شناسهٔ خبر: 41200440 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

در نخستین سمینار تخصصی هوانوردی عمومی در رامسر مطرح شد

ظرفیت رامسر برای معرفی به "هاب" فرودگاه‌های شمال کشور

سید نوید ساداتی

در نخستین سمینار تخصصی هوانوردی عمومی که با اهداف آموزشی، اطلاع رسانی و تبیین مفاهیم کلی صنعت هوانوردی کشور با معرفی فرودگاه رامسر به عنوان پایلوت اجرای طرح هوانوردی عمومی در این شهرستان برگزار شد، از ظرفیت رامسر برای معرفی به "هاب" فرودگاه‌های شمال کشور سخن به میان آمد.

صاحب‌خبر -

در ابتدای این سمینار که با حضور مدیران فرودگاه‌های شمال کشور، معاونین و کارشناسان عملیات و اعضای کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و نیز مسئولین شهری و شهرستانی رامسر با هدف رونمایی از طرح‌های ملی توسعه صنعت هوانوردی عمومی کشور در مجتمع هتل قدیم پارسیان تشکیل شد، مدیرکل فرودگاه های استان مازندران با بیان اینکه صنعت هوانوردی عمومی نیاز حتمی فرودگاه های کشور است خاطرنشان کرد: این ظرفیت وجود دارد که بتوان از پتانسیل تمامی فرودگاه های کشور برای این صنعت استفاده کرد و نمی‌توان تنها به هواپیماهای پهن پیکر در هوانوردی تکیه کرد.

سعدالله وطن خواه استفاده از هوانوردی عمومی را موثر در توسعه بخش‌های دیگر از جمله کشاورزی و گردشگری و اقتصاد دانست و اظهار کرد: ضریب امنیتی بالا و حل معضل ترافیک از دیگر مزایای این طرح است و از آنجا که فرودگاه رامسر رتبه نخست پروازهای آموزشی و تفریحی را داراست ظرفیت ارزنده‌ای محسوب شده که با اجرای طرح هوانوردی عمومی می‌تواند به توسعه بیشتر این مجموعه منجر شود.

در ادامه نشست آرمان بیات، مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با تبیین صنعت هوانوردی عمومی گفت: این طرح به هر فعالیت پروازی غیر از ایرلاین‌ها اتلاق شده و حمل و نقل هوایی کشور نباید متکی بر ایرلاین‌ها باشد، به بیان بهتر صنعت هوانوردی عمومی به دنبال شخصی کردن پروازها در سطح فرودگاه های کشور است.

بیات، مزیت عمده صنعت هوانوردی عمومی را گردش سرمایه بهتر و جامع‌تر عنوان و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت هواپیماهای کوچک و سبک با ظرفیت‌های ۱۹ صندلی در جابه‌جایی سریعتر افراد و سرمایه‌گذاران و همچنین توسعه صنعت گردشگری با استفاده از پروازهای تفریحی با هواپیماهای سبک از دیگر مزایای این طرح است.

در ادامه این مراسم عبدالرحیم کاشف‌علیپور، سرپرست مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور، اجرای طرح هوانوردی عمومی را بر محوریت پروازهای غیربرنامه‌ای اعلام و تاکید کرد: رامسر با داشتن ۵ شعبه اصلی در فرودگاه‌های اصلی کشور، ظرفیت دارد که به عنوان هاب فرودگاه های شمال کشور در این زمینه شناخته شده و با جذب سرمایه‌گذاری و نیروی متخصص فراوان کشور، بستر توسعه اقتصادی و اشتغال مناسب را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه صنعت هوانوردی عمومی در کشورهای درحال توسعه سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال هوانوردی عمومی در برزیل سهم یک درصدی از GDP این کشور را به خود اختصاص داده که این توان در کشور ما نیز وجود داشته و می‌تواند به فعلیت برسد.

سخنران پایانی سمینار، رئیس فرودگاه رامسر بود که با ارائه طرح توسعه‌ای فرودگاه با محوریت صنعت هوانوردی عمومی و تشریح نقشه پایلوت مجتمع آموزش و تفریحی هواپیماهای سبک و فوق سبک اظهار کرد: حدود ۹ ماه پیش با فعالیت کارکنان و پرسنل فرودگاه طرح ارتقای سطح ارائه خدمات هوانوردی عمومی آغاز شد.

ارشاد حاتمی، از ثبت رکورد ۲۵۷۰ پرواز رفت و برگشت تفریحی و آموزشی در سال ۹۸ خبر داد و افزود: در طرح توسعه‌ای فرودگاه تمامی ملزومات هوانوردی عمومی از جمله مباحث تاسیساتی، دفاتر آموزش خلبانی، آشیانه‌های هواپیماهای سبک و فوق سبک، سوئیت‌های رفاهی، کتابخانه و سالن کنفرانس برای دانشجویان خلبانی در مساحتی حدود ۸ هزار مترمربع در نظر گرفته شده است.

حاتمی، به تعداد ۲۲۶۳ پرواز در سال ۹۷ اشاره کرد و با بیان اینکه سه‌ماهه دوم سال گذشته اوج پروازهای تفریحی و آموزشی فرودگاه به ثبت رسید، خاطرنشان کرد: برآورد مالی پروژه توسعه فرودگاه رامسر با نقشه نخست حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده که توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد و مدت زمان بازگشت سرمایه نیز در طرح اولیه ۸ سال درنظر گرفته شده است که انتظار داریم با مشارکت و فعالیت بدون وقفه تا ۴ سال نیز تقلیل یابد.

در حاشیه این مراسم رامین کاشف آذر، دبیر کمیته توسعه هوانوردی کشور، در گفت‌وگو با ایسنا در بیان علل اجرای طرح هوانوردی عمومی، تصریح کرد: از آنجا که سیستم هوانوردی کشور در اختیار ایرلاین‌هاست، این طرح برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی و پرکردن خلاءهای موجود در این صنعت اجرایی شده تا ضعف‌های موجود هوانوردی کشور برطرف شود.

کاشف آذر با ذکر مثالی به تبیین نقش هوانوردی عمومی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر خطوط هوایی کشور را به مثابه ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر بگیریم، همانند این است که شما فقط از اتوبوس‌ها یا همان ایرلاین‌ها بهره‌مند هستید و هیچ ناوگان کوچکی نظیر اتوبوس، ون، تاکسی و یا خودروی شخصی نداشته باشید، بر این اساس، اجرای طرح هوانوردی عمومی برای تسهیل در حمل و نقل هوایی ضروری است.

دبیر کمیته توسعه هوانوردی کشور با بیان اینکه هوانوردی عمومی در دنیا بسیار گسترده شده و در اکثر کشورهای توسعه یافته برای پر کردن ضعف‌های حمل و نقل هوایی اجرا و تکمیل شده است، تصریح کرد: طرح هوانوردی عمومی به عنوان ابزاری در جهت توسعه برای تسهیل دسترسی افراد و سرمایه گذاران به فرصت‌های سرمایه‌گذاری کاربرد داشته و می‌تواند به توسعه مناطق کمک شایانی کند.

کاشف آذر، در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های لازم در کشور در این موضوع وجود دارد، گفت: حدود ۹۰ درصد پروازهای کشور تنها در ۱۵ فرودگاه اصلی صورت گرفته و از این حیث فرودگاه‌ها و ترمینال‌های خالی متعددی وجود دارد که می‌تواند به کار گرفته شود.

وی تنها مشکل موجود را ایجاد ناوگان و چگونگی راه‌اندازی آن‌ها دانست و تصریح کرد: این طرح باید سال‌ها قبل اجرایی می‌شد چرا که ظرفیت و فضای کشور آماده و مهیا بود، بنابراین لازم است طرح هوانوردی عمومی حتی با خرید انفرادی ناوگان‌ها توسط اشخاص توسعه یابد تا بتوانیم صنعت حمل و نقل هوایی کشور را ارتقاء بخشیم.

در پایان سمینار تخصصی هوانوردی عمومی، فرماندار رامسر در پاسخ به این پرسش که اگر توسعه شهرستان با محور فرودگاه محقق شود، وضعیت کد ارتفاع پروازی شهر رامسر چگونه خواهد بود، گفت: یکی از آیتم‌های توسعه شهرستان و مهم‌ترین آن، بر پایه فرودگاه بنا نهاده شده که در این زمینه محدوده‌های مجاز و شرایط ویژه‌ای وجود دارد.

محمد آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پس از بهره‌برداری از باند جدید فرودگاه، پروازهای متعدد و بسیاری به شهرهای مختلف انجام گرفته و حتی به دنبال توسعه مقاصد پروازی هستیم اذعان کرد: شرایط ارتفاع پرواز وابسته به مقررات و قوانین خاصی است که در این زمینه تصمیمات و اقداماتی انجام گرفته و تمام تلاش‌ها برای کاهش محدودیت‌ها تا حد امکان به کار گرفته شده است.

آزاد تاکید کرد: هدف ما وارد کردن کمترین آسیب به شهروندان بوده و این بسته به شرایطی است که محدوده و ارتفاع پروازی اجازه می‌دهد.

انتهای پیام