شناسهٔ خبر: 42598647 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

افزایش تولید برنج در مازندران/ اضافه شدن هزار هکتار به اراضی شالیزاری استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به پیش‌بینی برداشت یک میلیون و 500 هزار تن برنج در استان، گفت: این مهم با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد، مدیریت مزرعه، بهبود تغذیه و تلاش برای تقویت زیرساخت‌های کشاورزان محقق شده است.

صاحب‌خبر -

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با  خبرنگار فارس در ساری درباره آخرین وضعیت برداشت برنج از شالیزارهای استان، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۹۰ درصد ارقام محلی و پرمحصول برنج مازندران برداشت شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما از تولید امسال برنج مازندران یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن است، افزود: این مهم باتوجه به شرایط آب و هوایی مساعد، مدیریت مزرعه، بهبود تغدیه و تلاش برای تقویت زیرساخت‌های کشاورزان محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: البته از دلایل دیگر افزایش تولید نسبت به سال گذشته اضافه شدن هزار هکتار  به اراضی شالیزاری مازندران بوده به‌طوری‌که وسعت اراضی شالیزاری در سطح استان به  ۲۱۵هزار هکتار رسیده است.

این مسؤول با اشاره به  نگرانی واردات بیش از نیاز داخل، تصریح کرد: در کنار ممنوعیت  واردات در فصل برداشت اتفاق مهم‌ترین افتاد و آن تخصیص ارز نیمایی برای واردات برنج  بوده که خود به خود به کنترل این مهم کمک کرد.

شهیدی‌فر اظهار کرد: موضوع دیگر کنترل مازاد برنج است؛ چراکه قیمت برنج در حد انتظاری که کشاورزان به بازار عرضه کنند و امیدوار باشند باتوجه به هزینه‌های انجام شده، نیست.

وی با بیان اینکه همیشه در فصل برداشت عرضه ارقام پرمحصول و طارم موجب ازدحام و حتی کم‌لطفی در بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: این روزها نیز همین شرایط را داریم ولی کشاورزان نگران نباشند؛ چرا که طی روزهای آتی برنج قیمت خود را پیدا می‌کند.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در باره اینکه آیا قیمت‌گذاری برنج با سازمان صمت است یا خیر؟ در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: برنج داخلی مشمول قیمت‌گذاری نیست بلکه قیمت آن معمولا تابع عرضه و تقاضا است.

وی با اشاره به تخصیص ارز نیمایی برای برنج خارجی، افزود: قیمت برنج خارجی از سال گذشته که در این زمان از سال بین ۸ تا ۹هزار تومان بوده امسال به ۱۶ تا ۱۷هزار تومان رسیده که باتوجه به این شرایط انتظار داریم برنج محلی مازندران قیمت مناسبی پیدا کند.

رئیس سازمان صمت مازندران بیان کرد: باتوجه به مازندران، استان تولیدکننده است به همین دلیل ارزش افزوده زیاد جهت حمایت از تولید داخل موافق هستیم؛ به این دلیل که قدرت خرید کاهش یافته است.

این مسؤول به افزایش قیمت برنج در مرداد ماه امسال در مازندران اشاره کرد و گفت: قیمت برنج طی مرداد ماه امسال حدود ۲۱ تا ۲۵ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

 

قوانلو در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه به قیمت برنج خارجی رشد ۲برابری داشته امیدوار هستیم قیمت برنج داخلی باتوجه به هزینه‌های تمام شده با قیمتی به فروش برسد که تولیدکنندگان ما متضرر نشوند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و