شناسهٔ خبر: 42784448 - سرویس سیاسی
منبع: دانشجو | لینک خبر

بخش دوم| در گفتگوی تفصیلی با دانشجو؛

قاضی‌زاده: اگر مربی خارجی باعث پیشرفت شود اشکال ندارد / وزارت ورزش در ضعیف‌ترین روز‌هاست

عضو فراکسیون ورزش مجلس گفت: اگر بازیکن یا مربی خوب و کاربلد می‌تواند سطح فوتبال را ارتقا دهد چه اشکالی دارد به کشور بیاید؟ نه اینکه بروند یک آدم مریض و پیر فرتوتی را بیاورند که اصلا بازی نکند

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- محمد مهدی احمدی؛ در چند وقت اخیر فضای کشور دچار التهابات ورزشی شده است که این موضوع به قانون جدید وزارت ورزش و جوانان در رابطه با فوتبال باز می‌گردد. وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال را مکلف ساخته تا اطلاع ثانوی از به خدمت گرفتن مربی و بازیکن خارجی بازماند که این حاشیه باعث شده تا موضوع فوتبال بعد از قضیه ویلموتس دوباره بر سرزبان‌ها بیفتد. در این رابطه بخش دوم گفتگوی خبرگزاری دانشجو با احسان قاضی زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتفاقات فوتبالی کشورانجام شده است.
 
بخش اول گفتگو را در اینجا بخوانید

بخش دوم مشروح گفتگو در ادامه می‌آید:

دانشجو: در چند هفته اخیر ورزش کشور به خصوص فوتبال شاهد التهابی در رابطه با قانون جدید وزارت ورزش بود سوال اینجاست که چرا وزارت ورزش چنین قانونی گذاشته و قصد پاک کردن صورت مسئله را دارد.
متاسفانه در چند سال اخیر در بستن قرارداد‌های فوتبالی اعم از بازیکن و مربی ضعیف عمل شده است و غالبا به نوعی یک جانبه و به نفع طرف مقابل بوده که به کشور آسیب زده است. چرا نباید در بستن قرارداد‌ها از دنیا بیاموزیم؟ مثلا نمونه آن قرارداد لیونل مسی با بارسلونا است که در نهایت مشاهده می‌کنیم برنده‌ای این اقدام حقوقی باشگاه است نه بازیکن ولی در ایران این مورد بالعکس است، زیرا در بستن قرارداد‌ها بسیار ناتوان هستیم که منجر به قرارداد‌های ترکمنچایی می‌شود تا زمانی که این ساز و کار در وزارت ورزش باشد همین اتفاق دوباره خواهد افتاد. اکنون نیز درحال پاک کردن صورت مسئله هستند. جالب آنجاست وزارت ورزش رسما اعتراف کرده است که توانمندی بستن و یا نظارت درست بر قرارداد‌های خارجی را ندارد.
 
تاپ دوشنبه/// قاضی زاده: اعتراف وزارت ورزش بر عدم توانایی در بستن قرارداد‌های خارجی/ اگر بازیکن یا مربی کاربلد می‌تواند سطح فوتبال را ارتقا دهد چه اشکالی دارد به کشور بیاید؟ / متاسفانه وزارت ورزش ضعیف‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کند

دلیل این قانون را هم نمی‌دانم اگر بازیکن یا مربی خوب و کاربلد می‌تواند سطح فوتبال را ارتقا دهد چه اشکالی دارد به کشور بیاید؟ نه اینکه بروند یک آدم مریض و پیر فرتوتی را بیاورند که اصلا بازی نکند و بعد از کشور خارج شود تازه متوجه شوند که این فرد مریض بوده و در نهایت پول هنگفتی را هم از ما بگیرد. در این میان چه کسانی سود می‌برند؟ دلالان یا به قولی ایجنت‌های ورزشی که این به نوعی پولشویی ورزشی است در شرایطی که وضعیت تحریم برای کشور مشکل ایجاد کرده است و ارزی برای تهیه دارو و خوراک دام نداریم، اما جالب است در این طور موضوعات ارز در کشور هست یعنی در جایی ارز هست و در جایی نیست که این باعث سرخوردگی مردم می‌شود.

دانشجو: نظر شما در رابطه با حضور استراماچونی یا امثال آن‌ها در کشور چیست؟
اجازه می‌خواهم  با بیان جزییات در مورد موضوع پرونده خاصی صحبت نکنم و در مورد این موضوع خاص باید در وزارت ورزش بررسی شود زیرا متولی امر است تا در موردش اظهارنظر کارشناسی شده و دقیقی صورت گیرد.

دانشجو: می‌توان گفت وزیر ورزش جزء تنها وزرایی است که تابحال به مجلس گزارش نداده است علت آن چیست؟ و آیا در پشت پرده اتفاقاتی می‌افتد؟ و چرا با این همه بی تدبیری استیضاح آقای سلطانی فر در مجلس کلید نمی‌خورد؟
وزیر ورزش هم در کمیسیون فرهنگی و هم در کمیسیون اصل ۹۰ حضور پیدا کرده و درجلسات هم پاسخگو بوده است، در صحن هنوز نیامده‌اند که قطعا باید حضور پیدا کنند. متاسفانه یکی از ضعیف‌ترین دوران در بین وزرای دیگر ورزش و همین طور روسای سازمان تربیت بدنی از ابتدای انقلاب تاکنون در این دوره بوده است. زیرا در این دوره وزارت ورزش حواشی و عدم نظارت‌های فراوانی را داشته است.
 
در این صورت در رابطه با استیضاح وزیر ورزش که خواسته اکثر افکار عمومی هست باید بگویم که مجلس برخی ملاحظات سیاسی را در رابطه با دولت دارد از این رو مجلس یک کوپن برای استیضاح وزیر دارد چرا یک کوپن، چون بعد از آن دولت از حدنصاب می‌افتد و کابینه دولت باید دوباره برای رای اعتماد به مجلس بیایند در این صورت مجلس درحال بررسی است تا آخرین کوپن استیضاح خود را در کجا خرج کند، اما قطعا ما از ابزار‌های نظارتی مثل سوال، تحقیق و تفحص در رابطه با وزرا و مخصوصا وزیر ورزش استفاده خواهیم کرد.
 
تاپ دوشنبه/// قاضی زاده: اعتراف وزارت ورزش بر عدم توانایی در بستن قرارداد‌های خارجی/ اگر بازیکن یا مربی کاربلد می‌تواند سطح فوتبال را ارتقا دهد چه اشکالی دارد به کشور بیاید؟ / متاسفانه وزارت ورزش ضعیف‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کند

دانشجو: تحقیق و تفحص‌های فوتبالی مجلس به کجا رسید؟
تحقیق و تفحص از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به خاطر عملکرد ضعیف مدیریت این دو باشگاه در مدت ۱۰ سال اخیر بود مثلا نمونه این سوء مدیریت در باشگاه پرسپولیس، یک پرونده مالی در رابطه با مربی خارجی پرسپولیس «مصطفی دنیزلی» وجود داشت که به ۱۰ یا ۱۲ سال پیش باز می‌گشت در آن ایام اعداد و ارقامی مفقود شد و هنوز تکلیف آن مشخص نیست یا در مورد قرارداد شفر گزارش‌هایی هست که اگر مجلس بخواهند به این قرارداد‌ها ورود کنند تمام وقت نمایندگان را خواهد گرفت.

یک گزارش تحقیق و تفحص تا پایان سال ۹۵ با بیش از ۲۰۰ رای به قوه قضاییه ارسال شده است و اکنون در مجلس یازدهم پیگیر این گزارش هستیم یا پرونده‌هایی در کمیسیون اصل ۹۰ هست که این کمیسیون درحال رسیدگی به آن هست مثلا یک کزارشی هست که سرمربی تیمی گفته من این رقم را دریافت کرده‌ام و مابقی را باید بروید ببینید کجا رفته است؟

دانشجو: بازار خودرو به کجا خواهد رسید چرا متولی برای سر و سامان دادن این بازار نیست؟
بحث خودروسازی ناشی از همان سیاست‌های نامتوازن دولت است. دولت از ابتدای تولید خودرو که همان ورق آلومینیوم بوده تا قطعات ریز را براساس قیمت ارزی یا همان قیمت صادراتی حساب می‌کند. وقتی شما سیاست‌های کلان اقتصادی‌تان متوازن نیست باید قیمت نهایی را براساس دلار حساب کنید. یعنی دلار به ریال و اقتصاد کشور بیشتر دلاری شده است تا حذف دلار.

دولت در این چند وقت تفاوتی بین نرخ توزیع برای کارخانجات داخلی و یک نرخ صادراتی عرضه نکرده است یعنی بگوید آقای خودروساز، این پول ورقی که برای خودروی شما هزینه می‌کنم به یک سوم قیمت نرخ صادراتی است و شما نیز مکلف هستید خودرو را با این قیمت به بازار عرضه کنید اما این سیاست‌های غلط باعث شده است همه در لوپ نارضایتی باشند تنها چیزی که این بین تغییر نکرده نرخ کارگری است یعنی هزینه نیروی انسانی به نرخ ریال و کالا دلار که دوباره کارگر از دو طرف قیچی می‌شود.
 
تاپ دوشنبه/// قاضی زاده: اعتراف وزارت ورزش بر عدم توانایی در بستن قرارداد‌های خارجی/ اگر بازیکن یا مربی کاربلد می‌تواند سطح فوتبال را ارتقا دهد چه اشکالی دارد به کشور بیاید؟ / متاسفانه وزارت ورزش ضعیف‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کند

یکی از چیز‌هایی که باید پیگیری شود این است که تفاوت مخصوصا جهش چند برابری نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی در نرخ‌های کالا‌های داخلی به عنوان نرخ صادراتی قلمداد نشود این کاری است که مجلس و شورای عالی سران اقتصادی می‌توانند انجام دهند.

دانشجو: سوال پایانی آیا عدم رای نیاوردن وزیر پیشنهادی صمت مرتبط بود با مسائل مختلف مانند کنکور و عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد؟
نه! به هیچ وجه این موضوعات ارتباطی با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نداشت. برای نمایندگان از دو هفته قبل محرز شده بود که آقای مدرس خیابانی رای نمی‌آورد. حتی از قبل از اینکه به مجلس معرفی شود، چون عملکرد ایشان را در زمانی که سرپرست وزارت خانه و قبلتر از آن نیز قائم مقام وزیر بودند عیان بود که ایشان واجد رای نخواهد بود اتفاقا ایشان نیز خیلی تلاش کردند تا رای بیاورند، اما شرایط ایشان برای نمایندگان کاملا مشخص بود.