شناسهٔ خبر: 41325775 - سرویس فرهنگی
منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ رسول حسنی

تغییر سبک زندگی از عوارض مجلات عامه‌پسند است

مجلات عامه‌پسند معمولاً از سوی قشر دانشگاهی و اصحاب فرهنگ چندان جدی گرفته نمی‌شوند درحالی‌که این نشریات به دلیل مطالب زرد خود طیف وسیعی از مخاطبان را جذب می‌کنند و بالطبع تأثیر نامطلوبی بر زندگی آنها می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

تغییر سبک زندگی هدف مجلات عامه‌پسند استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌ـ رسول حسنی؛ رسانه در هر شکل و قالبی که باشد، مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد و تأثیرات شگرفی بر نوع نگاه و اندیشه آنها خواهد گذاشت. در این میان مجلات عامه‌پسند کارکردی وسیع‌تر داشته و طیف گسترده‌تری از مخاطبان را در برمی‌گیرند.

نوع مطالب منتشرشده در این مجلات، طراحی صفحات و جلد آنها به‌گونه‌ای است که عامه مخاطبان ـ با فراوانی زیاد ـ جذب آنها می‌شوند. سوژه این مجلات اغلب هنرمندان، ورزشکاران و عموماً سلبریتی‌ها هستند و جاذبه بسیاری برای عموم مردم دارند. مطالب زرد و اصطلاحاً فِیکی که در مجلات عامه‌پسند منتشر می‌شود به‌راحتی بر سبک زندگی خوانندگان خود تأثیر فراوان و غیر قابل انکاری می‌گذارد که متأسفانه در تعارض با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است.

البته وقتی سرانه مطالعه در کشور تا این حد پایین است، نباید از وضعیت به وجود آمده تعجب کرد. خواندن حواشی و شایعات درباره زندگی سلبریتی‌ها و یا حتی ورود به زندگی خصوصی آنها نیازی به تفکر ندارد و متأسفانه سال‌هاست رسانه‌های جمعی راه و روشی پیش گرفته‌اند که مردم اصلاً اندیشه و تفکر نداشته باشند تا برای نبودِ آن احساس نیاز کنند.

خوانندگان مجلات عامه‌پسند چون فقط فعل خوانش را در نظر می‌گیرند و نه نوع مطلبی را که می‌خوانند، دچار جهل مرکبی می‌شوند که به‌سختی از آن بیرون می‌آیند. تا یکصد سال پیش که شعر مهم‌ترین رسانه متفکران و عامه مردم بود، گاهی در یک‌زمان چندین شاعر طراز اول وجود داشت که نیاز مردم را مرتفع می‌کردند، اما زمانی که رسانه‌های متعدد و متنوعی پا به عرصه ظهور گذاشتند با افول شاعران (صاحبان اندیشه) روبه‌رو شدیم.

علاج این فاجعه‌ای که با آن مواجه هستیم، بسیار سخت و پیچیده است. وقتی مردم زحمت آمدن به سمت رسانه‌های جدی را به خود نمی‌دهند، چاره‌ای نیست تا اصحاب فرهنگ و صاحبان اندیشه وارد میدان شده و با گرفتن نبض مخاطبان، آنها را رفته‌رفته به رشد و تعالی برسانند.

البته این به آن معنا نیست که اصحاب فرهنگ و رسانه همان راهی را بروند که مجلات عامه‌پسند رفته‌اند؛ بلکه باید همان حداقل‌ها را به خورد مخاطبان بدهند و آنها را آماده درک مطالب مهم‌تری کنند. متأسفانه مصرف‌گرایی، کمال‌گرایی، اشرافیت‌زدگی و... ازجمله اهداف صاحبان نشریات عامه‌پسند است که در نهایت هدفی جز تغییر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ندارد؛ درحالی‌که هدف رسانه‌ها باید احیای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باشد، موضوع مهمی که مورد سال‌هاست مورد غفلت واقع شده و برای آن قدمی اساسی برداشته نشده است.

نمی‌توان انکار کرد که نشریات متعددی در این مسیر گام برداشته‌اند. این نشریات به دلیل اینکه مطالب کاملاً تخصصی را منتشر می‌کنند، حالتی محفلی دارند و مطالب آنها نیز فقط در طیف و گستره محدودی مورد مطالعه و تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی حوزه نشر هستند، وظیفه‌ای سنگین در این حوزه دارند. حمایت از نشریاتی که در مسیر احیای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی فعالیت می‌کنند، چه در بخش تخصیص اعتبار و چه در حوزه پخش، می‌تواند سبب محدود شدن دایره فعالیت مجلات عامه‌پسند شود.

انتهای پیام/ 161