شناسهٔ خبر: 41745725 - سرویس فرهنگی
منبع: انتخاب | لینک خبر

شماره ۱۸۰/

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ تعامل «خاص» واتیکان با ایران

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در واتیکان در تلگرافی محرمانه به تاریخ سه شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ به موضوع سفر ملک عبدالله اردن به ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: عراق: واتیکان نگران نبود ضروریات، حامی تلاش‍های دیپلماتیک عراق

طبقه بندی: محرمانه

دوشنبه 14:43 دقیقه پانزدهم سپتامبر 2003 (سه شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۹)

از: واتیکان

به: نامشخص

 

خلاصه

  1. پارولین، معاون وزیر امورخارجه واتیکان روز 11 سپتامبر به سفارت گفته بود که معاونت پاپ در بغداد نبود «ضروریات» در میان عموم مردم موجب واکنش های خصمانه علیه نیروهای ائتلاف شده است. پارولین از تلاشهای امریکا برای گسترش فعالیت جامعه بین المللی در عراق تشکر و به نقش حیاتی اشاره کرد که به باور واتیکان، کشورهای میانه عربی منطقه می توانند در روند بازسازی عراق بازی کنند. واتیکان تلاش خود را برای توسعه گفتگو با جهان اسلام افزایش داده و با گروه های مسلمان میانه رو وارد تعامل شده است که امید دارد توازن تاثیرات نیروهای رادیکال را معکوس کنند. پایان خلاصه.

 

نبود ضروریات مردم عراق را تهییج می کند

  1. معاون اروپا و غرب سفارت، هرناندز روز 11 سپتامبر با پیرو پارولین، معاون وزیر امورخارجه و پائولو گوئالتیر، مسئول امور آمریکا، در قالب بخشی از سفر هرناندز به واتیکان، دیدار کرد. پارولین در پاسخ به این سوال که واتیکان از نمایندگی خود در بغداد چه خبرهایی دریافت می کند، گفت این نمایندگی بصورت فزاینده ای نگران تداوم عدم وجود «ضروریات» در عراق است که به اعتقاد آنها باعث ایجاد واکنش خصمانه عراقی ها به نیروهای ائتلاف شده است. کمبود آب، برق، برخی مواد غذایی و خدمات درمانی در ترکیب با تداوم حس ناامنی، منجر به افزایش نارضایتی شده است که مردم نیروهای امریکایی را مقصر آن می دانند. سفیر پاسخ داد که آمریکا برای احیای خدمات پایه ای همچنان به تلاش خود ادامه می دهد اما خرابکاری و ضعف زیرساختهای قبلی این تلاش ها را با مشکل مواجه کرده است. با اشاره به آنکه رییس جمهور به تازگی درخواست 87 میلیارد دلار دیگر برای بازسازی عراق کرده است، او تاکید کرد که آمریکا مصمم به رسیدگی به این مشکلات است اما نیاز به حمایت کامل جامعه جهانی دارد.

شورای امنیت سازمان ملل/افزایش همکاری بین المللی در «ایده مناسب»

  1. با اشاره به تلاش های نیویورک برای نجات قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و افزایش مشارکت در عراق، پارولین گفت که آمریکا «ایده درستی» دارد. واتیکان خواهان همکاری و نظارت گسترده بین المللی است اما تا جای ممکن عراقی ها باید در مقام رهبری تلاش های بازسازی باشند. پارولین گفت او می فهمد که آمریکا خواهان حفظ نقش رهبری خود در عراق است اما از آمریکا خواست تا تلاش ها برای «رسیدن به اتحاد» و توسعه همکاری در جامعه بین المللی را ادامه دهد. سفیر اشاره کرد که هدف آمریکا آن است تا جای ممکن اختیارات را در کمترین زمان به عراقی ها منتقل کند اما این مسئله باید به روشی انجام شود که ثبات و امنیت عراق هم حفظ شود.

تعامل با جهان اسلام

  1. معاون وزیر امورخارجه همچنین بر اهمیت تعمیق مداخله «کشورهای عربی میانه رو» در تلاشهای امنیتی و بازسازی عراق تاکید کرد. واتیکان این کشورها را منابعی غیرقابل جایگزین در تلاش برای ثبات در عراق می داند. وایتکان به نوبه خود به دنبال تمامی و هر فرصتی برای گفتگو با علمای دنیای اسلام است. به گفته پارولین، گفتگو «تنها راه است» او توضیح داد که واتیکان به دنبال همکاری با عناصر میانه روی اسلام با این امید است که آنها بتوانند هم کیشان تندروتر خود را به اتخاذ تفسیری میانه روتر و صلح آمیزتر از اسلام، قانع کنند. پارولین اشاره کرد که ساختار غیرسلسله مراتبی اسلام، یافتن علمای حاضر به گفتگو و با امکان تاثیرگذاری بر دیگران را بسیار دشوار می کند. اما او گفت که واتیکان در برخی از این تلاش ها برای گفتگو موفقیت هایی داشته و به تلاشها در اندونزی اشاره کرد.

نکته: ادامه تعامل واتیکان با اسلام

  1. واتیکان به رفاه مسیحیان عراقی (غالبا کاتولیک های چالدانی) بسیار علاقه مند است که تقریبا 2 درصد جمعیت عراق را تشکیل می دهند. پارولین بر هراس واتیکان از این مسئله تاکید کرد که تشکیل یک دولت تندرو اسلامی در عراق می تواند منجر به سرکوب مسیحیان شود. این مسئله خاص البته تنها بخشی از علاقه کلی تر واتیکان برای گفتگو با دنیای عرب به منظور توسعه تسامح مذهبی است. مثلا، در تلگراف مرجع C به تعامل خاص واتیکان با ایران اشاره شده است – که رابطه دیپلماتیک فعالی با هم دارند – تا مانع از مداخله آنها در عراق شوند. به همین شکل، سازمان غیردولتی سنت اگیدیو که سازمان کاتولیک و مورد حمایت واتیکان است، تلاش های خود برای توسعه گفتگوهای کاتولیک-اسلام را ادامه می دهد. ما در عراق و جاهای دیگر همچنان می توانیم روی واتیکان به عنوان یک متحد کارآمد در توسعه میانه روی، تسامح و درک، حساب کنیم.

نیکلسون

لینک کوتاه کپی لینک