شناسهٔ خبر: 41063649 - سرویس اجتماعی
منبع: دانشجو | لینک خبر

بلوغ تولید دانش در ایران؛

ارجاعات بین‌المللی به مقالات علمی کشور ۲ رتبه بهبود یافت

پایگاه رتبه‌بندی سایمگو از بهبود دو رتبه‌ای ارجاعات به مقالات علمی کشورمان خبر داده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، این شاخص که تابعی است از رتبه کشور‌ها در تعداد مقالات منتشر شده، ایران را در رتبه ۱۵ جهان قرار داد. جایگاهی که با دو رتبه بهبود نصیب ایران شد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ ایران در شاخص ارجاع به مقالات علمی در جایگاه ۱۷ جهان ایستاده بود.

آمریکا در این شاخص بین‌المللی همچنان جایگاه نخست دنیا را برای خود حفظ کرده است؛ اما پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که چین با توجه به پیشی گرفتن از آمریکا در تولید مقالات علمی در این شاخص هم از آمریکا سبقت بگیرد، چون این شاخص تابعی است از رتبه کشور‌ها در تعداد مقالات منتشر شده بین‌المللی. هر چند که هنوز هم از نظر ارجاع به مقالات علمی آمریکا فاصله معنی داری با چین دارد.

بر اساس اعلام پایگاه سایمگو چین با انتشار ۶۸۴ هزار اثر علمی از آمریکا که ۶۷۸ هزار مقاله علمی تولید کرده است پیشی گرفته است. اتفاقی که منجر به درهم ریختن معادلات جهانی علمی شد و سال‌های برتری آمریکا در انتشار مقالات علمی را پایان داد.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۹، آمریکا، چین و انگلستان در شاخص ارجاعات به مقالات علمی در رتبه‌های اول تا سوم جهان قرار دارند و ایران پس از کره جنوبی در جایگاه پانزدهم ایستاده است. جایگاهی که بالاتر از کشور‌هایی مانند برزیل، روسیه، ترکیه، عربستان، رژیم اشغالگر قدس و مصر است.