شناسهٔ خبر: 42685855 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس ‌سازمان چای:

85 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است

رئیس ‌سازمان چای گفت: ۸۵ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده و مابقی پس از تامین اعتبار به حساب آنها واریز می‌شود.

صاحب‌خبر -

حبیب جهان ساز در گفت‌و‌گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱۷ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۴۶۵ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.
وی از پرداخت ۸۵ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۳۹۴ میلیارد تومان از بهای برگ سبز پرداخت شده و مابقی پس از تامین اعتبار به حساب چایکاران واریز می‌شود. ۵۱ درصد برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و ۴۹ درصد درجه ۲ است.
رئیس ‌سازمان چای از رشد ۱۲ درصدی تولید برگ سبز چای خبر داد و گفت: از مجموع بهای برگ سبز چای خریداری شده ۲۶ هزار و ۴۸۰ تن چای خشک استحصال شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت حداقل رشد ۱۲ درصدی را نسبت به سال قبل داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای تا پایان مهر ادامه دارد، گفت: با توجه به استمرار بارندگی در هفته‌های آتی و بهبود عملکرد، پیش‌بینی می‌شود تولید برگ سبز چای به ۱۳۰ هزار تن برسد.
جهان ساز با ‌اشاره به اینکه قیمت چای داخلی تغییری نداشته است، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو چای در کارخانه‌های عمده‌فروشی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و برای مصرف‌کنندگان ۶۰ هزار تومان است.
گفتنی است، سالانه ۲۶ هزارتن چای در استان‌های شمالی کشور تولید می‌شود که این میزان ۲۶ درصد نیاز کشور به چای را تامین می‌کند. برآورد‌های انجام شده از نیاز داخلی چای خشک نشان می‌دهد نزدیک به ۱۰۰ هزار تن در سال مصرف‌چای داریم که سرانه هر ایرانی تقریبا یک کیلوگرم تعیین شده است. با در نظر گرفتن میزان تولید داخلی حداکثر می‌توانیم ۲۶ درصد نیاز بازار را با تولیدات ایرانی تامین کنیم.
چنانچه سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه وجود داشته باشد، علاقه به تولید در میان کشاورزان افزایش می‌یابد و در سنوات آتی می‌توانیم امیدوار باشیم چای خارجی کمتری وارد کشور خواهد شد.