شناسهٔ خبر: 42784873 - سرویس اجتماعی
منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

افزایش شیوع مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان متوسطه دوم متوقف شد

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از توقف افزایش شیوع مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان متوسطه دوم خبر داد و گفت: یکی از عوامل مؤثر در این امر، اجرای طرح یاریگران زندگی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر: سردار دکتر اسکندر مؤمنی در جلسه ۱۳۹ ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اجرای طرح یاریگران زندگی از سال گذشته و بعد از تصویب جلسه اخیر با حضور ریاست جمهور، آغاز شد و به‌خوبی در حال انجام بود که شرایط کرونا مدتی در اجرای این طرح خلل وارد کرد؛ لذا با توجه یه شرایط کنونی، باید از ظرفیت فضای مجازی و امکانات دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداو‌سیما برای تحقق اهداف طرح یاریگران زندگی استفاده کنیم.


مؤمنی از توقف افزایش شیوع مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان متوسطه دوم خبر داد و گفت: یکی از عوامل مؤثر در این امر، اجرای طرح یاریگران زندگی بوده است، همچنین مقرر بود سال گذشته ۲۰ هزار مدرسه تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گیرند اما به دلیل وضعیت حاصل از کرونا، ۱۲ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفتند.


وی با بیان اینکه به منظور افزایش میزان ماندگاری در درمان اعتیاد، بهتر است از سایر روش‌های غیر دارویی در مراکز درمان اعتیاد با نظارت وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی استفاده شود، گفت: در تولید داروهای جدید مانند بوپره نورفین تلاش‌ها و کمک‌های بسیاری شده است که می‌تواند جایگزین یا یکی دیگر از درمان‌های دارویی باشد و درمان معتادان را سامان دهد، لذا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، مجوز دارویی استفاده از بوپره نورفین تولید شده توسط یکی از شرکت های دانش بنیان را صادر تا اقدامات بعدی آن انجام شود.


دبیرکل ستاد با اشاره به سامانه تشخیص هویت معتادان متجاهر براساس ویژگی عنبیه بیان کرد: پیش از این آمار درستی از تعداد معتادان نبود و ممکن بود یک معتاد چند بار به مراکز درمانی مراجعه کند، اما با این سامانه مشخص می‌شود که یک مرکز چند بار معتادان را درمان کرده و یا یک معتاد به چند مرکز و چه تعداد مراجعه کرده است.


مؤمنی همچنین به راه اندازی مرکز سیار برای معتادان خیابانی اشاره کرد و گفت: بهزیستی کار خوبی را در این امر انجام داده است و واحدها و تیم های سیاری را راه اندازی کرده است، این تیم‌های سیار با حضور در محل به معتادان متجاهر و یا دیگر معتادان خدمات ارائه می دهد که در حال حاضر حدود 10 واحد سایر در اختیار سازمان بهزیستی است و امیدواریم با تامین اعتبار نمونه های دیگر آم تامین شود و در اختیار سایر استان‌ها قرار گیرد.


وی همچنین بر ضربه زدن به عناصر اصلی و سران قاچاق و ترانزیت موادمخدر با انجام کارهای اطلاعاتی و امنیتی تاکید کرد و گفت: در این مهم؛ با محوریت وزارت اطلاعات و همچنین تمرکز عملیات در مناطق شرق و حاشیه شرق با محوریت نیروی انتظامی شاهد اقدامات اثربخشی خواهیم بود.


دبیرکل ستاد بر ایجاد بیمارستان‌های ویژه‌ معتادان متجاهر دارای زخم باز و مراکز نگهداری و درمان زنان معتاد متجاهر در اطراف تهران تأکید کرد و گفت: در این رابطه یک مرکز نگهداری زنان در نظر گرفته شده که مراحل نهایی راه اندازی آن انجام شده است.


وی در پایان گفت: اعتیاد قابل ساماندهی است، البته چناچنه همه دستگاه‌ها همکاری کنند، بنابراین امیدواریم با رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به حوزه مبارزه با موادمخدر، شاهد صیانت و حمایت اجتماعی در سطح جامعه باشیم.


کاهش 56 درصدی شهدای مبارزه با موادمخدر
همچنین دکتر حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد گفت: مبارزه قاطع و همه‌جانبه با موادمخدر و اعتياد يكي از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامي در راستاي حفظ سلامت و امنيت مردم به شمار مي‌آيد كه مورد تأکید خاص مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نيز قرار گرفته است. از ابتداي انقلاب اسلامي و در مقاطع مختلف زماني، مبارزه با موادمخدر با رويكردهاي گوناگون صورت گرفته است، به نحوي كه هم‌اکنون جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان، به‌عنوان پرچم‌دار مبارزه با موادمخدر شناخته شده و در مجامع بين‌المللي داراي جايگاه ويژه‌اي است.


وی با اشاره به برخی دستاوردهای ستاد در هفت سال دولت تدبیر و امید گفت: طی این مدت، در مجموع بیش از ۵ هزار تن موادمخدر در ۱۵ هزار و ۲۰ فقره عملیات و درگیری مسلحانه بین نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی با عناصر اصلی قاچاقچیان موادمخدر کشف شده است.


مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد بیان کرد: در این مدت، ۸۳ نفر از نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی در جریان درگیری‌های مسلحانه و برخورد با اشرار به شهادت رسیدند که شاهد کاهش ۵۶ درصدی در این بخش هستیم.


کشف 536 تن مواد مخدر در شش ماه نخست امسال
سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۸ شهریور ماه جاری، پلیس در سراسر کشور ۵۳۶ تن موادمخدر کشف نموده که نسبت به سال قبل، ۳۹ درصد رشد داشته است، همچنین طی این مدت، بیش از ۱۶۷ هزار قاچاقچی و توزیع‌کننده و مصرف‌کننده موادمخدر دستگیر شده‌اند که نسبت به سال قبل، ۲۹ درصد افزایش داشته است.


وی اظهار کرد: بالغ بر ۱۲ تن موادمخدر در اطراف مراکز آموزشی محیط‌های آلوده توسط پلیس کشف شده است و از مجموع معتادان متجاهر در تهران، هزار نفر آنان زنان هستند که سعی داریم مرکز دیگری را برای نگهداری آنان در نظر بگیریم.


وجود حدود دو هزار معتاد متجاهر دارای زخم باز در کشور
همچنین فرید براتی سده مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در این جلسه گفت: برآوردها نشان می‌دهد که ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ معتاد متجاهر دارای زخم باز در کشور وجود دارد که ارائه خدمات بهداشتی به این افراد بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت است.


وی عنوان کرد: در جلسه گذشته ستاد مصوب شد که وزارت بهداشت، بیمارستان‌هایی را ایجاد کند تا معتادان متجاهر دارای زخم باز در برخی مراکز بیمارستانی پذیرش شوند که در این صورت احتمال دارد با افزایش پذیرش بیماران و یا کامل نشدن دوره درمان آنان مواجه شویم، از این‌رو پیشنهاد شد که یک مرکز واسط جهت حمایت از این‌گونه بیماران ایجاد شود که در حال حاضر مرکزی با مساحت بیش از ۲۰۰۰ متر در اصفهان ایجاد شده که تا ۲۵ شهریور ماه، به ۲۰۰ نفر از معتادان زخم باز، خدمات ارائه داده است.


این مقام مسئول در بهزیستی ادامه داد: ایجاد چنین مرکزی موجب کاهش فشار ناشی از ترخیص و رهاسازی و ساماندهی مناسب و اصولی از معتادان متجاهر می‌شود و این نکته حائز اهمیت است که این مرکز حمایتی، جایگزین مراکز و بیمارستان‌های معرفی شده وزارت بهداشت برای معتادان زخم باز نیست و آن مراکز کماکان موظف به ارائه خدمات به بیماران اعزامی از سوی ناجا هستند.


گفتنی است در این جلسه، نمایندگان دستگاه های عضو و مرتبط ستاد همچون وزارت آموزش‌وپروش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستگاه قضایی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، سازمان صداوسیما، سازمان بهزیستی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج و... حضور داشتند و گزارش های سازمان متبوع خود را ارائه کردند.