شناسهٔ خبر: 42724386 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

نفرات برتر کنکور از رمز موفقیت خود می گویند

استان‌ها- ایرنا- نفرات برتر آزمون سراسری سال ۹۹ در استان‌ها، تمرکز بر کتاب‌های درسی، پیروزی اراده بر خواست‌های آنی، همراهی موثر خانواده و حمایت آنان در کنار اعتماد به نفس درست را از جمله رازهای موفقت خود در این ماراتن علمی برشمردند.

صاحب‌خبر -

کنکور بزرگ‌ترین ماراتن ورود به دانشگاه‌های کشور امسال با تمامی چالش های کرونایی برگزار شد و آنرا به رزمایش و آزمونی برای ادامه روال عادی زندگی در شرایط کرونایی تبدیل کرد.

اما این رقابت این‌بار متفاوت از دیگر دوره های قبل برای داوطلبان و والدین آنها با استرس و دغدغه همراه بود و بعد از  چندین بار به تعویق افتادن در نهایت ۲۹ مرداد تا اول شهریور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

مسئولان نیز با اندیشیدن تمهیدات بهداشتی و با همکاری خانواده ها و داوطلبان تجربه بزرگترین رویداد تجمعی بعد از شیوع کرونا را به بهترین شکل ممکن ثبت کردند و کنکور ۹۹ با رقابت یک میلیون و ۳۸۴ هزار و ۳۳۲ داوطلب حاضر و غایب در کنکور سراسری برگزار شد و اسامی یک میلیون و ۱۲ هزار و ۶۳۲ نفر مجاز به انتخاب رشته اعلام و پایانی بر اضطراب و دل نگرانی های والدین بود.

از میان ۳۰ نفر اول رشته های تجربی، ریاضی و انسانی در کنکور سراسری امسال، تعداد ۲۵ نفر پسر و ۵ نفر دختر هستند و برترین های کنکور هنر نیز در اختیار دختران و همچنین در گروه زبان نیز برتری با پسران است.

تنوع شهرهای نفرات برتر هم از ویژگی های کنکور ۹۹ است. از میان ۴۰  نفر برتر تعداد ۱۱ نفر از تهران ، ۳ نفر از اصفهان، ۲ نفر از ارومیه، ۲ نفر از گرگان، ۲ نفر از لاهیجان، ۲ نفر مشهد در میان برترین ها بوده اند.

همچنین شهرهای اردبیل، آمل، بابل، تبریز، خمینی شهر، دلیجان، دماوند، زابل، ساری، سبزوار، شمیرانات، شهرضا، شیراز، فردوس، قائنات، قزوین، کرج و یزد هر کدام یک نفر در میان برترین های کنکور ۹۹ داشته اند.

خبرنگاران ایرنا در سراسر کشور با برخی از نفرات برتر به  گفت و گو پرداخته اند که در ذیل می آید:

رتبه ۷ کنکور ریاضی: خانواده و مطالعه روزانه ۶ تا ۱۰ ساعت عامل موفقیتم بود

رتبه هفتم کنکور ریاضی از بیرجند دلایل موفقیت خود را خانواده، آرامش زندگی، تلاش معلمان، برنامه ریزی و مطالعه روزانه ۶ تا ۱۰ ساعت بیان کرد.  

محمد مولوی سرند که در مدارس دولتی تحصیل کرده است، می گوید: در کلاس های کنکور هم شرکت نکرده ام و  اعتقاد دارم اگر هدف مشخص باشد در همین مدارس هم می‌توان موفق بود.

رتبه تک رقمی کنکور ریاضی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بیرجند امیدوار است که بتواند در  رشته های کامپیوتر، مکانیک و برق دانشگاه شریف پذیرفته شود.

رتبه ۶ گروه انسانی: حضور در کلاس‌های کنکور تضمینی برای موفقیت نیست

 دانش آموز ممتاز قزوینی و رتبه ۶ کنکور سراسری گروه علوم انسانی نیز گفت:حضور در کلاس‌های مختلف کنکور تضمینی برای موفقیت در این آزمون علمی و قبول شدن در رشته های دلخواه در دانشگاه نیست بلکه مطالعه منظم، مستمر و هدفمند در کنار آمادگی روحی و ذهنی بالا شرط موفقیت است.

نازنین زهرا افشار   هم از هیچ کلاس کنکوری استفاده نکرده  و تنها  در آزمون‌های آزمایشی برای ارزیابی سطح خود استفاده کرده و  فعالیت‌های آموزشی اش در شبکه‌های اجتماعی کاملا هدفمند و با برنامه‌ریزی بوده است.

دانش آموز ممتاز استان قزوین در کنار مطالعه روزانه ۸ تا ۹ ساعت فعالیت درسی، خطاطی و خوشنویسی نیز انجام می داده است.

به گفته افشار، صرف مطالعه دوران کنکور در ۹ ماه تحصیلی منتهی به موفقیت نمی‌شود بلکه مطالعات باید هر سال به صورت مدون و هدفمند باشد چراکه اگر مطالعه سالیان گذشته موثر نباشد، مطالعه سال آخر ثمربخش نخواهد بود.

رتبه ۷ انسانی: استرس کرونا را با کنکور مهار کردم

فاطمه برات‌نژاد از شهرستان قاینات استان خراسان جنوبی در کنکور سراسری ۹۹ رتبه هفتم کنکور انسانی را کسب کرد و امیدوار است بتواند در مسیر تحصیل در آموزش عالی هم همواره درخشان باشد.

وی گفت: کرونا تا حد زیادی در اوایل برنامه‌ریزی‌های درسی را به‌هم ریخت و بسیاری از داوطلبان را با مشکل مواجه کرد اما استرس کرونا را با کنکور مهار کردم.

رتبه هفتم علوم انسانی هم  در هیچ کلاس آموزشی شرکت نکرده است.

رتبه ۸ تجربی: رمز موفقیت پیروزی اراده بر خواست‌های آنی است

دانش‌آموز شیرازی رتبه هشتم کنکور تجربی رمز موفقیت خود را پیروزی اراده بر خواست‌های آنی عنوان و بر نقش خانواده و معلمان و نیز واقع‌بینی در رسیدن به عملکرد برتر در این آزمون تاکید کرد.

علی چیت‌ساز گفت: برای جلوگیری از غالب‌شدن دلشوره کنکور، ساعت مطالعه‌ام را کاهش دادم و خود را به کارهای متنوع‌تری مشغول کردم؛ برای مثال به برخی فعالیت‌ها پرداختم که تمایل داشتم بعد از کنکور انجام دهم که باعث شد روحیه‌ام حفظ شود؛ ضمن اینکه پدر و مادرم هم در این روند تاثیرگذار بودند.

وی گفت: ۲ سال برای کنکور درس خوانده و در مقایسه با اکثر پشت کنکوری‌ها اراده بیشتری داشتم و بسیاری از نیازهای کوتاه‌مدت خود را برای رسیدن به خواسته‌های بلندمدتم قربانی کردم؛ چراکه از این بازه دو ساله که از کلاس یازدهم آغاز شد می‌توانستم به‌گونه‌ای دیگر بهره ببرم، مثلا به تفریح بپردازم؛ اما دو سال صبر کردم تا دستکم بتوانم هم‌اکنون سود بیشتری ببرم که خود حاصل اراده است.

وی در آزمونهای آزمایشی شرکت می‌کرد که ۹۰درصد دانش آموزان در آن شرکت می کنند و تنها برای درس ادبیات کلاس خصوصی رفته است.

برنامه‌ریزی و مطالعه مستمر رمز موفقیت رتبه ۶ کنکور ریاضی

کسرا ملیحی دانش آموز ساروی که رتبه ۶ کنکور سراسری سال جاری را در رشته ریاضی کسب کرد، برنامه‌ریزی دقیق قبلی و پیروی از آن در کنار مطالعه مستمر و ناامید نشدن با وجود تغییر چند باره زمان برگزاری آزمون سراسری را مهم‌ترین علت موفقیتش در کسب چنین رتبه‌ای ارزیابی کرد.

 وی برنامه ریزی و مطالعه برای شرکت در آزمون سراسری را از اواخر بهمن ماه سال گذشته شروع کرد و تقریبا از اسفند ماه هم وارد فاز جدی شد.

ملیحی توضیح داد که روزانه حدود ۹ تا ۱۰ ساعت مطالعه می کردم و برای همه مطالعاتم نیز برنامه ریزی از پیش تعیین شده داشتم.  

وی افزود: برنامه ریزی درسی من وقتی به شیوع کرونا برخورد کرد، با آن تلفیق شد. یعنی تلاش کردم تا از کرونا فرصتی برای مطالعه بیشتر بسازم و  این کار باعث شد تا از بسیاری از مسائل روزمره و اجتماعی برای مدت طولانی تری دور باشم.

شوک شیرین کسب رتبه ۱۰ رشته تجربی برای دانش آموز بابلی

 محمدمهدی قلی‌زاده ، دانش‌آموز بابلی که رتبه ۱۰ رشته علوم تجربی را در کنکور سال جاری کسب کرد ، از آن به عنوان " شوک شیرین " یاد می‌کند که انتظارش را نداشت و اکنون با این رتبه شیرین به فکر تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه تهران است.

این دانش آموز نخبه گفت که سختی سوالات کنکور امسال همه را غافلگیر کرد و دانش‌آموزان فهمیده اند طی سال‌های آینده باید خودشان را برای این دست سئوالات سخت و پیچیده آماده کنند و بدانند که دیگر دوره کنکور سال ۹۸ و سئولات آسان سپری شده است.

قلی زاده افزود: فقط در کلاس یازدهم به علت اینکه در درس ریاضی کمی با مشکل مواجه بودم به کلاس خصوصی رفتم و برای قبولی در کنکور روزانه به طور میانگین پنج تا هشت ساعت درس می خواندم .

دانش آموز ارومیه ای: بدون کلاس کنکور به این رتبه رسیدم

رتبه نخست رشته علوم انسانی کنکور امسال با بیان اینکه همراهی موثر خانواده و حمایت آنان در کنار اعتماد به نفس درست، مهمترین عامل موفقیت من در کنکور سراسری امسال بود، گفت: بدون حضور در کلاس کنکور، این رتبه را به دست آورده ام.

مهدی محمدی تمر افزود: فکر کردن به رتبه خوب و داشتن هدف یکی از گام های مهم اولیه در مسیر موفقیت است و دانش آموزان باید به توانایی های خودشان اعتماد داشته باشند.

به گفته وی؛ سخت کوشی لازمه موفقیت است و بر این اساس روزانه هشت ساعت مطالعه داشتم، ولی هدفم تمرکز داشتن بر مطالب بسیار موثر بود.

رتبه پنجم تجربی: برنامه‌ریزی و تلاش رمز موفقیتم در کنکور است

دانش آموز ارومیه‌ای که موفق به کسب رتبه پنجم گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور ۱۳۹۹ شده است نیز برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی را رمز موفقیت در زندگی و به ویژه کنکور بیان کرد.

علی مولایی گفت: نقش خانواده و داشتن مکانی آرام و به دور از دغدغه و سرو صدا می تواند نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان در آزمون سراسری ایفا کند.

وی از مشاوره تحصیلی استفاده نکرده است و به تنهایی با یک برنامه ریزی خوب و روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت مطالعه و تست زنی را در برنامه تحصیلی اش لحاظ کرده بود.

این برگزیده کنکور تجربی اظهار داشت: کتاب‌های کمک درسی منابع خوبی برای رفع اشکال هستند و برای یادگیری از این شاخه به آن شاخه و از این آموزشگاه به آن آموزشگاه پریدن تنها موجب از بین رفتن تمرکز آنان خواهد شد.

رتبه سوم علوم انسانی را با پشتکار برای خود ثبت کردم

مریم اکبری سریزدی از استان البرز که درکنکور سراسری ۹۹ حائز رتبه سوم در رشته علوم انسانی کسب کرد، گفت: برای آمادگی در این رقابت علمی در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم و تنها از آموزش‌های مدرسه استفاده کردم.

وی افزود: که برای رسیدن به موفقیت درکنکور تلاش زیادی کرده است و کسب رتبه تک رقمی را حتی درخواب برای خودتصور نمی کرده که با پشتکار به آن دست یافت.

به گفته وی؛ روزانه حدود پنج ساعت به خواندن درس و زدن تست می‌پرداختم که با نزدیک شدن به کنکور این ساعت به ۸ ساعت افزایش یافت.

سریزدی ادامه داد: حمایت خانواده و معلمان برای رسیدن به موفقیت مهم است و معتقدم که فضای مجازی جای مدرسه را نمی‌گیرد اما با همت بالایی که در معلمان وجود دارد بسیار کمک کننده بود.

نفر سوم تجربی: مهاجرت نمی‌کنم

 نفر سوم کنکور تجربی و دانش آموز گرگانی نیز فراهم کردن محیط آرام و بدون دغدغه از طرف خانواده را بسیار مهم دانست.

محمد تیموری‌ماسوله گفت: در ایام قبل از شیوع کرونا، در روزهای تعطیل بطور میانگین هفت ساعت و در روزهای مدرسه و عادی، بطور میانگین پنج ساعت مطالعه کنکوری داشتم.

وی افزود: در هیچ کلاس کنکور شرکت نکرده و به جز کتاب های درسی، از جزوات آموزشی استفاده نکردم و تمام فکر، ذهن و مطالعه‌ام بر روی دروس دوران تحصیل بود.

وی پیشنهاد کرد که داوطلبان سال‌های آینده در کنار تلاش برای یادگیری باید مسیر درست را انتخاب کنند زیرا تلاش بدون هدف صحیح به نتیجه نخواهد رسید.

نفر اول تجربی: برنامه‌ریزی و مطالعه رمز موفقیت است

سیدامیر سیدشنوا دارنده رتبه یک کنکور تجربی سال ۹۹ رمز موفقیت خود در آزمون سراسری را برنامه‌ریزی، پشتکار و مطالعه کیفی ذکر کرد.

سیدشنوا که معدل سال آخرش ۱۹.۴۲ بوده است، افزود: به کسب رتبه دو رقمی امیدار بودم اما تصور دستیابی رتبه یک کنکور را نداشته و این مهم لطف خدا است.

وی نقش و حمایت خانواده و زحمات دبیران و مدیران مدرسه اش را در موفقیت خود تاثیرگذار ذکر کرد و گفت: در طول دوران تحصیل همیشه بر اساس برنامه‌ریزی و مداوم به درس و تحصیل توجه داشته ام.

سیدشنوا اضافه کرد: روزانه بین ۶ تا هفت ساعت زمان خود را صرف کنکور کرده و بیشتر از کمیت به کیفیت مطالعه پرداخته است.

رتبه دوم انسانی : درهیچ کلاس خصوصی شرکت نکردم

 دانش آموز مازندرانی که رتبه دوم کنکور سراسری در رشته علوم انسانی را کسب کرد ، گفت: برای شرکت در کنکور سراسری در هیچ کلاس خصوصی و کمک آموزشی شرکت نکردم .

علیرضا چلابیان افزود: به طور میانگین روزانه هفت ساعت مطالعه مفید داشتم و مطالعه و تلاش مستمر و بدون وقفه رمز موفقیت ام بود.

به گفته وی؛ منابع مورد مطالعه من برای قبولی در کنکور تنها کتاب های درسی  و جزوه های آموزشی معلمان مدرسه بود و تنها استفاده من از خدمات خارج از مدرسه شرکت در آزمون های آزمایشی به صورت محدود بود تا با تست زنی و زمان سنجی مناسب برای کنکور آشنا شوم.

رتبه تک رقمی کنکور در خوزستان: معلمی را انتخاب می‌کنم

زینب خنیفر ۱۹ ساله ساکن بخش مرکزی شهرستان شوش در خوزستان که موفق به کسب رتبه هفت کنکور امسال در رشته علوم  انسانی شد گفت: برنامه‌ریزی کلید موفقیت من در کنکور بود، ادامه داد: برنامه ریزی به دانش‌آموز کمک می‌کند که بهترین راه را برای موفقیت در کنکور پیدا کنند.

وی افزود: شرکت در آزمون های آزمایشی، داشتن مشاور خوب و آموزش دیدن در یک موسسه خوب می‌تواند به فرد در موفقیت در کنکور کمک کند.

به گفته وی؛ برخی دروس در کنکور برای کسب رتبه اهمیت دارند و از معلم ها و مدیران تقاضا داریم برای موفقیت دانش آموزان در آزمون سراسری بیشتر به درس‌های با اهمیت در کنکور بپردازند.

  

رتبه چهارم کنکور زبان: مطالعه زیاد عامل موفقیتم در کنکور سراسری بود

 دانش آموز ممتاز سبزوار و رتبه چهارم گروه آزمایشی زبان‌های خارجی گفت: توکل به خدا، پشتکار و مطالعه زیاد عامل موفقیتم در کنکور سراسری بود.

رضا ابراهیمی با بیان این که انتظار کسب رتبه برتر را داشتم افزود: طی دوران تحصیل مدرسه روزانه به طور میانگین هفت ساعت مطالعه می کردم که این میزان در روزهای پایانی به ۱۱ ساعت افزایش یافته بود.

وی که در گروه علوم تجربی هم رتبه ۳۰ منطقه دوم را کسب کرده است گفت: کسب موفقیت‌های علمی تنها با تلاش و پشتکار و عدم توجه به حاشیه‌ها حاصل می شود.