شناسهٔ خبر: 41200248 - سرویس سیاسی
منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل غرب آسیا:

محمود عباس به دنبال میانجی‌ بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی است

اکرم احقاقی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به اظهارات محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر آمادگی‌اش برای مذاکره با رژیم صهیونیستی گفت: محمود عباس به دنبال این است که برخی از کشورها از جمله آلمان یا فرانسه بین تشکیلات خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی میانجی‌گری کنند.

صاحب‌خبر -

سید هادی سید افقهی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که موضوع طرح معامله قرن و مسائل مرتبط با آن تا حدودی باعث نزدیکی دولت تشکیلات خودگردان فلسطینی و  سازمان‌های جهادی فلسطین از جمله حماس و جهاد اسلامی شد، اظهار کرد: ولی باید در نظر داشت که رویکردهای این دو از یکدیگر خیلی فاصله دارد.  محمود عباس به هیچ وجه از مبارزه مسلحانه در برابر اسرائیل حمایت نمی‌کند در حالی که حماس و جهاد اسلامی معتقد است طرح‌های سازش با شکست روبه‌رو شده است و باید در برابر تجاوزات اسرائیل ایستاد.

وی با بیان این‌که ماهیتا محمود عباس نمی‌تواند در برابر اسرائیل بایستد چرا که یک توافق امنیتی با آن امضا کرده است، تصریح کرد : براساس این توافق امنیتی اگر حمله مسلحانه از منطقه کرانه غربی، علیه اسرائیل صورت بگیرد دستگاه‌های امنیتی دولت خودگردان موظف هستند که مجاهدان فلسطینی را محاکمه کنند و یا آنها  را تحویل اسرائیل بدهند و  می‌بینیم علی‌رغم جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها  انجام داده است و پیشبرد طرح‌هایی همچون طرح معامله قرن و یا الحاق بخشی از  کرانه باختری به اراضی اشغالی ، محمود عباس جرأت نکرده است که موافقت‌نامه امنیتی را که با صهیونیست‌ها امضاء کرده است ، تعلیق کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به گفت‌وگوی اخیر محمود عباس با صدراعظم آلمان تصریح کرد: محمود عباس خواهان این است که آلمانی‌ها و یا فرانسوی‌ها در ارتباط با گفت‌وگوهای وی با رژیم صهیونیستی وساطت کنند تا به قول خودش نتانیاهو را مجبور کند از طرح الحاق بخشی از کرانه باختری به اراضی اشغالی کوتاه بیاید. آلمانی‌ها نیز اعلام کرده‌اند که ما تلاش می‌کنیم با میانجیگری این مشکل را حل کنیم.

افقهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز  اشاره کرد و گفت: اکنون کابینه‌ای که در اسرائیل تشکیل شده است 50 درصد آن متعلق به حزب« آبی، سفید» و 50 درصد آن متعلق به حزب لیکود است و هیچ کدام از اکثریت مطلق برخوردار نیستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که نتانیاهو موضوع بخشی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را مطرح کرده تا در انتخابات زودهنگام «کنست» در اسرائیل آرای بیشتری کسب کند تا بتواند کابینه قوی‌تری تشکیل دهد، ادامه داد: «گانتس» رقیب انتخاباتی  نتانیاهو نیز متوجه این اقدام او شده است  و معتقد است که  باید این الحاق انجام شود ولی نه در حال حاضر . 

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک رقابت تنگاتنگ بین نتانیاهو و گانتس وجود دارد تا بتوانند در انتخابات زودهنگام پیش‌رو برنده شوند.
انتهای پیام