شناسهٔ خبر: 40388478 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

مرسولات پستی این جزیره، جایی میان مبدا و مقصد گیر می‌کنند!

زهره عرب

مشکل مرسولات پستی در جزیره خارگ مدت هاست که برای مردم مسئله‌ساز شده، مرسوله از همه جای ایران تا بوشهر یکی دو روزه می رسد ولی گاه که کشتی نباشد و یا هوا نامساعد شود ۵ تا ۶ روز و گاه تا ۳۰ روز در بوشهر می ماند.

صاحب‌خبر -

با توجه به وظیفه ذاتی اداره پست در ارسال بسته ها حتی تا دور افتاده ترین نقاط کشور و یا مناطق روستایی نرساندن به موقع مرسولات مشکل بزرگ و دور از انتظاری است که توجه ویژه ای می طلبد تا برای برطرف کردن آن چاره اندیشی شود.

به گفته اهالی جزیره اگر کشتی خراب شود تا زمان درست شدن آن مرسولات در بوشهر می مانند، به این موضوع باید نامساعد بودن هوا را هم اضافه کرد. بسته هایی که روزها در جایی میان مقصد و مبدا گیر کرده و معلوم هم نیست کی به دست صاحبان خود برسند...

مشکلی میان اداره کل پست و کشتی‌ها 

علی جوکار، از فعالان اجتماعی ساکن جزیره خارگ به ایسنا می‌گوید: مرسولات پستی مثل تمام کشور تا بوشهر به راحتی می آید، خریدهای اینترنتی و یا بسته ها و نامه ها؛ اما مشکل میان اداره کل پست و کشتی‌ها است زیرا خصوصی هستند و پست نمی خواهد یا نمی تواند به این صورت هزینه کند و محدودیت هایی هم دارد، غیر از آن ممکن است به دلیل نامساعد بودن هوا مرسولات در بوشهر بماند.

وی که کارمند صنعت نفت و نماینده میراث فرهنگی در جزیره خارگ است ادامه می دهد: البته اداره پست می تواند از طریق اسکله بندر گناوه مرسولات را ۵-۴ روزه به جزیره بفرستد یعنی می‌تواند با استفاده از یک وسیله نقلیه آنها را به گناوه فرستاده و از اسکله گناوه به جزیره خارگ ارسال نماید چون در همان روز و از جانب گناوه کشتی به مقصد خارگ حرکت می کند، ضمن اینکه پست قبلا قایق داشته و در این مسیر تردد و حتی بار اضافی جابجا می‌کرده و درآمدزایی داشته است و پول ناخدا و بنزین خود را تامین می‌کرده یا اینکه از هواپیما برای ارسال مرسوله ها استفاده میشده است.

این فعال اجتماعی و فرهنگی تاکید می کند: با توجه به استقرار دفتر پست در جزیره خارگ زمانی که پیگیری می‌کنیم می‌گویند که بار در بوشهر مانده است و کشتی یا هوا خراب است و کشتی نتوانسته آن را برساند در حالی که پروازهای روزانه از همه نقاط به جزیره خارگ وجود دارد و موضوع مرسوله ها تنها نیاز به رایزنی بیشتری دارد که در سطح بالاتر از مسئول دفتر پستی انجام شود و مسئولان رده بالای استان باید این مشکل بزرگ را پیگیری و رفع نمایند.

پست باید در دورافتاده ترین نقاط نیز خدمات‌رسانی کند

جوکار توضیح می دهد: وزن مرسوله های پستی در مدت چند روز شاید به ۵۰ و یا ۱۰۰ کیلو برسد که وزن زیادی نیست و مجموعه پست می تواند مجدداً قایق را راه اندازی کند و هزینه های خودش را هم تامین کند. این موضوع ساده‌ای است و با یک قرارداد قابل حل است. وظیفه اداره پست این است که مرسوله ها را به دست گیرنده برساند، اما شاید به دلیل حجم کم مرسوله ها و یا هر دلیل دیگری عزمی برای حل این مشکل وجود ندارد در حالی که پست باید در دور افتاده ترین نقاط نیز خدمات‌رسانی خود را انجام دهد و الان این قضیه نقض شده است.

این فعال اجتماعی می گوید: رده‌های مدیریتی به خارگ بیایند و مذاکره کنند و مثلاً با مجموعه نفت برای جابجایی مرسولات از طریق پروازهای نفت تفاهم کنند، راه دیگر اینکه با کشتی‌ها قرارداد ببندند، چون کشتی‌ها خصوصی هستند و ممکن است به سود خود بیاندیشد ولی با یک قرارداد و تفاهم نامه با اداره بندر و یا سایر دستگاه‌های متولی می توان به راحتی و با هزینه مناسب در قالب تعرفه‌های پستی این کار را انجام داد، تنها به یک مذاکره نیاز است؛ مرسولات پستی هم که اکثراً سبک هستند.

بسته هایی که رسیدن آنها بین ۱۰ روز تا یک ماه طول می کشد!

وی درباره مدت زمان ماندن مرسوله ها در میان مقصد و مبدا گفت: در حالت عادی و نرمال ۵ روز زمان نیاز است که مرسوله با کشتی به جزیره خارگ بیاید اما اگر شرایط جوی نامساعد باشد و یا کشتی خراب شود حتی ممکن است بین ۱۰ روز تا یک ماه هم طول بکشد، در حالی که در همین زمان پروازهای روزانه جزیره خارگ برقرار است و می‌تواند به شکل هوایی منتقل شود که در این صورت رهگیری مرسولات به مقصد اصلاً کار سختی نیست. این کار با چند جلسه و نوشتن یک تفاهم نامه بین دستگاهی قابل انجام است اما اینکه ما دفتر پست داریم ولی خدمات به درستی انجام نمی شود قابل قبول نیست.

پرواز خارگ ظرفیت جابجایی بار را ندارد

مدیرکل پست استان بوشهر در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: تنها راه ارتباطی با جزیره خارگ کشتی است که یا خراب است و یا ظرفیت انتقال مرسوله ها را ندارد. در بعضی مواقع نیز هوا نامساعد است و کشتی حرکت نمی‌کند.

علی پارسیده درباره راه حل این مشکل گفت: برای حل این موضوع با هواپیمایی صحبت کرده‌ایم، پاسخ داده اند که مداوم نیست و ممکن است پرواز منظم به مقصد خارگ نداشته باشد. همچنین پرواز خارگ ظرفیت جابجایی بار را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هر روز مرسوله‌های جزیره خارگ را به اسکله بوشهر می‌بریم منتها این شرایط پیش می آید که کشتی و یا هوا خراب است. اگر در بوشهر همکاری نشود مرسوله ها به گناوه فرستاده می شود که البته مشکلات دیگری دارد، و جابجایی خط مبادله از بوشهر-خارگ به گناوه-خارگ ایمن نیست.

مدیرکل پست بوشهر تصریح کرد: اگر بسته های پستی به خارگ برسد با وجود کمبود نیرو سریعاً توزیع و به گیرنده تحویل داده می شود، مشکل ما تنها مسیر میان بوشهر و خارگ و کشتی ها است. مدتی نیز کشتی ها برای جابجایی مرسوله ها مبالغ زیادی مطالبه می کردند و ما نیز پس از پیگیری لازم این مبلغ را مقداری بالاتر بردیم که این کار انجام شود و مدتی نیز به این دلیل مرسوله ها در بوشهر ماندند.

حتی خود مردم هم برای رفت و آمد به خارگ مشکل دارند

این مسئول با تاکید بر اینکه فعلا تنها راه ارتباطی از بوشهر به خارگ کشتی است، افزود: ببینید حتی خود مردم هم برای رفت و آمد به خارگ مشکل دارند، مثلاً در زمان شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها کشتی ها حمل و نقل انجام می دادند و حتی افراد نیز نمی توانستند از بوشهر به خارگ جابجا شوند چه برسد به مرسوله های پستی. تنها راه استفاده از کشتی است که چنین مشکلاتی دارند، برای نمونه فصل زمستان در موردی کشتی وسط دریا دچار مشکل شده بود و ما حتی به مرسوله ها دسترسی نداشتیم.

انتهای پیام