شناسهٔ خبر: 40388827 - سرویس ورزشی
منبع: دانشجو | لینک خبر

درخشان: باید شیوه جذب بازیکنان خارجی را تغییر دهیم/ مشکل بزرگ باشگاه‌های ایرانی نداشتن کمیته فنی است

پیشکسوت فوتبال ایران درباره قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی توسط باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توضیحاتی را بیان کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، حمید درخشان درباره قانون ممنوعیت جذب بازیکنان خارجی برای استقلال و پرسپولیس گفت: مربیان و بازیکنان خارجی کمک زیادی به فوتبال ما می‌کنند و تاثیرگذاری بالای آن‌ها در فوتبال ایران انکار نشدنی است. فایده حضور خارجی‌ها در ایران منوط به این است که بتوانیم از بازیکنان و مربیان خارجی باکیفیت استفاده کنیم. تاکنون بازیکنان خارجی باکیفیت چندانی نداشتیم، هر چند مربیان خارجی در فوتبال ما تاثیرگذار بودند و نمی‌توان از آن‌ها ایراد گرفت، اما بازیکنان خارجی باکیفیتی جذب نکردیم و هیچ کدام از آن‌ها به تیم هایشان کمک نکردند و شاید بتوان گفت بازیکنان ایرانی به آن‌ها کمک کردند. اگر کسی نمی‌دانست فکر می‌کرد برخی از این بازیکنان خارجی، یک بازیکن معمولی درجه ۳ است که در یک تیم بزرگ بازی می‌کند.

درخشان: باید شیوه جذب بازیکنان خارجی را تغییر دهیم/ مشکل بزرگ باشگاه‌های ایرانی نداشتن کمیته فنی است 

ممنوع کردن جذب بازیکنان خارجی برای استقلال و پرسپولیس تصمیم درستی بود اما تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان تضعیف می شوند

او گفت: متاسفانه در انتخاب بازیکنان اشتباهات بزرگی شد که در نهایت وزارت ورزش تصمیم گرفت اختیار جذب بازیکنان خارجی را از استقلال  و پرسپولیس بگیرد. بازیکن خارجی خوب می‌تواند به فوتبال ما کمک کند، اما برای نوع بی کیفیت آن مجبوریم در این شرایط سخت اقتصادی کشور، متحمل هزینه‌های زیادی شویم و محکوم به پرداخت اصل پول و دیرکرد پرداخت مطالبات آن‌ها شویم. تاکنون هر پرونده‌ای در فیفا و AFC  داشتیم، محکوم شدیم. در گذشته هم پرداخت‌های بسیار زیادی به طلبکاران خارجی داشتیم. به همین دلیل معتقدم این تصمیم درست است، اما در نهایت به تیم‌های های ما، به ویژه در لیگ قهرمانان آسیا کمکی نمی‌کند.  

به جای ممنوع کردن خرید بازیکنان خارجی باید از راهکار‌های بهتری استفاده کنیم

درخشان تصریح کرد: حریفان تیم‌های ایرانی قدرتمند هستند و با خرید بازیکنان ۴، ۵ میلیون دلاری و حتی ۱۰ میلیون دلاری تیم‌های خود را تقویت می‌کنند تا در لیگ قهرمانان آسیا نتیجه بگیرند؛ بنابراین تیم‌های ایرانی هم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید بازیکنان باکیفیت داشته باشند که به آن‌ها کمک کنند، اما در این وضعیت اقتصادی نمی‌توانیم از بازیکنان خوب خارجی استفاده کنیم. به اعتقاد من به جای ممنوعیت خرید بازیکنان خارجی باید از راهکار‌های بهتری استفاده کنیم. اگر قرار باشد همچنان از بازیکنان خارجی استفاده کنیم، باید ریزبینانه پیش برویم و ببینیم آن بازیکن سابقه بازی در چه تیم‌هایی را داشته و عملکردش به چه صورت بوده است.  

ایجنت‌ها زرنگ شدند و دیگر از روی سی دی بازیکن می‌فروشند

درخشان بیان کرد: برخی از ایجنت‌ها ابتدا سی دی بازیکنان خارجی را می‌آورند، اما وقتی آن بازیکن در تمرین حاضر می‌شود، می‌بینید  با بازیکنی که سی دی هایش را دیدید، خیلی متفاوت است. البته اکنون ایجنت‌ها زرنگ شدند و نمی‌گذارند از بازیکنانشان تست بگیرید، زیرا می‌دانند که در این صورت عیب و نقص‌های بازیکنان مشخص می‌شود؛ بنابراین سعی می‌کنند از روی سی دی بازیکن را بفروشند. در نهایت این مشکل به وجود می‌آید که بازیکن خارجی تاثیرگذاری ندارد و یک کلاه بزرگ سرمان می‌رود.

مشکل باشگاه‌های ایرانی نداشتن کمیته فنی است 

او گفت: اشکال بزرگ بیشتر باشگاه‌های ما نداشتن کمیته فنی است. کمیته فنی در فوتبال ما بد جا افتاده و همه فکر می‌کنند نقش این کمیته دخالت در کار کادرفنی است. در صورتی که مدیرعامل باشگاه  کمیته فنی را تشکیل دهد تا برای خرید بازیکن  با ۵، ۶ نفری که عضو این کمیته هستند مشورت شود و یکی از آن‌ها که تسلط زیادی در کارش دارد، برای خرید بازیکن به کشور‌های خارجی سفر کند. ما حاضر نیستیم ۱۰ هزار دلار هزینه کنیم، عضو کمیته فنی را بفرستیم تا عملکرد بازیکنان خارجی را تحت نظر بگیرد، اما حاضریم با دیدن یک سی دی هزینه‌های اضافی کنیم و  بازیکن را به ایران بیاوریم، اما بعد‌ها متوجه می‌شویم چه کلاهی سرمان رفته است.  

مدیران ایرانی خودمختار هستند و صفر تا صد پروسه خرید بازیکنان خارجی را خودشان انجام می‌دهند

درخشان بیان کرد: اگر در باشگاه‌ها کمیته فنی داشته باشیم و خرید بازیکنان با نظارت و مشورت آن انجام شود، دیگر مشکلات کنونی پیش نمی‌آید. مثلا وقتی تیم به یک مهاجم باکیفیت نیاز دارد، نماینده کمیته فنی می‌رود عملکرد گزینه باشگاه را زیر نظر می‌گیرد و به دیگر اعضا گزارش می‌دهد، سپس درباره جذب آن بازیکن تصمیم گیری می‌شود. در همه جای دنیا شرایط همین است، اما اینجا مدیران خودمختار هستند و خودشان تصمیم می‌گیرند و بازیکن را جذب می‌کنند.  

باید روشمان برای جذب بازیکنان خارجی را تغییر دهیم 

درخشان گفت: تاکنون از جذب بازیکنان خارجی متضرر شدیم، اما دیگر کافی است. حالا باید روشمان را تغییر دهیم و با داشتن کادرفنی خوب در کنار بررسی‌های دقیق کمیته فنی بازیکن جذب کنیم. شما اگر بخواهید در بازار جنس بخرید، از چند جا قیمت می‌گیرید تا کالای مدنظرتان را بخرید. در فوتبال هم باید همین طور باشد و از همین امسال باید ۴، ۵ گزینه برای سال‌های آینده داشته باشید تا پس از بررسی‌های لازم، یکی از آن بازیکنان را جذب کنید.