شناسهٔ خبر: 41881085 - سرویس سیاسی
منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انفجار بیروت | کمک‌های ایران به لبنان بلاعوض نخواهد بود

سعدالله زارعی گفت: هر سازه‌ای که در کشورهای همسایه می‌سازیم و می‌فروشیم و در کل تمام هزینه‌کردهایمان را به دولت‌ها فاکتور می‌کنیم و آنها هم پرداخت می‌کنند؛ کمک‌های ایران به لبنان هم بلاعوض نخواهد بود و آنها به اشکال مختلف بدهی‌شان را پرداخت خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| انفجار بیروت کشور لبنان را در مخمصه‌ای شدید گرفتار کرده است. بر همین اساس کشورهای هم‌منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کمک‌رسانی به این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند؛ جمهوری اسلامی هم طبق روال همیشگی برای یاری‌ رساندن به یکی از کشورهای دوست خود اعلام آمادگی کرده است.

 

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود‌ مردم لبنان با امضای طوماری خواستار قرار گرفتن کشورشان زیر نظر فرانسه هستند نمی‌تواند نظری صحیح باشد؛ به عنوان مثال اگر در ایران از مردم درباره تسلط آمریکا بر کشور نظرسنجی شود، تعداد قلیلی رأی مثبت خواهند داد. درباره طومار لبنانی‌ها هم عده کمی مثلاً تحت تاثیر نوشته هنرپیشه‌ای در فضای مجازی خواستار این امر شده‌اند، پس اطلاق «مردم» به این عده اشتباه است.

 

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: درباره اینکه کدام کشورها می‌توانند در این وضعیت بحرانی به لبنان کمک کنند باید گفت،‌ لبنانی‌ها الان در شرایطی هستند که نیازی جدی به حمایت همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارند. در واقع لبنان کشوری نیست که بتواند به طور خودکفا امور خودش را مدیریت کند؛ یعنی اقتصادشان وابستگی شدیدی به تجارت جهانی دارد که اتفاقاً همین بیروت غربی که محل وقوع انفجار بوده مرکز اصلی مراودات تجاری لبنان با دنیاست. همچنین از آنجا که لبنان سالانه فقط 12 میلیارد دلار درآمد ارزی دارد و این حادثه یکجا 15 میلیارد دلار ضربه زده است، لبنان شدیداً به حمایت احتیاج دارد.

 

او تصریح کرد: در چنین شرایطی جمهوری اسلامی در حوزه زیر ساختی‌ای چون بهداشت و درمان، تاسیس بیمارستان‌ها و پل و جاده‌سازی ظرفیت‌های خوب و تجربه ارزان‌تری نسبت به دیگر کشورها دارد؛ یعنی نیروهای کار ایرانی می‌توانند با هزینه‌ کمی ظرف 2 سال زیرساخت‌ها را بسازند. البته باید گفت، دولت ایران از جیب مردم برای لبنان خرج نمی‌کند. این نوع تعاملات حتی می‌تواند مقدمه‌ای برای تعاملات تجاری ایران و لبنان باشد و شاید ما بتوانیم از طریق بنادر این کشور به اروپا کالا بفرستیم.

 

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه توضیح داد: البته گروهی در داخل ایران این ذهنیت غلط را ترویج می‌کنند که ایران مثلاً به کشورهایی چون عراق و سوریه و همین لبنان کمک بلاعوض می‌کند. حقیقت ماجرا این است که‌ هر سازه‌ای که در کشورهای همسایه می‌سازیم و می‌فروشیم و در کل تمام هزینه‌کردهایمان را به دولت‌ها فاکتور می‌کنیم و آنها هم پرداخت می‌کنند؛ به عنوان مثال از کشور عراق سالانه 12 میلیارد دلار ارز به خزانه ملی تزریق می‌شود.

 

سعدالله زارعی در پایان گفت: کمک‌های ایران به لبنان بلاعوض نخواهد بود و آنها به اشکال مختلف بدهی‌شان را پرداخت خواهند کرد.

 

چکیده گفت‌وگو با سعدالله زارعی

 

-لبنانی‌ها نیازی جدی به حمایت همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارند

-لبنان کشوری نیست که بتواند به طور خودکفا امور خودش را مدیریت کند

-انفجار بیروت 15 میلیارد دلار به لبنان ضربه زد

-بندر بیروت مرکز اصلی مراودات تجاری لبنان با دنیاست

-از کشور عراق سالانه 12 میلیارد دلار ارز به خزانه ملی تزریق می‌شود