شناسهٔ خبر: 42700688 - سرویس ورزشی
منبع: برترین‌ها | لینک خبر

حیدری: استقلال مثل پرسپولیس در زمین حرف بزند

کاپیتان سابق پرسپولیس گفت: آن‌هایی که می‌گویند لیگ مهندسی می‌شود، بدانند با این حرف‌های خنده‌دار و مسخره نمی‌توانند قهرمانی‌های پرسپولیس را زیر سؤال ببرند پس به جای این کار‌ها کیفیت فنی‌شان را بالا ببرند.

صاحب‌خبر -

خبرورزشی: کاپیتان سابق پرسپولیس گفت: آن‌هایی که می‌گویند لیگ مهندسی می‌شود، بدانند با این حرف‌های خنده‌دار و مسخره نمی‌توانند قهرمانی‌های پرسپولیس را زیر سؤال ببرند پس به جای این کار‌ها کیفیت فنی‌شان را بالا ببرند.

هر وقت اسم سپهر حیدری می‌آید، همه ناخودآگاه یاد گل دقیقه ۶+۹۰ او در لیگ هفتم به سپاهان می‌افتند. گلی که به گفته خودش مهمترین گل پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر به حساب می‌آید و سرخپوشان با آن گل قهرمان لیگ هفتم شدند. سپهر که این روز‌ها مربی شده، مهمان ما در خبرورزشی بود و درخصوص موضوعات مختلف با هم گپ زدیم و کمی هم مرور خاطرات کردیم. گفت‌وگوی ما با کاپیتان سابق پرسپولیس را در ادامه می‌خوانید.

می‌خواهم گفت‌وگو را از وضعیت فعلی پرسپولیس و برد مقابل التعاون شروع کنیم.

باید بگویم مهمترین موضوع در این بازی کسب ۳ امتیاز بود که خدا را شکر با درایت یحیی و تلاش بچه‌ها به دست آمد. باید توجه داشته باشیم تقریباً نصف تیم تغییر کرده بود و نفرات جدید جایگزین شدند و هماهنگی این نفرات کمی زمان می‌برد و طبیعی است هرچه بگذرد، تازه‌وارد‌ها هماهنگ می‌شوند و در تیم جا می‌افتند. در خود بازی هم دیدیم شرایط بچه‌ها در نیمه دوم متفاوت شد و عملکرد بهتری نسبت به نیمه نخست داشتند. در مجموع من به این تیم امیدوارم و به امید خدا در بازی‌های آینده هم نتایج خوبی خواهند گرفت.

حیدری: استقلالی‌ها مثل پرسپولیس در زمین حرف بزنند

به نظر می‌رسید غیبت ترابی و علیپور کاملاً حس شد و در بازی‌های دشوارتر آینده نیز بیشتر به چشم خواهد آمد. نظر تو چیست؟

ترابی و علیپور جزو باکیفیت‌ترین بازیکنان لیگ بودند و قطعاً جای خالی آن‌ها به چشم می‌آید. به نظرم پر کردن جای این دو بازیکن کار بسیار دشواری است با توجه به اینکه پرسپولیس نمی‌تواند بازیکن خارجی بگیرد و پیدا کردن بازیکنی هم‌سطح ترابی و علیپور در بازار داخلی کار دشواری است. به نظرم گل‌محمدی بهترین‌ها را برای پرسپولیس خرید و امیدوارم بازیکنان جدید بتوانند عملکرد خیلی خوبی در آینده داشته باشند. ضمن اینکه بازیکنان بسیار بزرگی به پرسپولیس آمدند و رفتند ولی قطار پرسپولیس به راه خودش ادامه خواهد داد و متوقف نخواهد شد.

بین بازیکنان جدید کدام‌شان نظر شما را جلب کرد؟

خب واقعاً با یکی، دو بازی نمی‌شود اصلاً قضاوت کرد. بازیکنان جدید به زمان نیاز دارند و باید توسط هواداران حمایت شوند تا بتوانند جا بیفتند و خودشان را نشان دهند ولی به نظرم حامد لک، عیسی آل‌کثیر و احسان پهلوان خوب بودند. سرلک بازی اش به چشم نمی‌آید ولی مؤثر بود حتی آقایی هم هرچه از بازی گذشت، بهتر شد.

با احسان پهلوان در ذوب‌آهن همبازی بودی. به نظرت او می‌تواند ستاره پرسپولیس شود؟

احسان فوق العاده پسر خوب و باشخصیتی است و کیفیت فنی بالایی دارد. شک نکید احسان یکی از بهترین‌های پرسپولیس در فصل آینده خواهد بود. پهلوان بسیار باهوش فوتبال بازی می‌کند و من سبک بازی اش را خیلی دوست دارم.

این روز‌ها صحبت‌های زیادی در مورد قانون منع جذب خارجی‌ها مطرح شد به خصوص بازگشت استراماچونی که هواداران استقلال منتظر بازگشتش بودند ولی این اتفاق نیفتاد. نظرت در این خصوص چیست؟

خیلی درست نیست که من در مورد استقلال حرف بزنم، چون این تیم پیشکسوتان بزرگی دارد ولی به نظرم قانون منع ورود خارجی‌ها واقعاً مسخره است. بازیکنان یا مربیان باکیفیت خارجی باعث پیشرفت فوتبال ما خواهند شد. شما ببینید ژاپن بازیکنی مثل اینیستا را می‌آورد که بازیکنانش پیشرفت کنند ولی اینجا بدون کارشناسی قانون تصویب می‌کنند. به جای این کار باید قانونی بگذارند که مثل فوتبال انگلیس فقط بازیکنانی بیایند که حداقل در ٧٠درصد در بازی‌های ملی حضور داشته باشند. استراماچونی و برانکو مربیان بسیار خوب و باکیفیتی بودند و تأثیر خود را روی فوتبال ما گذاشتند. قطعاً حضور این آدم‌ها به فوتبال کمک می‌کند. امام علی (ع) می‌فرماید: «امروز و فردای یک مسلمان نباید مثل هم باشد» ولی متأسفانه در فوتبال ما فقط درجا می‌زنیم و پیشرفتی نداریم. اگر علی‌وار هم نگاه کنیم، نباید مدیران فوتبال تصمیمی بگیرند که به ضرر فوتبال ما باشد و جلوی پیشرفت ما را بگیرد.

حیدری: استقلالی‌ها مثل پرسپولیس در زمین حرف بزنند

پرسپولیس با این تیم پتانسیل قهرمانی در فصل آینده را دارد؟

قطعاً دارد. هم کادر فنی خوبی داریم و هم بازیکنان باکیفیتی در پرسپولیس حضور دارند. به امید خدا و تلاش آن‌ها فصل آینده هم قهرمان خواهیم شد و گلات قهرمانی خواهیم کرد.

تو خودت مدافع وسط بودی. نظرت درخصوص شجاع، کنعانی‌زادگان و سیدجلال چیست؟

هر سه این مدافعان کیفیت بالایی دارند و در این سال‌ها خیلی به پرسپولیس کمک کردند. آن‌ها خیلی با هم هماهنگ هستند و قدرت رهبری بالایی دارند ولی در کنار این سه بازیکن به نظرم با توجه به مصدومیت انصاری پرسپولیس نیاز به یک مدافع میانی جدید دارد.

بعد از دربی اخیر که با برد استقلال همراه شد، یکی از پیشکسوتان این باشگاه در اظهار نظری عجیب گفت پرسپولیس را ٦ تایی کردیم. نظرت در این خصوص چیست؟

این حرف‌ها غیر‌حرفه‌ای و بچگانه است. شما در سایت AFC هم نگاه کنید نتیجه بازی ۲-۲ ثبت شده است. خود استقلال بار‌ها در پنالتی‌ها ٦ تایی شده ولی شمردن پنالتی‌ها خیلی خنده‌دار است. آن‌ها سال هاست سنگینی خوردن ٦ گل در نود دقیقه را روی سرشان حس می‌کنند. به قول معروف این کجا و آن کجا؟ فکر می‌کنم استقلالی‌ها گل‌های تمرینات و قبل از بازی را هم حساب می‌کنند. باید بگویم آن‌ها هر کاری بکنند سرقفلی ٤، ٦ و ١٠ به نام پرسپولیس است و حالاحالا‌ها به این اعداد نمی‌رسند.

درخصوص استعفای یحیی چه نظری داری؟ هرچند بعدش تکذیب شد و اعلام کرد در پرسپولیس می‌ماند.

ببینید یحیی سرمایه پرسپولیس است و نباید او را از دست داد. او حق داشت بابت یکسری مشکلات ناراحت باشد ولی خوشبختانه این مسائل در خود تیم و در خود خانواده پرسپولیس حل شد و کادر فنی و بازیکنان فقط به موفقیت تیم فکر می‌کنند.

حیدری: استقلالی‌ها مثل پرسپولیس در زمین حرف بزنند

١٣ سال از گل معروفت به سپاهان در دقیقه ۶+۹۰ می‌گذرد. می‌خواهم بدانم هنوز هم هواداران پرسپولیس وقتی تو را می‌بینند، در مورد این گل حرف می‌زنند؟

بله و شاید باور نکنید حتی ذره‌ای از حس مردم به آن گل کم نشده است. به نظرم گل دقیقه ۶+۹۰ به سپاهان مهمترین گل تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر بود و فکر می‌کنم هر پرسپولیسی متعصبی کلیپ آن گل را در موبایلش دارد. همین موضوع باعث افتخار من است و فکر می‌کنم بزرگترین نعمت خدا به من همان گل بود که تا آخر عمرم آن را فراموش نمی‌کنم.

در فضای مجازی بار‌ها فیلمی از پسرت دیاکو منتشر کردی که مشغول فوتبال کردن بود. به نظر می‌رسد خیلی دوست داری او فوتبالیست شود.

بله من به شخصه خیلی علاقه دارم دیاکو فوتبالیست شود ولی خب قطعاً به سلیقه او در آینده احترام می‌گذارم. هرچند در حال حاضر شدیداً فوتبال را دوست دارد و شاید باورتان نشود هر روز ٧ صبح مرا از خواب بیدار می‌کند تا با او بازی کنم. دیاکو عاشق گلزنی و شادی پس از گل است و به نظرم استعداد خوبی دارد. من خیلی امیدوارم او یک روز پیراهن پرسپولیس را بپوشد و گل قهرمانی این تیم را بزند و مطمئنم این اتفاق خواهد افتاد. جالب است بدانید در همین سن کم با هر دو پا به توپ ضربه می‌زند که مرا هیجان‌زده می‌کند.

تو یکی از برترین مدافعان گلزن در فوتبال ما بودی ولی هیچ‌وقت در دربی گل نزدی.

بله یکی از بزرگترین حسرت‌های من در طول دوران فوتبالم است و بعضی اوقات به آن فکر می‌کنم. البته من با پیراهن ذوب‌آهن به استقلال گل زدم. من زمان علی دایی که در دربی دو بر یک پیروز شدیم، تا آستانه گلزنی پیش رفتم ولی هوار محمد نگذاشت گل بزنم. من همیشه در تیر دو جایگیری می‌کردم، وقتی عادل کلاه‌کج کرنر را زد، توپ داشت به من می‌رسید تا کار را تمام کنم ولی ناگهان هوار آمد و توپ را به بیرون زد. نمی‌دانم اصلاً او آنجا چه می‌کرد. جالب اینجاست که زیر پیراهنم عکس خدابیامرز ناصر حجازی را حک کرده بودم تا بعد از گلزنی نشان دهم و بگویم ما پرسپولیسی‌ها هم حجازی را دوست داریم ولی با بدشانسی این اتفاق نیفتاد. به هر حال این هم از اتفاقات فوتبال است که پیش می‌آید. در مجموع خیلی حیف شد که نتوانستم در دربی گل بزنم.

قبول داری خیلی زود از پرسپولیس جدا شدی؟

جدایی من واقعاً ناخواسته بود و دوست داشتم در تیم بمانم. کاپیتان پرسپولیس بودم و شرایط خوبی داشتم ولی یک عده از جمله مدیران وقت باشگاه اصلاً دل‌شان نمی‌خواست در پرسپولیس باشم. من هم خودم رفتم و بدون کوچکترین بحثی از تیم محبوبم جدا شدم. اصلاً دلم نمی‌خواست برای پرسپولیس حاشیه‌ای درست شود به همین دلیل بدون سروصدا رفتم. البته فکر می‌کنم بستن بازوبند دلیل اصلی رفتنم بود. همان موقع بعضی‌ها گفتند بازوبند را نبند ولی من گوش نکردم، بعد‌ها فهمیدم بستن بازوبند کاپیتانی باعث جدایی‌ام از پرسپولیس شد.

نظرت در مورد جمله «وزیر پرسپولیسی است» و «قهرمانی‌های مهندسی شده» چیست؟

این صحبت‌ها برای افراد ناکام است که می‌خواهند پشت این جملات پنهان شوند و ضعف خود را بپوشانند. استقلالی‌ها به وزیر ورزش گیر دادند که پرسپولیسی است و عامل اصلی قهرمانی پرسپولیس به حساب می‌آید. می‌خواهم بپرسم موقعی که استقلال قهرمان می‌شد هم وزیر ورزش دخیل بود؟ آیا آن موقع پرسپولیسی‌ها چنین حرفی می‌زدند؟ وزیر چه کاری برای پرسپولیس انجام داد؟ وقتی خودتان نمی‌توانید بازی‌های‌تان را ببرید و نتیجه بگیرید، به وزیر چه ربطی دارد؟ وقتی رفت و برگشت به یک تیم معمولی می‌بازید، وزیر ورزش مقصر نیست؛ دنبال مقصر بین خودتان بگردید. پرسپولیس شایسته پوکر قهرمانی بود و با اقتدار آن را به دست آورد.

این دوستان باید یاد بگیرند مثل پرسپولیس حرف‌شان را در زمین بزنند وگرنه در فضای مجازی یا رسانه‌ها صحبت کردن که خیلی راحت است. آن‌ها باید بدانند جام را به مصاحبه نمی‌دهند و باید در زمین فوتبال امتیاز بگیری تا قهرمان شوی. آن‌هایی که می‌گویند لیگ مهندسی می‌شود، بدانند با این حرف‌های خنده‌دار و مسخره نمی‌توانند قهرمانی‌های پرسپولیس را زیر سؤال ببرند پس به جای این کار‌ها کیفیت فنی‌شان را بالا ببرند.

حرف پایانی؟

ممنون از شما و همکاران پرتلاش‌تان که مرا دعوت کردید. امیدوارم پرسپولیس با کسب نتایج خوب در آسیا دل ٤٠ میلیون هوادار را شاد کند. ضمن اینکه یک خواهش از هواداران داشتم؛ حمایت از کادر فنی و بازیکنان فراموش نشود. به نظرم یکی از مهمترین عوامل در موفقیت‌های اخیر پرسپولیس همین اتحاد و همدلی بود. امیدوارم در فصل آینده هم دوباره شاهد قهرمانی پرسپولیس باشیم.