شناسهٔ خبر: 42714275 - سرویس علمی-فناوری
منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

گام نخست احداث مجتمع نوآوری کرمانشاه برداشته شد؛

رونمایی از 7 طرح فناور حوزه سلامت

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر به استان کرمانشاه، نخستین مرحله از مجتمع نوآوری پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی را افتتاح کرد تا زیست‌بوم نوآوری و فناوری این استان یک گام در مسیر توسعه به پیش رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجتمع نوآوری پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی استان کرمانشاه در زیرساختی به مساحت ۶ هزار متر مربع شامل فضای کارگاهی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بستری برای فعالیت‌های فناورانه  ۲۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور خواهد شد.

شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در حوزه‌ فناوری‌های زیستی، گیاهان دارویی، صنایع شمیایی، کشاورزی و غذایی و فناوری اطلاعات و ارتباطات دستاوردهایشان را به مرحله تجاری‌سازی می‌رسانند. مجتمع نوآوری پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه در دو مرحله اجرایی احداث خواهد شد که در مرحله نخست، 20 شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در این مرحله استقرار خواهند یافت.

 

بستری برای تولید تجهیزات گلخانه‌ای ایران‌ساخت

در ادامه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری واحد تولید تجهیزات گلخانه‌ای را به صورت مجازی افتتاح و در ادامه  از نمایشگاه توانمندی‌های محصولات فناورانه ۵۰ شرکت‌ دانش‌بنیان و واحدهای فناور تحت حمایت پارک علم و فناوری استان کرمانشاه در بخش های صنایع شیمیایی، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و فعال در حوزه کرونا و مرکز گیم و پویانمایی و مرکز نوآوری کشاورزی هوشمند بازدید کرد.

 

رونمایی از 7 طرح فناور حوزه سلامت

همچنین معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از 7 طرح فناورانه و اختراع حوزه سلامت استان کرمانشاه رونمایی کرد. در حال حاضر ۲۵ طرح فناورانه و اختراع در حوزه سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به نمایش درآمد که 7 طرح با حضور ستاری  رونمایی شد. 70 شرکت دانش‌بنیان و فناور سلامت در استان کرمانشاه زمینه‌ساز اشتغال برای 50 نیروی انسانی متخصص و دانش‌آموخته شده‌اند.

 

طرح «فریزر پرتابل محلول‌های زیستی» برای ذخیره سازی و انتقال محلول‌های زیستی به منظور استفاده در بانک‌های خون و بیمارستان‌ها با قابلیت تنظیم دما تا ۳۰- درجه سانتیگراد و سیستم هشدار در صورت بروز مشکل دمایی یا قطع برق به کاربر، «ماده موثره دارویی فاویپیراویر» برای استفاده در درمان بیماری کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا، «صفحه کلید آسانسور بدون تماس دست»، «ماسک نانو N100» و «حد واسط داروی آفاتینیب» برای تولید داروی «آفاتینیب» برای درمان سرطان سینه و ریه  از طرح‌هایی بودند که معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از آن‌ها رونمایی کرد.

 

رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و فناور

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به رشد تعداد شرکت های دانش بنیان و جوانان فعال در این حوزه گفت: مهم‌ترین لازمه برای رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و فناور، ایجاد زیست‌بوم مساعد برای فعالیت این کسب‌وکارها است. این مهم باید با هم‌دلی و هم‌افزایی تمامی بخش‌های استان ایجاد شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان از تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری کرمانشاه به عنوان بخش مهمی از بدنه این زیست‌بوم اشاره کرد و گفت: بودجه موردنیاز برای تکمیل این ساختمان با حمیات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین می‌شود تا زمینه برای رونق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به دست جوانان خلاق فراهم شود.

 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر رویکرد نرم‌افزاری پارک‌های علم و فناوری در حمایت از تمامی کسب‌وکارها و ایده‌های نوآورانه استان کرمانشاه گفت: باید به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که تمام شهرستان های استان از زیرساخت لازم به منظور فعالیت شرکت های دانش بنیان برخوردار باشند.

ستاری از حمایت‌های مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ای و تهسیلات سربازی به عنوان بخشی از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از فعالان زیست‌بوم نوآوری گفت و ادامه داد: باید تسهیلات حمایتی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد. اما مهم‌تر از حمایت مالی، فرهنگ پرداختن و توجه به اقتصاد دانش بنیان در میان بخش‌های گوناگون جامعه است که راه‌گشای جوانان خلاق فعال در این کسب‌وکارها خواهد بود.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصاد دانش بنیان نیازمند حمایت علما هستیم، گفت: جوانان کشور امروز در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت‌های ارزشمندی انجام می‌دهند و در بسیاری از بخش‌های فناور، ضمن تأمین نیازهای فناور تحریمی، جلوی واردات را گرفته‌اند.