شناسهٔ خبر: 42646284 - سرویس سیاسی
منبع: شبستان | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

تامین زمین برای ساخت گروهی بیش از ۱۰۰۰۰۰ واحد مسکونی/ بهره‌مندی از ظرفیت تعاونی‌های فعال در احداث مسکن ملی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت تعاونی‌های فعال در احداث مسکن ملی، آخرین وضعیت تامین اراضی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص طرح اقدام ملی مسکن و تامین زمین برای اجرای این طرح که بخش عمده‌ای از آن با هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن انجام می‌شود و بخش دیگری توسط سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در حال بررسی و جمع‌بندی است، گفت: بر اساس طرح اقدام ملی مسکن، احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی در دستور کار قرار گرفته که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن در شهرهای کوچک و ۱۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت بازآفرینی شهری در بافت‌‌های فرسوده احداث می‌شود که زمین بخش عمده‌‌ای از آن‌ها توسط سازمان ملی زمین ومسکن تامین شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: علاوه بر همکاری سازمان ملی زمین و مسکن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تامین زمین، سازمان در راستای سرعت دادن به کار، همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را نیز در برنامه قرار داده است. در همین خصوص نیز تفاهم نامه ای برای احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی محرومان بین سازمان ملی زمین و مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام به امضا رسید که بر همان اساس نیز تامین زمین احداث تعدادی از واحدهای مسکونی در دستور کار قرار گرفت و واگذاری ها انجام شد.

بخشی از زمین موضوع تفاهم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تامین شد

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به منظور احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی محرومان بخشی از اراضی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بخشی دیگر توسط سازمان ملی زمین و مسکن در حال تامین است. هم اکنون، تامین بخشی از اراضی ۵۰ هزار واحد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن در ادارات کل راه و شهرسازی رخ داده است. در بخشی از استان‌ها عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده است. تعدادی پروژه پیمانکار دارند و در حال انجام کار است.

به گفته نبیان، در جریان اجرایی و عملیاتی کردن اقدام ملی مسکن، به دستور وزیر راه و شهرسازی شیوه‌نامه‌ای تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شد تا از ظرفیت تعاونی‌های خوشنام استفاده شود. به منظور شناسایی تعاونی‌های فعال، جلساتی با حضور استاندار و معاون عمرانی وی در استان های تشکیل و لیستی از تعاونی‌های در سطح استان‌ها تهیه و به شورای استان ارایه شده است.

سیستان و بلوچستان استان پیشرو در بهره‌مندی از ظرفیت تعاونی‌های مسکن

وی اعلام کرد: استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی بود که از ظرفیت تعاونی‌ها و همکاری آنها در احداث مسکن ملی نهایت استفاده را کرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن توضیح داد: علاوه بر بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و تعاونی‌ها در احداث مسکن ملی، زمین به شکل گروهی به متقاضیان واگذار شد. هم‌اکنون بخشی از زمین‌ها به نفرات تخصیص داده شده و ظرفیت مناسبی در اختیار مردم قرار گرفته تا زمین را تحویل بگیرند و مقدمات ساخت را در تعامل با شهرداری‌ها برای احداث واحدهای مسکونی انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی رفع یکی دیگر از دغدغه‌های مردم را تامین منابع مالی برای عرصه‌هایی دانست که باید در اختیار آنها قرار می‌گرفت. وی گفت: رقم زمین‌های ۹۹ ساله بدین سبک به مردم تحویل می‌شود که زمین یک سوم قیمت ساخت را به خود اختصاص دهد در این شکل، زمین‌ها ۹۹ ساله می‌شوند.

نبیان راهکار دیگر را برای رفع دغدغه‌های مردم، فروش اقساطی برشمرد و توضیح داد: پیش‌تر، آیین‌نامه دولت برای فروش اقساطی پنج ساله بود که با پیگیری‌های مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم و با حمایت های وی و تصویب در دولت، بازه زمانی فروش اقساطی از پنج سال به ۱۰ سال افزایش یافت. بدین معنا منابع مالی و اقساط زمین در مدت زمان ۱۰ ساله می تواند پرداخت شود که کمک مناسبی برای مردم در طرح اقدام ملی مسکن و رفع دغدغه های قیمت زمین است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد: بخش عمده اراضی مسکن ملی توسط سازمان ملی زمین و مسکن تامین شده است.

تشکیل هیات پنج نفره در استان ها و شناسایی تمامی اراضی موجود

وی یادآور شد: از دیماه سال گذشته تیمی پنج نفره در استان‌ها که شامل معاون مسکن، معاون شهرسازی، معاون حقوقی، مدیر بانک زمین سازمان ملی زمین و مسکن در استان و مدیر GIS هستند در سطح استان‌ها تشکیل شده است که این تیم پنج نفره نسبت به شناسایی اراضی و زمین‌هایی که در محدوده قانونی شهرها هستند، اقدام می‌کنند.

نبیان تشکیل تیم پنج نفره در استان را برای شناسایی اراضی سازمان در سطح کشور با دو هدف عنوان کرد و گفت: اولین هدف آن است که تمام زمین های موجود شناسایی شوند و اگر کاربری نیاز به تغییر دارد همه صاحبنظران به تصمیم واحد برسند. همچنین، بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی، این تیم پنج نفره مکلف هستند تا زمین های سایر  دستگاه های دولتی را برای تخصیص به احداث مسکن، شناسایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه با کمک هیات پنج نفره در استان ها به مدیریت مدیرکل راه و شهرسازی استان ها تمام زمین های موجود در سراسر کشور، شناسایی شده است، توضیح داد: سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص گروهی ها که احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه را در دستور کار دارد، بیش از ۱۰۰ هزار واحد است تامین زمین شده است و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. اراضی که در استان ها به شکل گروهی به متقاضیان واجدشرایط داده می شود در سامانه معاونت مسکن و ساختمان و طرح اقدام ملی مسکن حتما ثبت خواهد شد./

پایان پیام/50