کیلوگرم را ۲۵ هزار ریال عنوان کرد و افزود: مجموع ارزش محصول خریداری شده ۵۶ میلیارد ۳۵۰ میلیون ریال است که تاکنون ۹۵ درصد آن به حساب کشاورزان واریز شده است .

وی ادامه داد: در سه هزار هکتار اراضی زیرکشت محصول راهبردی گندم در شهرستان ابرکوه در مجموع ۱۴ هزار تن گندم تولید شده که متوسط میزان تولید در هر هکتار بین چهار هزار و ۷۰۰ کیلوگرم تا پنج تن بوده است .

غیب الهی تصریح کرد:  با توجه به اینکه کشاورزان در سال زراعی ۹۹-۹۸ از بذر اصلاح شده سیستان که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد، استفاده کردند تولید گندم در برخی مزارع به پنج تن در هر هکتار رسید و این درحالی است که پیش از این متوسط تولید گندم در مزارع ابرکوه چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در واحد سطح بوده است.

وی ارائه آموزش های ترویجی، رعایت موارد علمی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، آب و کوددهی به موقع، مبارزه با علف های هرز و استفاده از دانش فنی روز و شرایط مطلوب آب و هوایی در سال زراعی جاری از عوامل موثر بر افزایش تولید گندم برشمرد و ادامه داد: کار برداشت گندم از اوایل خردادماه در این شهرستان آغاز و تا پایان شهریور به وسیله چندین دستگاه کمباین و دروگر انجام شد.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: امسال ۱۲ گروه نظارت به صورت مستمر بر نحوه برداشت و میزان ریزش گندم از کمباین ها نظارت داشتند.

ثبت رکورد تولید ۱۰ تن گندم در هکتار توسط کشاورز نمونه ابرکوهی

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: یکی از کشاورزان این شهرستان درسال زراعی جاری با استفاده از بذر گواهی شده سیستان و رعایت شرایط مناسب کاشت، داشت و برداشت، ۲.۵ برابر متوسط تولید گندم هر هکتار از مزارع خود محصول برداشت کرد.

حسن زارع افزود: متوسط تولید گندم در این شهرستان در هر هکتار چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم  است که غلامرضا اکرمی کشاورز نمونه ابرکوهی توانست آن را به ۱۰ تن در واحد سطح  افزایش دهد.

وی ادامه داد: این کشاورز با رعایت اصول فنی و به کارگیری یافته های جدید تحقیقاتی به خصوص آبیاری و کوددهی به موقع ، استفاده از بذرگواهی شده سیستان که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد ، استفاده از کودهای شیمیایی برابر توصیه های کارشناسان موفق به تولید این مقدار محصول گندم در هر هکتار شده است .

همچنین کارشناس پهنه جهاد کشاورزی دهستان تیجرد ابرکوه هم با تبیین ظرفیت های بخش کشاورزی شهرستان گفت: غلامرضا اکرمی در سال زراعی ۹۸- ۹۷ نیز به عنوان کشاورز نمونه شناخته شد.

زهره امیدواری بیان کرد: این تولید کننده پرتلاش با استفاده از دانش فنی و بهره وری مناسب از آب در سال ۱۳۹۸ از  ۶ هکتار اراضی خود، ۶۵ تن گندم تولید و به عنوان کشاورز نمونه ملی انتخاب شد.

وی با تشریح خدمات این گندمکار نمونه به دیگر کشاورزان افزود: مرزعه این کشاورز به عنوان کانون یادگیری کشت گندم برای دیگر کشاورزان الگو شده است.

اشتغال ۴۰ درصد جمعیت ابرکوه در بخش کشاورزی

۱۵ هزار هکتار اراضی شهرستان ابرکوه به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه اراضی زراعی است و ۴۰ درصد اشتغال این شهرستان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است که در این زمینه هشت هزار و  ۵۰۰ خانوار امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.