شناسهٔ خبر: 41063378 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

اعمال محدودیت چین برای رسانه های آمریکا

پکن- ایرنا- به دنبال اعمال محدودیت برای رسانه های چینی فعال در آمریکا از سوی واشنگتن، پکن نیز امروز در اقدامی متقابل از رسانه های آمریکایی مستقر در چین خواست فعالیت و عملکرد خود را گزارش کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه به این گروه از رسانه های آمریکایی ۷ روز مهلت داد تا اطلاعات خود را به صورت کتبی ارایه کنند.

پکن در این مرحله از آسوشیتدپرس، سی بی اس و یونایتدپرس خواست اطلاعات خود را در مورد عملکردشان در چین گزارش کنند.

اقدام متقابل چین در مورد رسانه های آمریکایی در حالی است که ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود با چهار رسانه اصلی چینی مستقر در آمریکا به عنوان سفارتخانه خارجی رفتار خواهد کرد اقدامی که احتمالاً باعث ایجاد تنش بیشتر در روابط دو اقتصاد برتر جهان می شود.

آمریکا هفته پیش اعمال محدودیت برای چهار رسانه چین شامل تلویزیون مرکزی، روزنامه مردم، روزنامه گلوبال تایمز و سرویس مطبوعاتی چین با عنوان "هیات دیپلماتیک" را اعلام کرد.

دولت آمریکا در ماه فوریه، کارکنان ۵ رسانه چینی از جمله خبرگزاری شینهوا و رادیو بین المللی چین را در فهرست "هیات دیپلماتیک" قرار داد چین نیز در مقابل محدودیت‎هایی را برای فعالیت ۵ رسانه آمریکایی از جمله صدای آمریکا (VOA)، نیویورک تایمز، روزنامه وال استریت ژورنال، مجله تایمز و روزنامه واشنگتن پست ایجاد کرد.

هشدار به آمریکا برای دخالت در امور چین به بهانه هنگ کنگ

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه از آمریکا خواست تا دست از دخالت در امور داخلی چین به بهانه مسئله هنگ کنگ بردارد و در این مسیر اشتباه نرود.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه و جان الیوت سخنگوی شورای امنیت ملی به طور جداگانه با اشاره به تصویب و اجرای قانون امنیت ملی در هنگ کنگ تهدید کردند که اقدامات سختی علیه چین انجام خواهد شد.

"جائو لی‎جیان" در همین رابطه گفت: تصویب و اجرای قانون امنیت ملی در هنگ کنگ بخشی از امور داخلی چین است و هیچ کشور خارجی حق دخالت در آن را ندارد.

روز بد وزیر خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه نشست خبری روز چهارشنبه در واکنش به حملات لفظی وزیر خارجه آمریکا و برخی دیگر از مقام‌های این کشور گفت: امروز، نود و نهمین سالگرد تولد حزب کمونیست چین است و به طور خاص یک روز بد برای وزیر خارجه آمریکا است.

وی تاکید کرد که پمپئو و برخی دیگر از مقامات این کشور تلاش می کنند از طریق دروغ پراکنی به حزب کمونیست چین خدشه وارد کنند ولی زهی خیال باطل که بتوانند بین مردم و حزب اختلاف ایجاد کنند.