شناسهٔ خبر: 42784322 - سرویس سیاسی
منبع: فارس | لینک خبر

ترامپ‌هراسی زیباکلام!/ اگر ترامپ پیروز شود باید برجام 1400 را امضا کنیم/ اصلاح‌طلبان بایدن را ترجیح می‌دهند

زیبا کلام گفت: اگر ترامپ انتخاب شود و نتوانیم با آمریکا به توافق برسیم، وارد یک دوره پرتنش می‌شویم و به تبع آن شرایط در داخل کشور نیز سخت‌تر می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، صادق زیبا کلام در گفتگو با احمد غلامی،‌ سردبیر روزنامه شرق به انتخابات آمریکا پرداخته و مشخصا مدعی شده است اگر ترامپ پیروز انتخابات شود یک دوراهی ایران با یک دوراهی مواجه می‌شود، یا برجام 1400 را امضا کند یا وارد جنگ می‌شود. سپس نتیجه می‌گیرد که پیروزی بایدن برای ایران بهتر خواهد بود. بخش‌هایی از صحبت‌های زیباکلام در ادامه آمده است.

- دو گزینه بیشتر نداریم؛ دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و جو بایدن دموکرات. شما از من می‌پرسید هر‌کدام از این دو اگر برنده شوند، ممکن است در زمینه حقوق بشر و توسعه سیاسی تأثیرگذار باشد و من می‌گویم در بین این دو گزینه، اگر جو بایدن انتخاب شود، احتمال اینکه وضعیت توسعه در ایران بهبود پیدا کند، زیادتر است. دلیلش هم این است که اگر با ترامپ به توافق نرسیم اگر برجام 1400 با ترامپ به هر دلیلی صورت نگیرد، حتی ممکن است تنش نظامی بین ایران و آمریکا به وجود بیاید و در این شرایط، فشار جریان تندرو در داخل کشور خیلی بیشتر خواهد شد.

- اگر ترامپ انتخاب شود و نتوانیم با آمریکا به توافق برسیم، وارد یک دوره پرتنش می‌شویم و به تبع آن شرایط در داخل کشور نیز سخت‌تر می‌شود و همین دلیل دیگری است که باعث نگرانی اصلاح‌طلبان می‌شود و بالطبع ترجیح می‌دهند بایدن رئیس‌جمهور شود.

- اگر بایدن انتخاب شود، شاید فشار برای رعایت حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در ایران بیشتر شود؛ درحالی‌که اگر ترامپ انتخاب شود، درست است که احتمال‌ توافق با ایران وجود دارد. اما اگر به هر دلیلی مطالبات ترامپ از جمهوری اسلامی ایران آن‌گونه باشد که تا جمهوری اسلامی ایران پرچم تسلیم در دست نگیرد رضایت ندهد، نه‌تنها توافقی صورت نخواهد گرفت، بلکه خصومت بیشتر هم می‌شود.

- در چنین شرایطی تنش بین ایران و آمریکا و به تبع آمریکا با غرب و اروپا نیز بیشتر خواهد شد و البته تندروها دست بالا را خواهند داشت و فشارشان روی منتقدان و مخالفان داخلی بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/