شناسهٔ خبر: 40459926 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

خسارت گسترده آتش‌سوزی در دشتستان/ کشاورزان و عشایر حمایت شوند

بوشهر - آتش‌سوزی‌های اخیر در شهرستان دشتستان باعث بروز خسارت‌های بسیار زیادی به عشایر و کشاورزان این شهرستان شد که دولت باید نسبت به جبران این خسارت‌ها اقدام کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طی دو هفته اخیر چند فقره آتش‌سوزی در نقاط مختلف شهرستان دشتستان رخ داده است که وسیع‌ترین آتش‌سوزی‌ها مربوط به مناطق ارم و بوشکان بود که آتش‌سوزی چند روز ادامه داشت.

آتش‌سوزی عرصه های مرتعی مناطق کوهستانی منطقه دهرود واقع در شهرستان دشتستان عصر جمعه دوم خرداد آغاز شد که پس از چند روز مهار شد.

ارتفاعات احمد لُر از توابع شهرستان دشتستان واقع در غرب بوشکان نیز عصر روز چهارشنبه هفتم خردادماه بر اثر وقوع صاعقه دچار حریق شد که پس از چهار روز تلاش نیروهای مستقر در منطقه کنترل شد.

این آتش‌سوزی‌ها خسارت‌های بسیار زیادی را در پی داشته است که بیشترین آسیب‌ها متوجه کشاورزان و عشایر این مناطق است و نیاز است که نسبت به جبران خسارت‌ها و تامین نیازهای آنها اقدام شود.

هنوز آمار دقیقی از خسارت‌های این آتش‌سوزی‌ها اعلام نشده است ولی برآوردهای اولیه مبنی بر این است که صدها هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی دشتستان دچار آسیب شده است.

خسارت آتش‌سوزی به منابع طبیعی

معاون عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: علی رغم تجهیزاتی که برای آتش‌سوزی‌های روی زمین داریم، در سطح کشور برای آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور شاهد کمبودهای فراوانی هستیم.

مهرداد ستوده با اشاره به وظیفه  سازمان منابع طبیعی و جنگلداری کشور در مقابله با آتش‌سوزی در ارتفاعات، اضافه کرد: مکاتبات فراوانی برای اطفای حریق با مسئولان ارشد کشور انجام شد و مدیران ارشد استان به صورت مستمر پیگیر بودند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با جدیت پای کار بودند، افزود: با توجه به مشکل بالگرد هلال احمر استان بوشهر، با استان فارس مکاتبه کردیم که دو پرواز برای انتقال تجهیزات و نفرات به ارتفاعات انجام شد.

معاون عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به اینکه کمبود بالگرد آب‌پاش یک مسئله ملی است و مختص به بوشهر نیست، ادامه داد: با پیگیری زیادی هلی‌کوپتر آب‌پاش به بوشهر آوردیم اما خراب شد.

وی با اشاره به اینکه این حریق باعث بروز خسارت‌هایی به منابع طبیعی و محیط زیست شده است، افزود: در بازدیدی که از کوه سیاه و دهرود داشتیم درختچه ها آسیب ندیده و تنها گونه ها و پوشش گیاهی سطحی آسیب دیده اند.

تاوان ضعف‌ها را مردم می‌دهند

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کم‌کاری‌های دستگاه‌های دولتی در جریان آتش‌سوزی‌های اخیر در شهرستان دشتستان گفت: این آتش را مردم خاموش کردند و دولت باید پاسخگوی ناهماهنگی‌ها و طولانی شدن زمان آتش‌سوزی باشد.

ابراهیم رضایی با انتقاد شدید از عملکرد دولت، اظهار داشت: برخی از مسئولان دولت هنوز اطلاع ندارند که چه اتفاقاتی افتاده است؛ صدها هکتار مراتع شهرستان دشتستان طعمه حریق شده است ولی اینها خبر ندارند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ناهماهنگی‌ها در دولت و دستگاه‌های تابعه باعث شد تا خسارت‌های عظیمی به منابع طبیعی و اراضی کشاورزی و مراتع دشتستان وارد شود که تاوان آن را مردم می‌دهند.

خسارت‌ها جبران شود

وی با تاکید بر لزوم جبران خسارت‌های وارد شده به مردم، ادامه داد: عشایر و کشاورزان شهرستان دشتستان در بخش‌های ارم و بوشکان خسارت زیادی دیده‌اند که باید جبران شود.

رضایی ضمن تقدیر از مسئولان استانی و شهرستانی که در جریان این آتش‌سوزی‌ها همکاری داشتند، افزود: باید با عوامل و مسئولانی که کم‌کاری آنها باعث تاخیر در خاموش شدن آتش شد برخورد شود.

وی با اشاره به ضعف امکانات استان بوشهر در جریان مقابله با چنین حوادثی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که باید مد نظر باشد، پیشگیری از وقوع این حوادث است که باید اقدامات لازم انجام شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این آتش را دولت خاموش نکرد و مردم خاموش کردند اظهار داشت: از همه مردم، نیروهای مردمی و جهادی و همه دست‌اندرکارانی که در جریان این آتش‌سوزی همت کردند تشکر می‌کنیم.