شناسهٔ خبر: 40846508 - سرویس سیاسی
منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سردار نجات فرمانده جدید قرارگاه ثارالله کیست؟

سردار نجات 65 ساله اصالتا شیرازی از سرداران شناخته شده و نام آشنای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. او برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و مسایل نظامی- امنیتی ایران چهره غریبه‌ای نیست.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سردار محمدحسین زیبایی‌نژاد معروف به حسین نجات امروز با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله شد. تا پیش از این حکم سردار محمد کوثری فرماندهی این قرارگاه را به عهده داشت.

 

سردار حسین نجات کیست و اهمیت قرارگاه ثارالله چیست؟

 

به گزارش اعتمادآنلاین، سردار نجات 65 ساله اصالتا شیرازی از سرداران شناخته شده و نام آشنای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. او  برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و مسایل نظامی- امنیتی ایران چهره غریبه‌ای نیست. چه آنکه از چهره‌های موثر گروه منصورون، یکی از هفت گروه اصلی سازمان مجاهدین انقلاب است که پس از توقف فعالیت‌های سازمان مجاهدین انقلاب به دلیل اختلافات داخلی، تمام تمرکز خود را در سپاه پاسداران معطوف کرد و تا چندی پیش هم در مقام جانشین فرمانده اطلاعات سپاه از نیروهای مهم و موثر دستگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران به حساب می‌آمد.

 

اما سردار نجات در همه این سالها جدای از حکمی که امروز به عنوان فرمانده قرارگاه ثارالله برای او صادر شده یا جانشینی فرماندهی اطلاعات سپاه چه مسئولیت‌هایی را در سپاه پاسداران برعهده داشته است؟

 

او از سال 1360 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود. نجات از 1368 تا 1369 به‌عنوان معاون امور مجلس وزیر دفاع فعالیت می‌کرد، از 1373 تا 1375 معاون هماهنگ‌کننده سپاه و از 1375 تا 1376 جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود. زیبایی‌نژاد همچنین از 1376 تا 1379 فرماندهی قرارگاه ثارالله و از 1379 تا 1389 نیز فرمانده سپاه حفاظت ولی‌امر بود. او از 1389 تا 1392 به‌عنوان معاون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کرد و از 1393 تا 1395 نیز معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده کل سپاه بود و از 1395 تا 1398 جانشینی رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را برعهده داشت.

 

در واقع سردار نجات بعد از گذشت سال‌ها حالا دوباره به قرارگاه ثارالله بازگشته است، جایی که پیش از او چهره‌هایی مانند سردار حجازی قائم‌مقام فرمانده سپاه و سردار محمد کوثری پیش از او بر آن فرماندهی کرده‌اند.

 

حسین نجات از سال 1389 تا 1392 به‌عنوان معاون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کرد و از 1393 تا 1395 نیز معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده کل سپاه بود. وی از 1395 تا 1398 جانشینی رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را برعهده داشت.

 

در آبان ماه سال 96 مناظره قلمی بین سردار نجات و محسن آرمین درباره سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و برخی وظایف اعضای آن در سال‌های بعد از انقلاب در گرفت که همان زمان در رسانه‌ها منعکس شد.

 

چرا قرارگاه ثارالله اهمیت دارد؟

 

قرارگاه ثارالله که از سال 1374 تاسیس شده است، در صورت بروز بحران و شرایط ویژه که تشخیص آن با شورای عالی امنیت ملی است، مسئولیت برقراری امنیت شهر تهران را عهده‌دار می‌شود.

 

یگان‌های تحت امر در شرایط بحران این قرارگاه شامل سپاه محمد رسول‌الله و سپاه امام حسن مجتبی استان البرز متشکل از نیروهای کادر و وظیفه سپاه و گردان‌های عاشورا و الزهرا، گردانهای امام علی و شامل نیروهای داوطلب مرد و زنی که در قالب بسیج مساجد، ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس و … سازماندهی شده‌اند، است.