شناسهٔ خبر: 41719498 - سرویس فرهنگی
منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

آخرین کلام «خسرو سینایی»: زندگی خوبی داشتم اما ....

خسرو سینایی فیلمساز برجسته کشورمان که از چند روز قبل به دلیل ابتلا به بیماری کرونا با وضعیت وخیمی روبرو بود عصر امروز دیده از جهان فرو بست.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران، خسرو سینایی فیلمساز برجسته کشورمان که از چند روز قبل به دلیل ابتلا به بیماری کرونا با وضعیت وخیمی روبرو بود عصر امروز دیده از جهان فرو بست.

به همین مناسبت سایت دیده بان ایران سخنان شهریورماه سال 97 این فیلمساز را در آیین اختتامیه برنامه «مثل یک قصه» ویژه بررسی و مرور ۵۰ سال آفرینش هنری خسرو سینایی بازنشر می کند که خسرو سینایی در آن به نکات جالبی درباره خودش اشاره کرده است.

در این مراسم از خسرو سینایی با اهدای یک لوح، تقدیر به عمل آمد و پس از این تقدیر، سینایی گفت: سینمای ایران برای من جز یک ابزار نبوده است. با آن توانستم افکارم را به مخاطب عرضه کنم. سینما جاده زیبا و پر از سنگلاخ است و باید استوار باشی. من هرگز برای پول درآوردن فیلم نساخته‌ام. من باید همیشه باید عاشق یک فیلم باشم تا آن را بسازم؛ عاشق تک‌تک عوامل سازنده آن.

او تاکید کرد: خدا را شکر می کنم که زندگی خوبی داشتم اما یک حسرتی همیشه به همراهم بود؛ آن زمانی که وقتش بود، نتوانستم بعضی از فیلم‌نامه‌هایم را بسازم.

او در پایان خطاب به جوانان گفت: زندگی جرقه‌ای است میان دو تاریکی. خالی این لحظه را پر کن، زندگی خالی است. تا هستیم باید زندگی کنیم.

سینایی در پایان این مراسم با چهره‌ای گریان، ساز آکاردئون خود را به موزه ملی موسیقی اهدا کرد.

خسرو سینایی سال ۱۳۱۹ در شهر ساری متولد شد و در جوانی به معماری، سینما، موسیقی و شعر پرداخت و در سینما به عنوان یک هنرمند مؤلف به اوج رسید.

عمده آثار سینایی بر پایه مستندهای اجتماعی استوار است. وی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه از سوی رییس‌جمهور لهستان شد. سینایی این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده» که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

سینایی از سال ۱۳۴۶ در وزارت فرهنگ و هنر و از سال ۱۳۵۲ در تلویزیون ایران شروع به کار کرد. وی فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۵۸ و با کارگردانی فیلم «زنده باد …» آغاز کرد. سینایی افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از فیلم‌هایش را نیز بر عهده داشته است.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام