شناسهٔ خبر: 41315641 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایرنا؛

رئیس اندیشکده پاکستانی: حفظ برجام برای صلح جهانی اجتناب ناپذیر است

اسلام‌آباد - ایرنا - رئیس اندیشکده پاکستانی مطالعات دیپلماتیک و صلح با انتقاد از رویکرد تهاجمی دولت ترامپ در قبال ایران و سیاست‌های تحریمی برای فشار بر سایر کشورها، گفت: دیدگاه هوشیارانه جمهوری اسلامی ایران و صلح جو بودن این کشور باعث شده تا توافق هسته‌ای به رغم کارشکنی طرف‌های اروپایی و تبعیت آنان از آمریکا، پابرجا بماند و حفظ برجام برای صلح جهانی اجتناب ناپذیر است.

صاحب‌خبر -

«فرحت آصف» روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد افزود: پنج سال پیش توافق بین المللی هسته‌ای میان تهران و گروه ۱+۵ امضا شد که یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک به شمار می‌رود و بنابراین حفظ برجام برای صلح جهانی اجتناب ناپذیر است. 

وی اظهار داشت: متاسفانه امروز کشورهایی که دارای بیشترین تسلیحات هسته‌ای در جهان هستند، جلوی سایر کشورها برای استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای را می‌گیرند به ویژه اینکه آنان در مسیر توسعه برنامه‌های صلح آمیز ایران نیز سنگ‌اندازی می‌کنند.

این کارشناس پاکستانی گفت: براساس منشور سازمان ملل هر کشور از حق مشروع برای توسعه و استفاده از فناوری صلح آمیز برخوردار است و ایران با همین هدف پنج سال پیش در کنار قدرت‌های جهان برجام را امضا کرد.

وی تاکید کرد: هدف جمهوری اسلامی ایران از امضای برجام تقویت صلح و ثبات در منطقه و جهان است و به همین دلیل تا به امروز تعهد خود را نسبت به توافق هسته‌ای ثابت کرده است.

رئیس اندیشکده مطالعات دیپلماتیک و صلح پاکستان (IPDS) گفت: هنگام امضای برجام شرایط متفاوتی حاکم بود، در آن زمان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بود که نسبت به مسائل جهانی نگاه متفاوتی داشت، اما دولتمردان کنونی ایالات متحده به ویژه رویکرد تهاجمی ترامپ در قبال ایران، وضعیت را تحت الشعاع قرار داده است. 

وی تاکید کرد: آمریکا نه تنها به ایران بلکه نگاه خصمانه به کره شمالی و سایر کشورهای آسیایی دارد و آنان با این سیاست، بازی بسیار خطرناکی را با کشورهای جهان شروع کرده‌اند.

پژوهشگر پاکستانی، تحریم‌های آمریکا را نشان دهنده رویکرد متعصبانه این کشور در قبال ایران دانست و افزود: تحریم‌ها جلودار موفقیت‌های ایران نیست و اما امروز نفوذ بیشتر و قدرت مضاعف جمهوری اسلامی در منطقه هستیم.

وی اظهار داشت: تمام کشورهای جهان به عملکرد شفاف و متعهد بودن جمهوری اسلامی ایران در برجام اذعان می‌کنند و از نظر ما این رویکرد به رغم کارکشنی آمریکا و عملکرد کم رنگ طرف‌های اروپایی باید ادامه پیدا کند.

فرحت آصف افزود: متاسفانه اعضای اروپایی برجام به دلیل فشار و نفوذ آمریکا عملکرد موثری از خود نشان نداده‌اند، با این حال رویکرد آنان به ایران با واشنگتن متفاوت است.