شناسهٔ خبر: 41745921 - سرویس سیاسی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ولایتی:

مردم ترکیه در مورد مسجد ایاصوفیه مدیون اردوغان هستند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: مردم ترکیه به دلیل اقدام اردوغان در خصوص مسجد ایاصوفیه، مدیون رئیس‌جمهوری کشورشان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر ولایتی در برنامه تلویزیونی «ایران» که از شبکه دوی صدا و سیما پخش شد، در خصوص استفاده از مجموعه ایاصوفیه به عنوان مسجد، گفت: ایاصوفیه از مساجد مهم ترکیه به شمار می‌رود و پیشینه آن به سال ۸۵۷ هجری قمری باز می‌گردد که به‌وسیله «سلطان محمد فاتح» قسطنطنیه فتح شد.

وی افزود: در یکی از مقالاتی که به زبان انگلیسی چند روز پیش منتشر شده بود، آمده است سلطان محمد فاتح این مکان را از کشیشی خرید، به مسجد تبدیل کرد و بسیاری از معماری‌های داخل مسجد بیش از آن که نشان از مسیحی بودن آن داشته باشد، اسلامی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: بعد از اقدام اردوغان تمام دنیای مسیحیت به خروش آمدند، نسبت به تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد انتقاد کردند و گفتند اگر چنین باشد، باید تمام موزه‌های قبل از سال ۱۹۴۲ به مسجد و کلیسا تبدیل شود.

ولایتی در واکنش به اظهارات چندی پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که مدعی شده بود ایاصوفیه باید بار دیگر به موزه تبدیل شود، تصریح کرد: آیا پمپئو فرمایش دیگری ندارند؟ اجدادشان کل موزه‌های جهان را به کلیسا تبدیل کردند و هرچه توانستند از زمان شکست اندلس کلیسا ساختند؛ حال جایی که مدت ۵۰۰ سال قدمت دارد تا روز قیامت مسجد باقی خواهند ماند و مردم ترکیه به‌دلیل اقدام اردوغان مدیون رئیس‌جمهور کشورشان هستند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: با وجود همه تبلیغات لائیک‌ها، من دوره‌ای به ترکیه سفر کردم، در یکی از مساجد این کشور نماز خواندم و مشاهده کردم مساجد در زمان اقامه نماز پر می‌شود و حتی مردم در خیابان‌ها صف می‌بندند. مردم ترکیه به اسلام اصیل و راستین پایبند هستند و به بزرگان شیعه احترام می‌گذارند.

ولایتی گفت: زمانی قرار بود در ترکیه اردوغان به مناسبت ایام عاشورا سخنرانی کند و حدیث معروفی از امام حسن و حسین (علیهما السلام) قرائت کرد؛ این نشان از ابراز علاقه مردم ترکیه به اسلام و همچنین شیعه دارد.

ولایتی عنوان کرد: من چندی پیش به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیانیه صادر کردم و تأکید کردیم که اقدام رئیس‌جمهوری ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کار بسیار مهم و خواست مردم این کشور است. مردم ترکیه خواهان چنین اقدامی هستند.

انتهای پیام/